της δημοσιογράφουΧρύσας Ξάνθη
Η Αντιδήμαρχος Παιδείας, Πολιτισμού & Αθλητισμού, Νέας Φιλαδέλφειας- Χαλκηδόνας, κα Ευτυχία Παπαλουκά, μιλάει αποκλειστικά στο gnoristetinellada.gr για τις δράσεις του Δήμου, τον Πολιτισμό και την Ιστορία της Ελλάδος!
Ποιές είναι οι επιδιώξεις σας από τη θέση της Αντιδημάρχου Πολιτισμού σε έναν Δήμο με μεγάλη ιστορία όπως ο Δήμος Ν.Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας;
Ο Δήμος της Ν. Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας έχει δημιουργηθεί από δύο μικρότερους Δήμους που συνενώθηκαν, τον Δήμο της Νέας Φιλαδέλφειας και τον Δήμο της Νέας Χαλκηδόνας που με τη σειρά τους ως περιοχές κατοικήθηκαν και δημιουργήθηκαν ως τοπικές κοινωνίες με την έλευση των προσφύγων , μετά τη Μικρασιατική καταστροφή!
Όταν ήρθαν οι πρώτοι κάτοικοι πρόσφυγες και έφεραν όλη αυτή τη παράδοση και τη κουλτούρα της Μικράς Ασίας και της ελληνικής Ιωνίας. Αυτό συνεπάγεται μία μεγάλη παράδοση, η οποία δεν σταματάει και ακόμα και οι σύγχρονοι απόγονοι αυτών, της "πρώτης" γενιάς προσφύγων έχουν στη κουλτούρα τους όλα αυτά τα στοιχεία, τα οποία μας ανεβάζουν και εμάς τον πήχη στο κομμάτι του πολιτισμού και της παράδοσης.
Προσπαθούμε μέσα από πολιτιστικά προγράμματα, δραστηριότητες, μαζικές και ενδιαφέρουσες για πολύ κόσμο να διατηρήσουμε αυτή τη λογική και ελπίζω και εγώ από τη θέση αυτή να συμβάλλω στη κατεύθυνση αυτή έστω και λίγο!! Επίσης, συμβάλλουμε στην ανάδειξη μέσω δράσεων Πολιτισμού σημαντικών σημείων της πόλης μας, όπως είναι το Μουσείο Μικρασιατικού Ελληνισμού "Φιλιώ Χαϊδεμένου" (περιλαμβάνει κειμήλια που έφεραν μαζί τους από τις αλησμόνητες πατρίδες οι Έλληνες Μικρασιάτες, ερχόμενοι ως πρόσφυγες μετά την Καταστροφή.
Τα αντικείμενα αυτά και οι μαρτυρίες της πρώτης γενιάς προσφύγων που περιλαμβάνονται στο αρχείο και την έκθεση του δημοτικού μας Μουσείου αποτελούν εγγύηση της διατήρησης της Μνήμης των πατρογονικών εστιών και της παράδοσης της ελληνικής Ιωνίας) και το πανέμορφο Άλσος της Νέας Φιλαδέλφειας (ένας από τους ελάχιστους εναπομείναντες πνεύμονες πρασίνου της Αττικής που αποτελεί καθημερινά πόλο έλξης για ανθρώπους κάθε ηλικίας και κόσμημα της πόλης μας).
Μία χώρα με μεγάλη ιστορία και ακόμα μεγαλύτερο πολιτισμό όπως η Eλλάδα, θεωρείτε ότι έχει βρεί τον τρόπο να τον "εξάγει" με τον πλέον σωστό τρόπο;
Η Ελλάδα έχει τεράστιο πλούτο στο κομμάτι του πολιτισμού. Παρόλα αυτά, ειδικά τα τελευταία χρόνια, με τις πολιτικές λιτότητας, με την οικονομική κρίση, δεν δίνουμε την αξία που θα έπρεπε σε αυτά τα στοιχεία που μας ξεχωρίζουν ως χώρα. Δηλαδή την ιστορία μας, τον πολιτισμό μας, τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, τα απομεινάρια αυτού τα οποία υπάρχουν παντού στον χώρο που οι σύγχρονοι Έλληνες ζούμε. Είναι σαν να προσπαθούμε, μέσω των πολιτικών μας ηγεσιών, να τα υποβαθμίσουμε. Πάμε κόντρα σε αυτό που θα έπρεπε να έχουμε ως στόχο, προκειμένου να μπούμε στη λογική άλλων υποτίθεται αναπτυξιακών σκοπών.
Το πρόσφατο παράδειγμα είναι αυτό ας πούμε που συνέβη με το ελληνικό. Ευτυχώς, το συμβούλιο των αρχαιολόγων πήρε θέση και προστάτευσε ένα σημαντικό κομμάτι εκεί ενώ προσπαθούσαν να το υποβαθμίσουν, προκειμένου να γίνει το έργο που γνωρίζουμε όλοι. Επομένως, θα έπρεπε να έχουμε διαχειριστεί πολύ καλύτερα αυτά τα οποία έχουμε ως παράδοση και ως κοσμήματα για τη χώρα μας.
Είσαστε μία νέα κοπέλα με μία σημαντική θέση στη τοπική Αυτοδιοίκηση. Θεωρείτε ότι δίνονται ευκαιρίες σε νέους ανθρώπους;
Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, λόγω της οικονομικής ανέχειας, πολλοί νέοι άνθρωποι επιλέγουν ως λύση το εξωτερικό. Τα περισσότερα νέα παιδιά έχουν αυτό ως μόνη διέξοδο γιατί δεν δίνονται ευκαιρίες.
Αυτό όμως πώς θα μπορούσε να αλλάξει κατά τη γνώμη σας;
Θεωρώ ότι έτσι όπως είναι τα πράγματα διαμορφωμένα σε πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό επίπεδο είναι πάρα πολύ δύσκολο. Θα πρέπει να γίνει μία μεγάλη αλλαγή σε αυτή τη κατεύθυνση . Μία αλλαγή, η οποία θα φέρει ως προτεραιότητα τον άνθρωπο και ειδικά τον νέο άνθρωπο και δεν θα είμαστε νούμερα και αριθμοί. Θα πρέπει να κοιτάζουμε τις ζωές μας και πως θα γίνουμε καλύτεροι και μόνο τότε θα μπορέσουμε να το πετύχουμε.
Ο Δήμος της Ν. Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας έχει δημιουργηθεί από δύο μικρότερους Δήμους που συνενώθηκαν, τον Δήμο της Νέας Φιλαδέλφειας και τον Δήμο της Νέας Χαλκηδόνας που με τη σειρά τους ως περιοχές κατοικήθηκαν και δημιουργήθηκαν ως τοπικές κοινωνίες με την έλευση των προσφύγων , μετά τη Μικρασιατική καταστροφή!
Όταν ήρθαν οι πρώτοι κάτοικοι πρόσφυγες και έφεραν όλη αυτή τη παράδοση και τη κουλτούρα της Μικράς Ασίας και της ελληνικής Ιωνίας. Αυτό συνεπάγεται μία μεγάλη παράδοση, η οποία δεν σταματάει και ακόμα και οι σύγχρονοι απόγονοι αυτών, της "πρώτης" γενιάς προσφύγων έχουν στη κουλτούρα τους όλα αυτά τα στοιχεία, τα οποία μας ανεβάζουν και εμάς τον πήχη στο κομμάτι του πολιτισμού και της παράδοσης.
Προσπαθούμε μέσα από πολιτιστικά προγράμματα, δραστηριότητες, μαζικές και ενδιαφέρουσες για πολύ κόσμο να διατηρήσουμε αυτή τη λογική και ελπίζω και εγώ από τη θέση αυτή να συμβάλλω στη κατεύθυνση αυτή έστω και λίγο!! Επίσης, συμβάλλουμε στην ανάδειξη μέσω δράσεων Πολιτισμού σημαντικών σημείων της πόλης μας, όπως είναι το Μουσείο Μικρασιατικού Ελληνισμού "Φιλιώ Χαϊδεμένου" (περιλαμβάνει κειμήλια που έφεραν μαζί τους από τις αλησμόνητες πατρίδες οι Έλληνες Μικρασιάτες, ερχόμενοι ως πρόσφυγες μετά την Καταστροφή.
Τα αντικείμενα αυτά και οι μαρτυρίες της πρώτης γενιάς προσφύγων που περιλαμβάνονται στο αρχείο και την έκθεση του δημοτικού μας Μουσείου αποτελούν εγγύηση της διατήρησης της Μνήμης των πατρογονικών εστιών και της παράδοσης της ελληνικής Ιωνίας) και το πανέμορφο Άλσος της Νέας Φιλαδέλφειας (ένας από τους ελάχιστους εναπομείναντες πνεύμονες πρασίνου της Αττικής που αποτελεί καθημερινά πόλο έλξης για ανθρώπους κάθε ηλικίας και κόσμημα της πόλης μας).
Μία χώρα με μεγάλη ιστορία και ακόμα μεγαλύτερο πολιτισμό όπως η Eλλάδα, θεωρείτε ότι έχει βρεί τον τρόπο να τον "εξάγει" με τον πλέον σωστό τρόπο;
Η Ελλάδα έχει τεράστιο πλούτο στο κομμάτι του πολιτισμού. Παρόλα αυτά, ειδικά τα τελευταία χρόνια, με τις πολιτικές λιτότητας, με την οικονομική κρίση, δεν δίνουμε την αξία που θα έπρεπε σε αυτά τα στοιχεία που μας ξεχωρίζουν ως χώρα. Δηλαδή την ιστορία μας, τον πολιτισμό μας, τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, τα απομεινάρια αυτού τα οποία υπάρχουν παντού στον χώρο που οι σύγχρονοι Έλληνες ζούμε. Είναι σαν να προσπαθούμε, μέσω των πολιτικών μας ηγεσιών, να τα υποβαθμίσουμε. Πάμε κόντρα σε αυτό που θα έπρεπε να έχουμε ως στόχο, προκειμένου να μπούμε στη λογική άλλων υποτίθεται αναπτυξιακών σκοπών.
Το πρόσφατο παράδειγμα είναι αυτό ας πούμε που συνέβη με το ελληνικό. Ευτυχώς, το συμβούλιο των αρχαιολόγων πήρε θέση και προστάτευσε ένα σημαντικό κομμάτι εκεί ενώ προσπαθούσαν να το υποβαθμίσουν, προκειμένου να γίνει το έργο που γνωρίζουμε όλοι. Επομένως, θα έπρεπε να έχουμε διαχειριστεί πολύ καλύτερα αυτά τα οποία έχουμε ως παράδοση και ως κοσμήματα για τη χώρα μας.
Είσαστε μία νέα κοπέλα με μία σημαντική θέση στη τοπική Αυτοδιοίκηση. Θεωρείτε ότι δίνονται ευκαιρίες σε νέους ανθρώπους;
Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, λόγω της οικονομικής ανέχειας, πολλοί νέοι άνθρωποι επιλέγουν ως λύση το εξωτερικό. Τα περισσότερα νέα παιδιά έχουν αυτό ως μόνη διέξοδο γιατί δεν δίνονται ευκαιρίες.
Αυτό όμως πώς θα μπορούσε να αλλάξει κατά τη γνώμη σας;
Θεωρώ ότι έτσι όπως είναι τα πράγματα διαμορφωμένα σε πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό επίπεδο είναι πάρα πολύ δύσκολο. Θα πρέπει να γίνει μία μεγάλη αλλαγή σε αυτή τη κατεύθυνση . Μία αλλαγή, η οποία θα φέρει ως προτεραιότητα τον άνθρωπο και ειδικά τον νέο άνθρωπο και δεν θα είμαστε νούμερα και αριθμοί. Θα πρέπει να κοιτάζουμε τις ζωές μας και πως θα γίνουμε καλύτεροι και μόνο τότε θα μπορέσουμε να το πετύχουμε.
Πόσο απέχει ο νεοέλληνας από τον πολιτισμό; Θεωρείτε πώς η εποχή αυτή έχει δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη κρίση;
Επειδή η κάθε οικογένεια αντιμετωπίζει προβλήματα επιβίωσης , ειδικά τα τελευταία χρόνια, ο νεοέλληνας τείνει να έχει μία δυσκολία στο να έχει πρόσβαση σε πολιτισμό, έτσι όπως θέλουμε εμείς να τον βλέπουμε. Σε αυτό το σημείο επεμβαίνουμε εμείς ως τοπική αυτοδιοίκηση και προσφέρουμε στον κόσμο, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης τη δυνατότητα να έχει ψυχαγωγία, να μπορεί να συμμετέχει και να κοινωνικοποιείται μέσα από διάφορες πολιτιστικές δραστηριότητες, πηγαίνοντας κόντρα σε όλη αυτή τη κατάσταση και τη μιζέρια που βιώνουμε όλοι.
Οι Έλληνες έχουν ταυτίσει τον πολιτισμό με τη τέχνη. Δεν είναι κάτι πιο πολύκροτο όμως...
Ο Πολιτισμός έχει μόνο ως ένα σκέλος τη τέχνη. Η Τέχνη η οποία πάλι έχει διάφορες κατηγορίες είναι μία μορφή έκφρασης. Ο Πολιτισμός δεν είναι μόνο η έκφραση. Είναι και τα διάφορα ερεθίσματα, τα οποία παίρνουμε. Είναι μία γενικότερη φιλοσοφία ζωής, το να μπορείς να αντιλαμβάνεσαι τον εαυτό σου σε ένα πλαίσιο αλληλεπίδρασης και με συγκεκριμένους ανθρώπους, ανταλλαγής απόψεων και όλο αυτό να έχει μία αμφίδρομη δραστηριότητα .
Η ιστορία της τέχνης θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία;
Η Ιστορία της τέχνης δεν είναι για μένα διαφορετική από την ίδια την ιστορία της πολιτικής, για παράδειγμα. Η Τέχνη όπως προείπα είναι μία μορφή έκφρασης. Συνεπώς κάθε κοινωνία ανάλογα με την περίοδο και τις συνθήκες στις οποίες ζει, έχει την αντίστοιχη έκφραση τέχνης. Κατά την άποψή μου, θα έπρεπε νομίζω να γίνονται ταυτόχρονα αυτά τα δύο. Δηλαδή να βλέπουμε την ιστορική περίοδο, τις συνθήκες, τους ανθρώπους που διαμόρφωσαν ένα ιστορικό πλαίσιο και παράλληλα να βλέπουμε και τη καλλιτεχνική αντίληψη της εποχής, όπως αυτή εκφράστηκε λόγω των προηγούμενων αιτιών.
Υπάρχουν οι κατάλληλες αθλητικές εγκαταστάσεις στον Δήμο;
Στον Δήμο μας κάνουμε μία προσπάθεια για ανάπτυξη του μαζικού αθλητισμού με πάρα πολλά προγράμματα τα οποία λαμβάνουν χώρα σε αθλητικούς χώρους και εγκαταστάσεις του δήμου και με την αμέριστη στήριξη των εργαζόμενων του Δήμου στους τομείς αυτούς. Υπάρχουν ανοιχτά και κλειστά γήπεδα. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν δωρεάν ή σχεδόν δωρεάν, όλοι οι δημότες και κάτοικοι της περιοχής να έχουν πρόσβαση στον αθλητισμό, να κοινωνικοποιούνται, να αθλούνται , να διασκεδάζουν, έχοντας πάρα πολλά προγράμματα υψηλού επιπέδου στην διάθεσή τους.
Επίσης, υπάρχουν και πολιτιστικά προγράμματα. Αξίζει να σας αναφέρω, ότι στους παραδοσιακούς χορούς έχουμε τουλάχιστον 800 άτομα που συμμετέχουν σε διάφορα φεστιβάλ και μας κάνουν υπερήφανους.
Τέλος, πιστεύετε ότι οι βουλευτές τις σημερινής κυβέρνησης διακρίνονται από πολιτισμό;
Ο Πολιτισμός δεν είναι κάτι το οποίο μπορούμε να δούμε επιφανειακά. Δηλαδή αν θα πάμε να ακούσουμε μία συναυλία για να μας χαρακτηρίσουνε κουλτουριάρηδες και πολιτισμένους για αυτό τον λόγο. Όταν μιλάμε για ανθρώπους που έχουνε πολιτική δράση, ο πολιτισμός για αυτούς πρέπει να είναι κάτι πολύ βαθύτερο. Είναι το πώς αντιλαμβάνονται γύρω τους τη κοινωνία και πως παλεύουν για τη κοινωνία για να ευημερεί και να ορθοποδήσει.
Οπότε θεωρώ ότι και η συγκεκριμένη κυβέρνηση και όσες έχουν κυβερνήσει και έχουν μπει στη διαδικασία να αποστερήσουν πράγματα στον κόσμο, τα οποία κάνουν τη ζωή τους βιώσιμη, προφανώς και δεν χαρακτηρίζονται από πολιτισμό. Όλα τα άλλα από κει και πέρα τα θεωρώ πολύ ασήμαντα σε σχέση με αυτό.
Επειδή η κάθε οικογένεια αντιμετωπίζει προβλήματα επιβίωσης , ειδικά τα τελευταία χρόνια, ο νεοέλληνας τείνει να έχει μία δυσκολία στο να έχει πρόσβαση σε πολιτισμό, έτσι όπως θέλουμε εμείς να τον βλέπουμε. Σε αυτό το σημείο επεμβαίνουμε εμείς ως τοπική αυτοδιοίκηση και προσφέρουμε στον κόσμο, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης τη δυνατότητα να έχει ψυχαγωγία, να μπορεί να συμμετέχει και να κοινωνικοποιείται μέσα από διάφορες πολιτιστικές δραστηριότητες, πηγαίνοντας κόντρα σε όλη αυτή τη κατάσταση και τη μιζέρια που βιώνουμε όλοι.
Οι Έλληνες έχουν ταυτίσει τον πολιτισμό με τη τέχνη. Δεν είναι κάτι πιο πολύκροτο όμως...
Ο Πολιτισμός έχει μόνο ως ένα σκέλος τη τέχνη. Η Τέχνη η οποία πάλι έχει διάφορες κατηγορίες είναι μία μορφή έκφρασης. Ο Πολιτισμός δεν είναι μόνο η έκφραση. Είναι και τα διάφορα ερεθίσματα, τα οποία παίρνουμε. Είναι μία γενικότερη φιλοσοφία ζωής, το να μπορείς να αντιλαμβάνεσαι τον εαυτό σου σε ένα πλαίσιο αλληλεπίδρασης και με συγκεκριμένους ανθρώπους, ανταλλαγής απόψεων και όλο αυτό να έχει μία αμφίδρομη δραστηριότητα .
Η ιστορία της τέχνης θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία;
Η Ιστορία της τέχνης δεν είναι για μένα διαφορετική από την ίδια την ιστορία της πολιτικής, για παράδειγμα. Η Τέχνη όπως προείπα είναι μία μορφή έκφρασης. Συνεπώς κάθε κοινωνία ανάλογα με την περίοδο και τις συνθήκες στις οποίες ζει, έχει την αντίστοιχη έκφραση τέχνης. Κατά την άποψή μου, θα έπρεπε νομίζω να γίνονται ταυτόχρονα αυτά τα δύο. Δηλαδή να βλέπουμε την ιστορική περίοδο, τις συνθήκες, τους ανθρώπους που διαμόρφωσαν ένα ιστορικό πλαίσιο και παράλληλα να βλέπουμε και τη καλλιτεχνική αντίληψη της εποχής, όπως αυτή εκφράστηκε λόγω των προηγούμενων αιτιών.
Υπάρχουν οι κατάλληλες αθλητικές εγκαταστάσεις στον Δήμο;
Στον Δήμο μας κάνουμε μία προσπάθεια για ανάπτυξη του μαζικού αθλητισμού με πάρα πολλά προγράμματα τα οποία λαμβάνουν χώρα σε αθλητικούς χώρους και εγκαταστάσεις του δήμου και με την αμέριστη στήριξη των εργαζόμενων του Δήμου στους τομείς αυτούς. Υπάρχουν ανοιχτά και κλειστά γήπεδα. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν δωρεάν ή σχεδόν δωρεάν, όλοι οι δημότες και κάτοικοι της περιοχής να έχουν πρόσβαση στον αθλητισμό, να κοινωνικοποιούνται, να αθλούνται , να διασκεδάζουν, έχοντας πάρα πολλά προγράμματα υψηλού επιπέδου στην διάθεσή τους.
Επίσης, υπάρχουν και πολιτιστικά προγράμματα. Αξίζει να σας αναφέρω, ότι στους παραδοσιακούς χορούς έχουμε τουλάχιστον 800 άτομα που συμμετέχουν σε διάφορα φεστιβάλ και μας κάνουν υπερήφανους.
Τέλος, πιστεύετε ότι οι βουλευτές τις σημερινής κυβέρνησης διακρίνονται από πολιτισμό;
Ο Πολιτισμός δεν είναι κάτι το οποίο μπορούμε να δούμε επιφανειακά. Δηλαδή αν θα πάμε να ακούσουμε μία συναυλία για να μας χαρακτηρίσουνε κουλτουριάρηδες και πολιτισμένους για αυτό τον λόγο. Όταν μιλάμε για ανθρώπους που έχουνε πολιτική δράση, ο πολιτισμός για αυτούς πρέπει να είναι κάτι πολύ βαθύτερο. Είναι το πώς αντιλαμβάνονται γύρω τους τη κοινωνία και πως παλεύουν για τη κοινωνία για να ευημερεί και να ορθοποδήσει.
Οπότε θεωρώ ότι και η συγκεκριμένη κυβέρνηση και όσες έχουν κυβερνήσει και έχουν μπει στη διαδικασία να αποστερήσουν πράγματα στον κόσμο, τα οποία κάνουν τη ζωή τους βιώσιμη, προφανώς και δεν χαρακτηρίζονται από πολιτισμό. Όλα τα άλλα από κει και πέρα τα θεωρώ πολύ ασήμαντα σε σχέση με αυτό.