Monday, 27 May 2024, 23:03

Αθήνα: 21°C

    ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

    Προσωπικότητες που ξεχώρισαν σε κάθε τόπο της Ελλάδας μας μιλούν και δίνουν ενδιαφέρουσες απόψεις για πολλά θέματα

    Δημήτρης Παπαστεργίου: Κάθε μέρα η χώρα μας γίνεται πιο smart!

    Δημήτρης Παπαστεργίου: Κάθε μέρα η χώρα μας γίνεται πιο smart!

    Χρύσας Ξάνθη
    της δημοσιογράφουΧρύσας Ξάνθη

    Ο δημοφιλής και αεικίνητος Τρικαλινός Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ Δημήτρης Παπαστεργίου, σε μία άκρως ενδιαφέρουσα και αποκαλυπτική συνέντευξη εφ'όλης της ύλης στο Gnoristetinellada.gr


    Μιλάει μεταξύ άλλων για τη μετάβασή του από το δήμο Τρικκαίων σε ένα κομβικό υπουργείο, τη ψηφιακή ανάπτυξη της Ελλάδας, τις επενδύσεις που θα επιφέρει στο κλάδο του τουρισμού, την αναβάθμιση των τηλεπικοινωνιακών δικτύων, τη Τεχνητή Νοημοσύνη και τα κριτήρια στελέχωσης στη Κυβερνοασφάλεια ενώ "σκιαγραφεί" για πρώτη φορά το προφίλ της προσωπικότητάς του...

    Κύριε Υπουργέ, τους τελευταίους 10 μήνες βρεθήκατε στο τιμόνι της ψηφιακής διακυβέρνησης μετά από μία επιτυχή πορεία στο προσκήνιο της τοπικής αυτοδιοίκησης. Πόσο εύκολη ήταν αυτή η μετάβαση;

    Κυρία Ξάνθη, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μου έκανε την τιμή να μου προτείνει να αναλάβω ένα Υπουργείο στο οποίο είχε πραγματοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια εξαιρετική δουλειά, και μάλιστα σε ένα τομέα που ελάχιστοι περίμεναν ότι η χώρα μας μπορεί να προοδεύσει. Εξαρχής είχα αντίληψη της ευθύνης να συνεχίσουμε αυτή τη πορεία ολοκληρώνοντας τις μεταρρυθμίσεις και τα έργα που ήταν σε φάση υλοποίησης, αλλά και να διευρύνουμε τον σχεδιασμό του Υπουργείου με καινούργιες ιδέες. Η θητεία μου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση φυσικά και μου είχε προσδώσει μεγάλη εμπειρία. Επίσης είμαι μηχανικός, και η τεχνολογία κυλάει στο αίμα μου. Η μετάβασή μου στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι μια συναρπαστική διαδρομή.

    Σύμφωνα με έρευνες, η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία είναι πρωταθλήτριες Ευρώπης σε θέματα egov. Η Ελλάδα μπορεί να γίνει Smart Country σε αυτό το τομέα;

    Μιλάτε για χώρες οι οποίες «χτίστηκαν» από το μηδέν πριν από λίγες δεκαετίες. Είναι πολύ πιο εύκολο να στήσεις κάτι από την αρχή παρά να παρέμβεις σε υπάρχουσες εδραιωμένες υποδομές, νοοτροπίες, δομές… Δεν τα πηγαίνουμε καθόλου άσχημα, πάντως, πρέπει να το παραδεχτείτε. Αναβαθμίζουμε συνεχώς τις δυνατότητες της χώρας στο τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Το gov.gr, για παράδειγμα, μετρά αυτή τη στιγμή περισσότερες από 1727 υπηρεσίες ενώ εδώ και περίπου τρεις μήνες λειτουργεί το mAigov, η πρώτη εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης του ελληνικού Δημοσίου. Ο Ψηφιακός Βοηθός απαντά ήδη σε ερωτήματα που του θέτουν οι πολίτες σχετικά με θέματα της Δημόσιας  Διοίκησης αντλώντας πληροφορίες από το gov.gr και το MITOS. Σύντομα όμως θα κάνει και ενέργειες για λογαριασμό μας. Θα εκδίδει πιστοποιητικά, θα κλείνει ραντεβού σε δημόσιους φορείς. Μιλάμε για μια νέα σελίδα στην εξυπηρέτηση των πολιτών από το κράτος, η οποία γίνεται ακόμη πιο απλή, πιο φιλική. Κάθε μέρα θα λέγαμε ότι η χώρα μας γίνεται πιο smart.

    Πώς θα επηρεάσει η Τεχνητή Νοημοσύνη το κράτος; Θα το ενισχύσει; Θα το συρρικνώσει;

    H Τεχνητή Νοημοσύνη διευρύνει απείρως τις δυνατότητες σε όλα το φάσμα της ζωής μας. Με τις σωστές αποφάσεις και υιοθέτηση συγκεκριμένων τεχνολογικών λύσεων μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτές τις ευκαιρίες για την ενδυνάμωση του κράτους και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Εφαρμογές εξατομικευμένης ιατρικής, σύγχρονα φορολογικά εργαλεία, συμβουλευτικές πλατφόρμες για δικαστικούς λειτουργούς, συστήματα έγκαιρης πρόγνωσης φυσικών καταστροφών αποτελούν παραδείγματα αυτής της θετικής στάσης απέναντι στην ΤΝ. Παρακολουθούμε συνεχώς τις εξελίξεις στο χώρο της ΤΝ, τις εφαρμογές που μας ταιριάζουν και μπορούν να εξυπηρετήσουν τους στόχους μας και να τις χρησιμοποιήσουμε, όπως σας εξήγησα και παραπάνω με το mAigov. Όταν στην εποχή σου προκύπτουν τέτοιες δυνατότητες, δεν έχεις το περιθώριο να τις αφήσεις ανεκμετάλλευτες.

    Ποιός είναι ο βασικός σας στόχος;

    Στόχος μας στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι ακριβώς να χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη προς όφελος των πολιτών καθώς και να δυναμώνουμε τη σχέση εμπιστοσύνης που έχουμε αναπτύξει μαζί τους. Η ψηφιακή Ελλάδα που οραματιζόμαστε, προϋποθέτει μια σύγχρονη Δημόσια Διοίκηση η οποία σέβεται τους πολίτες και τον χρόνο τους. Για να δώσω και κάτι απτό, πάντως, να πω ότι στόχος μας είναι το 2027 όλο το κράτος να έχει περάσει στο κινητό μας.

    Έχετε δηλώσει πολλές φορές ότι η ψηφιακή ανάπτυξη θα επιφέρει επενδύσεις στη χώρα μας. Στον τουρισμό που είναι ο βασικός πυλώνας της οικονομίας μας και αποτελεί έως και 30,5% του ΑΕΠ, πώς μπορεί να συμβάλλει;

    Η ψηφιακή μετάβαση του κράτους αποτελεί σαφώς ενισχυτικό παράγοντα για την ανάπτυξη της χώρας. Όταν επιταχύνεις τις διαδικασίες της Δημόσιας Διοίκησης, όταν απλουστεύεις διαδικασίες και περιορίζεις τη γραφειοκρατία, τότε προσελκύεις και επενδύσεις. Προφανώς αυτό αφορά και τον τουριστικό τομέα. Η ψηφιακή μετάβαση όμως πέρα από ενίσχυση του τουριστικού κλάδου, μπορεί να βελτιώσει και την ποιότητα του. Θα φέρω ως παράδειγμα την εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης που υλοποιούμε με τα συναρμόδια Υπουργεία για την ελεύθερη πρόσβαση στις παραλίες. Τι ακριβώς θα κάνουμε; Ανεβάζουμε σε μια πλατφόρμα, δορυφορικές φωτογραφίες από τις παραλίες, οι οποίες ανανεώνονται συχνά. Με τη χρήση ΤΝ ελέγχουμε αν οι ξαπλώστρες, τα τραπεζοκαθίσματα είναι εντός των προβλεπόμενων ορίων. Σε περίπτωση που δεν είναι, οι αρχές προβαίνουν στις απαραίτητες ενέργειες. Υπάρχει, επίσης, η δυνατότητα και οι πολίτες να κάνουν σχετικές καταγγελίες.

    Επίσης, θέλω να τονίσω ότι η τεχνολογία μειώνει τις διακρίσεις κάνοντας προσβάσιμα ορισμένα αγαθά άμεσα σε όλους. Οι πολίτες, για παράδειγμα, στο vouchers.gov.gr υποβάλλουν τις αιτήσεις όταν είναι δικαιούχοι συγκεκριμένων ενισχύσεων και εφόσον πληρούν τα κριτήρια τις λαμβάνουν. Πρόσφατα άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων για το Youth Pass. Όλοι οι νέοι 18 ή 19 ετών λαμβάνουν 150 ευρώ για τουριστικές και πολιτιστικές υπηρεσίες. Μόνο την πρώτη μέρα 20 χιλιάδες νέοι έκαναν την αίτηση τους. Όλα αυτά άμεσα, εύκολα, από το κινητό τους, χωρίς μεσολάβηση.

    Αναφέρεστε συχνά στον εκσυγχρονισμό των τηλεπικοινωνιακών υποδομών. Θα καταφέρουμε να έχουμε καλές συνδέσεις στο ίντερνετ ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας;

    Δεν πρέπει να ξεχνάμε που ήμασταν και που βρισκόμαστε σε αυτόν τον τομέα. Το 2018 δεν υπήρχε καθόλου οπτική ίνα σε σπίτια ενώ πλέον το 36% μπορεί να συνδεθεί με οπτική ίνα. Εντείνουμε τις προσπάθειες μας για τη βελτίωση των σταθερών μας υποδομών ώστε μέσα στο 2025 να έχουμε ταχύτητες αντίστοιχες με τον μέσο όρο της Ευρώπης. Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες για συνεργασία με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους οι οποίο δεσμεύτηκαν για υλοποίηση συγκεκριμένου αριθμού γραμμών Fiber to the Home. Τα επόμενα δύο χρόνια αναμένεται οι εταιρείες να προχωρήσουν σε επενδύσεις άνω των τεσσάρων δισεκατομμυρίων ευρώ. Επίσης, έχουμε εξασφαλίσει σημαντικούς πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για την αναβάθμιση των υποδομών. Με το πρόγραμμα Smart Readiness επιδοτούμε την εγκατάσταση οπτικής ίνας σε 120 χιλιάδες κτίρια ενώ με το κουπόνι Gigabit Voucher την αναβάθμιση της απλής σε ευρυζωνική σύνδεση σε 400 χιλιάδες νοικοκυριά.

    Σχετικά με την είσοδο μας στα γήπεδα τι θα ισχύσει;

    Όλοι μας έχουμε εικόνα των τραγικών περιστατικών που έχουν διαδραματιστεί στα γήπεδα και σε χώρους συνυφασμένους με άγριες οπαδικές καταστάσεις. Δεν είναι δυνατόν κάτι τόσο θετικό όσο ο αθλητισμός να είναι συνυφασμένος με τόσο δυσάρεστα και βίαια φαινόμενα. Σε συνεργασία με το συναρμόδιο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία των ΠΑΕ προχωρήσαμε σε ορισμένα μέτρα για την αναβάθμιση του επιπέδου ασφαλείας κατά τη διάρκεια των αγώνων.


    Από τις 9 Απριλίου, μπαίνουμε στα γήπεδα ψηφιακά με το εισιτήριο μας στο Gov.gr Wallet του κινητού μας. Το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να εγγραφούμε στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας, στο emep.gov.gr και να κατεβάσουμε στο κινητό μας την εφαρμογή Gov.gr Wallet. Η διαδικασία είναι πολύ απλή. Αγοράζουμε το εισιτήριο με τον τρόπο που το κάναμε μέχρι σήμερα και ύστερα εισάγουμε τον μοναδικό κωδικό εισιτηρίου στο Gov.gr Wallet ώστε να ολοκληρωθεί η ταυτοποίηση. Εκεί θα εμφανιστεί το QR Code ή το Barcode με το οποίο θα εισερχόμαστε στο γήπεδο. Με ανάλογο τρόπο ταυτοποιούμε τα εισιτήρια διαρκείας μας καθώς και τα εισιτήρια για τα παιδιά μας όταν είναι κάτω των 15 ετών. Όταν είναι πάνω από 15 και έχουν ΑΦΜ, εγγράφονται στο emep.gov.gr και τα έχουν στο δικό τους κινητό. Προκειμένου οι αθλητικοί σύλλογοι και οι φίλαθλοι να προετοιμαστούν καταλλήλως, μέχρι το τέλος της φετινής αγωνιστικής περιόδου η διαδικασία θα λειτουργήσει παράλληλα με τον τρόπο που ξέρουμε. Στην πλατφόρμα tickets.gov.gr μπορείτε να δείτε αναλυτικά τη διαδικασία.

    Δημήτρης Παπαστεργίου:

    Δημήτρης Παπαστεργίου: "Η Τεχνολογία κυλάει στο αίμα μου"!

    Έχετε διατελέσει πολλούς ρόλους στα κοινά με μεγάλη επιτυχία. Είχατε συγκεκριμένα πρότυπα ή πηγές έμπνευσης;

    Ένα πράγμα που έμαθα από την πορεία μου στην τοπική αυτοδιοίκηση είναι ότι από όλους τους ανθρώπους μπορείς να μάθεις πράγματα. Να υιοθετήσεις θέσεις, να έρθεις σε τριβή με ιδέες, να αποφύγεις αρνητικές συμπεριφορές. Η πολιτική μου έχει δώσει και συνεχίζει να μου δίνει την ευκαιρία να συναναστρέφομαι καθημερινά καινούργια πρόσωπα, άλλα με πλούσια εμπειρία άλλα με φρέσκιες ιδέες. Πρόκειται για μια εξαιρετικά ανανεωτική συνθήκη.

    Σας έχει επηρεάσει κάποιο βιβλίο που διαβάσατε σε νεαρή ηλικία;

    Δυστυχώς, δε με λες και βιβλιοφάγο, αν εξαιρέσουμε βέβαια τα άπειρα βιβλία πληροφορικής και προγραμματισμού τα οποία έχω διαβάσει από τότε που ήμουν φοιτητής μέχρι και σήμερα. Και θεωρώ αυτά είναι που διαμόρφωσαν ουσιαστικά τη σκέψη μου. Πέρα από τις καθαρά τεχνικές γνώσεις, ο προγραμματισμός αλλάζει γενικότερα τη στάση μας απέναντι στα πράγματα. Σου μαθαίνει να διαχωρίζεις την ουσία, να ανιχνεύεις το πρόβλημα και εν τέλει τη λύση του.

    Με ποια κριτήρια επιλέγετε τους συνεργάτες σας;

    Αναφέρω αυτή τη φράση συνέχεια σε σημείο γραφικότητας, ωστόσο είναι ένα μότο το οποίο πιστεύω βαθιά και ακολουθώ σε όλη τη διάρκεια της ζωής μου : «Αν θες να πας γρήγορα πήγαινε μόνος σου, αλλά αν θες να πας μακριά, πήγαινε με παρέα». Βασικό λοιπόν κριτήριο, πέρα φυσικά από την κατάρτιση τους, είναι να έχουν έντονη την αίσθηση της ομαδικότητας. Η ποιότητα και η ταχύτητα του παραγόμενου έργου σχετίζονται με το πόσο καλά μπορούν οι άνθρωποι να συνεργαστούν.

    Περιγράψτε μας τη καθημερινότητα του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην Ελλάδα του 2024...

    Δουλειά, δουλειά, δουλειά... Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αφορά οριζοντίως τον Δημόσιο Τομέα και τη μετάβαση του κράτους στην ψηφιακή εποχή. Αυτό έχει ως συνέπεια να προκύπτουν συνεχώς ανάγκες για νέα έργα και μεταρρυθμίσεις. Αντιλαμβάνεστε, νομίζω, ότι εντός αυτού του πλαισίου το μεγαλύτερο κομμάτι της καθημερινότητας μου σχετίζεται με το Υπουργείο και όλα τα έργα που τρέχουν από αυτό. Ευτυχώς με τους συνεργάτες μου έχουμε σχηματίσει μια πολύ ωραία ομάδα και αυτό είναι πολύτιμο καθώς περνάμε ατελείωτες ώρες μαζί.

    Κλείνοντας, όταν επιστρέφετε σπίτι, αφήνετε τη Πολιτική στην άκρη;

    Από τότε που ανέλαβα τη διοίκηση του Υπουργείου ο ελεύθερος χρόνος που διαθέτω έχει μειωθεί σημαντικά. Προφανώς όταν αναλαμβάνεις μια θέση με τόσες ευθύνες, έχεις την υποχρέωση να είσαι πάντα διαθέσιμος. Ωστόσο είναι προαπαιτούμενο για την ισορροπία, τη διαύγεια και την παραγωγικότητα κάθε ανθρώπου να περνά ποιοτικό χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους του. Έτσι και εγώ προσπαθώ να ξεκλέβω χρόνο για να κάνω πράγματα που με χαλαρώνουν. Το ποδήλατο μου κάνει παράπονα όταν είναι για καιρό παρκαρισμένο...

    Δημήτρης Παπαστεργίου: "Αν θες να πας γρήγορα πήγαινε μόνος σου, αλλά αν θες να πας μακριά, πήγαινε με παρέα"!

    Image

    ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΑ ΔΕΛΤΙΑ

    Αναζήτηση

    Αποθήκευση
    Cookies user preferences
    Χρησιμοποιούμε cookies βασισμένα στο νόμιμο συμφέρον και τη συγκατάθεσή σας για να διασφαλίσουμε την ορθή χρήση του δικτυακού μας τόπου. Με την απόρριψη τους η σελίδα μπορεί να μην αποκρίνεται όπως πρέπει.
    Αποδοχή όλων
    Απόρριψη όλων
    Περισσότερα
    Marketing
    Set of techniques which have for object the commercial strategy and in particular the market study.
    Facebook
    Αποδοχή
    Απόρριψη
    DoubleClick/Google Marketing
    Αποδοχή
    Απόρριψη
    Analytics
    Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
    Snowplow
    Αποδοχή
    Απόρριψη
    Google Analytics
    Αποδοχή
    Απόρριψη
    Cookies
    SpCookie
    Αποδοχή
    Απόρριψη