Τη φόρμουλα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται στο βρετανικό μουσείο αναζητά η κυβέρνηση, θέμα το οποίο τέθηκε και στη συνάντηση που είχε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Βρετανό ομόλογό του, Μπόρις Τζόνσον. Σύμφωνα με δημοσίευμα το «κλειδί» στην υπόθεση φαίνεται πως είναι ο ρόλος και ο χαρακτηρισμός του Λόρδου Ελγιν.
Με τίτλο: «Ενώνοντας την κληρονομιά της Ελλάδας», η παραδοσιακή εφημερίδα του συντηρητικού χώρου στη Βρετανία, που θέλει πάντως να αναδεικνύεται και ως μοντέρνα, τονίζει ότι ενώ επί δεκαετίες υποστήριζε την παραμονή των γλυπτών που έκλεψε το 1803 ο Λόρδος Έλγιν από το κορυφαίο αριστούργημα της Κλασικής Εποχής, πλέον «η επιχειρηματολογία υπέρ της επιστροφής των Ελγίνειων Μαρμάρων στην Αθήνα έχει καταστεί σαρωτική».
Το άρθρο, που εμφανίζεται δεύτερο στη σελίδα των κύριων άρθρων της εφημερίδας ανατρέχει στην ιστορία της υπόθεσης και υπογραμμίζει ότι επί πάνω από 50 χρόνια καλλιτέχνες και πολιτικοί υποστηρίζουν ότι η επιστροφή των καλλιτεχνημάτων είναι επιβεβλημένη. Πλέον «οι καιροί και οι καταστάσεις αλλάζουν», όπως λέει, και η εφημερίδα αλλάζει τη στάση της στρεφόμενη κι εκείνη υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Από το The Toc για το τι γράφουν οι Times:
«Το δημοσίευμα αναφέρεται στην πρόσφατη συμφωνία της Ιταλίας με την Ελλάδα για την επιστροφή μαρμάρινου θραύσματος της Θεάς Άρτεμης, το οποίο λήφθηκε - όπως και τα Γλυπτά του Παρθενώνα - από την ελεγχόμενη από τους Οθωμανούς Αθήνα στις αρχές του 19ου αιώνα και αργότερα πουλήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Παλέρμο.
Σε αντάλλαγμα, η Ιταλία θα λάβει ένα αρχαίο άγαλμα της Αθηνάς και έναν αμφορέα. Η συμφωνία είναι παρόμοια με εκείνη που είχε προταθεί στο Βρετανικό Μουσείο πριν από μερικά χρόνια. Σε αντάλλαγμα για την επιστροφή των Γλυπτών, η Ελλάδα θα έστελνε στο Λονδίνο μια εκ περιτροπής έκθεση με μερικά από τα καλύτερα κλασικά της αντικείμενα που δεν εκτίθενται μόνιμα. Η πρόταση έφτασε κοντά σε συμφωνία. Απέτυχε, όμως, λόγω διαμάχης πάνω στην ιδιοκτησία των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Η Βρετανία, από την πλευρά της, επέμενε πως τα γλυπτά είχαν αγοραστεί και όχι λεηλατηθεί και ως εκ τούτου θα πρέπει να παραμείνουν ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου.
Η Ελλάδα υποστήριξε πως η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν είχε κανένα δικαίωμα να διαθέσει αντικείμενα κατασκευασμένα στην Ελλάδα σχεδόν δύο χιλιετίες πριν από την οθωμανική κατάκτηση. Το μουσείο και η κυβέρνηση πετάνε την απόφαση μπρος πίσω. Ένας τέτοιος γραφειοκρατικός παραλογισμός μπορεί να επιλυθεί γρήγορα. Αφήστε τα γλυπτά να πουληθούν πίσω σε τιμή κόστους. Μια απόφαση του κοινοβουλίου έδωσε τις αγορές του Λόρδου Έλγιν στο μουσείο. Ας εγκρίνει λοιπόν τώρα το κοινοβούλιο την επιστροφή τους».
Με τίτλο: «Ενώνοντας την κληρονομιά της Ελλάδας», η παραδοσιακή εφημερίδα του συντηρητικού χώρου στη Βρετανία, που θέλει πάντως να αναδεικνύεται και ως μοντέρνα, τονίζει ότι ενώ επί δεκαετίες υποστήριζε την παραμονή των γλυπτών που έκλεψε το 1803 ο Λόρδος Έλγιν από το κορυφαίο αριστούργημα της Κλασικής Εποχής, πλέον «η επιχειρηματολογία υπέρ της επιστροφής των Ελγίνειων Μαρμάρων στην Αθήνα έχει καταστεί σαρωτική».
Το άρθρο, που εμφανίζεται δεύτερο στη σελίδα των κύριων άρθρων της εφημερίδας ανατρέχει στην ιστορία της υπόθεσης και υπογραμμίζει ότι επί πάνω από 50 χρόνια καλλιτέχνες και πολιτικοί υποστηρίζουν ότι η επιστροφή των καλλιτεχνημάτων είναι επιβεβλημένη. Πλέον «οι καιροί και οι καταστάσεις αλλάζουν», όπως λέει, και η εφημερίδα αλλάζει τη στάση της στρεφόμενη κι εκείνη υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Από το The Toc για το τι γράφουν οι Times:
«Το δημοσίευμα αναφέρεται στην πρόσφατη συμφωνία της Ιταλίας με την Ελλάδα για την επιστροφή μαρμάρινου θραύσματος της Θεάς Άρτεμης, το οποίο λήφθηκε - όπως και τα Γλυπτά του Παρθενώνα - από την ελεγχόμενη από τους Οθωμανούς Αθήνα στις αρχές του 19ου αιώνα και αργότερα πουλήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Παλέρμο.
Σε αντάλλαγμα, η Ιταλία θα λάβει ένα αρχαίο άγαλμα της Αθηνάς και έναν αμφορέα. Η συμφωνία είναι παρόμοια με εκείνη που είχε προταθεί στο Βρετανικό Μουσείο πριν από μερικά χρόνια. Σε αντάλλαγμα για την επιστροφή των Γλυπτών, η Ελλάδα θα έστελνε στο Λονδίνο μια εκ περιτροπής έκθεση με μερικά από τα καλύτερα κλασικά της αντικείμενα που δεν εκτίθενται μόνιμα. Η πρόταση έφτασε κοντά σε συμφωνία. Απέτυχε, όμως, λόγω διαμάχης πάνω στην ιδιοκτησία των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Η Βρετανία, από την πλευρά της, επέμενε πως τα γλυπτά είχαν αγοραστεί και όχι λεηλατηθεί και ως εκ τούτου θα πρέπει να παραμείνουν ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου.
Η Ελλάδα υποστήριξε πως η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν είχε κανένα δικαίωμα να διαθέσει αντικείμενα κατασκευασμένα στην Ελλάδα σχεδόν δύο χιλιετίες πριν από την οθωμανική κατάκτηση. Το μουσείο και η κυβέρνηση πετάνε την απόφαση μπρος πίσω. Ένας τέτοιος γραφειοκρατικός παραλογισμός μπορεί να επιλυθεί γρήγορα. Αφήστε τα γλυπτά να πουληθούν πίσω σε τιμή κόστους. Μια απόφαση του κοινοβουλίου έδωσε τις αγορές του Λόρδου Έλγιν στο μουσείο. Ας εγκρίνει λοιπόν τώρα το κοινοβούλιο την επιστροφή τους».