Ο ευρωβουλευτής κ. Κεφαλογιάννης μίλησε για το ταμείο δίκαιης μετάβασης της Ε.Ε. και τόνισε ότι σε πρώτη φάση η Δ. Μακεδονία μπορεί να αντλήσει πόρους 4,2 δις. ευρώ. Στις αρχές Ιουνίου πρόκειται να ξεκινήσουν οι σχετικές συζητήσεις στο Ευρωκοινοβούλιο και η χώρα μας διεκδικεί συνολικά 100 δις. ευρώ για τις λιγνιτικές περιοχές σε βάθος χρόνου. «Το Ε.Κ. έχει μια κατεύθυνση να αυξηθεί ο προϋπολογισμός και νομίζω είμαστε σε καλό δρόμο. Ακούμε με προσοχή τις προτάσεις για το υδρογόνο», τόνισε σχετικά.
Υπάρχουν χρήματα, αλλά πρέπει οι ιδέες να ενταχθούν στα ευρωπαϊκά προγράμματα. «Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση», συμπλήρωσε.
Ο γ.γ. του Hydrogen Europe, Γ. Χατζημαρκάκης, ανέφερε ότι βρισκόμαστε σε μια ιστορική στιγμή γιατί αύριο η Κομισιόν θα παρουσιάσει το πρόγραμμα πράσινης ανάκαμψης και μιλάμε για πάνω από ένα τρις. ευρώ. «Η κα Λάινεν αναφέρθηκε στο υδρογόνο ως βασική καθαρή τεχνολογία. Χρησιμοποιείται στις μεταφορές και στη θέρμανση. Στη Δ. Μακεδονία θα βάλουμε ΑΠΕ, ιδίως φωτοβολταϊκα. Αυτός ο ηλεκτρισμός μπορεί να παράγει υδρογόνο σε μεγάλη κλίμακα και να μεταφέρεται με αγωγούς. Προβλέπουμε ότι θα γίνει μεγαλύτερη παραγωγή από ότι χρειάζεται η περιοχή και συνεπώς μπορεί να μεταφέρεται υδρογόνο και στην Ιταλία μέσω του αγωγού ΤΑΡ. Αν γίνει ένα τέτοιο κέντρο στη Δυτική Μακεδονία, τότε θα έρθουν και άλλες τεχνολογίες που σχετίζονται με το υδρογόνο», υπογράμμισε.
«Μιλάμε για την τεχνολογία power to gas, υπάρχουν πάνω από 50 τέτοια έργα σε Ολλανδία-Γερμανία, άρα είναι ώριμη η τεχνολογία. Πρέπει να πάμε σε ένα μεγαλύτερο επίπεδο πλέον. Παρουσιάσαμε επίσης ένα σχέδιο για 40 γιγαβάτ υδρογόνου στην Ευρώπη και 40 γιγαβάτ στη Β. Αφρική, από όπου το υδρογόνο θα περάσει μέσω της Ελλάδας προς την Ευρώπη. Είναι δύσκολο να μιλήσουμε για το ύψος των επενδύσεων στην Ελλάδα, αλλά μιλάμε κοντά στα 5 δις. ευρώ στη Δ. Μακεδονία για το υδρογόνο», πρόσθεσε.
Αναφορικά με το ενεργειακό κόστος της εν λόγω τεχνολογίας, ο κ. Χατζημαρκάκης είπε ότι στο υδρογόνο το 60-80% είναι το κόστος ρεύματος. Αν πέσει η τιμή αυτή ιδίως από φ/β τότε και το κόστος υδρογόνου χαμηλώνει. Έφερε ως παράδειγμα αυτό της Shell στην Ολλανδία η οποία ανακοίνωσε επένδυση 15 δις. στη Β. Θάλασσα για 10 γιγαβάτ υδρογόνου. «Εμείς θεωρούμε ότι η επένδυση στην Ευρώπη θα πρέπει να είναι ως το 2030 συνολικά 140 δις. ευρώ. Από αυτά, το μεγαλύτερο μέρος θα είναι επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα. Βλέπουμε ενδιαφέρον από τις μεγάλες εταιρείες για ανάπτυξη του υδρογόνου. Αν ανοιχτούν τα ευρωπαϊκά ταμεία για τέτοιες επενδύσεις, τότε θα γίνουν», επισήμανε.
Από την πλευρά του, ο κ. Κασαπίδης, Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, είπε ότι «η στρατηγική μας είναι να διαφοροποιήσουμε τη νέα οικονομία της περιοχής με βάση τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, όπως το ανθρώπινο δυναμικό στα ηλεκτρομηχανολογικά. Αυτό το προσωπικό μπορεί να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε τεχνολογική πρόκληση».
Ο κ. Κασαπίδης πρόσθεσε ότι «τον περσινό Οκτώβριο παρουσιάσαμε μαζί με τον κ. Χατζημαρκάκη στην Κομισιόν την πρότασή μας για ένα σχέδιο πάνω από 1 δις. ευρώ ώστε να φιλοξενήσει η Δ. Μακεδονία ένα μεγάλο φ/β πάνω από 1 γιγαβάτ το ρεύμα από το οποίο θα αξιοποιείται για την παραγωγή υδρογόνου. Το παραγόμενο υδρογόνο θα αξιοποιείται πρώτον ως καύσιμο τηλεθέρμανσης, δεύτερον ως εξαγόμενο καύσιμο μέσω του ΤΑΡ προς τα Δυτικά αλλά και προς τα Ανατολικά και τρίτον ως καύσιμο για μεταφορές, ειδικά για μεγάλα οχήματα, φορτηγά, απορριμματοφόρα, λεωφορεία κ.λπ.».
Σημείωσε επίσης ότι το σχετικό πρόγραμμα IPCΕI της Ε.Ε. θα επιλέξει 3-4 περιοχές στην Ευρώπη για εμβληματικές τεχνολογικές επενδύσεις αυτού του είδους. «Είναι ένα εθνικό εγχείρημα και σήμερα βρισκόμαστε στη συγκρότηση του φακέλου υποστήριξης μαζί με ελληνικές εταιρείες, όπως ο ΔΕΣΦΑ και τα ΕΛΠΕ. Έχουμε έρθει σε επαφές και με μεγάλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Στη Δυτική Μακεδονία έχουμε το πλεονέκτημα της ισχυρής ηλιοφάνειας και της μεγάλης απόδοσης για τα φωτοβολταϊκά. Βάσει μελέτης, είναι τετραπλάσια η παραγωγή των φ/β σε σύγκριση με τη Β. Ευρώπη, άρα η παραγωγή υδρογόνου θα έχει μικρότερο κόστος», υπογράμμισε.
Ο περιφερειάρχης ανέφερε, τέλος, ότι είναι εφικτή και η παραγωγή υδρογόνου με ρεύμα παραγόμενο από τη βιομάζα και έχει βρεθεί σε σχετικές επαφές με ευρωπαϊκές εταιρείες. Σύμφωνα με τον ίδιο, μέσα στο καλοκαίρι θα έχουν ολοκληρωθεί οι πρώτες συζητήσεις και μάλιστα, σε επίπεδο πρωθυπουργού διεξάγονται αυτή την περίοδο επαφές για μια συμφωνία αξιοποίησης της εν λόγω τεχνολογίας για τα μέσα μεταφοράς των μεγάλων πόλεων Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Υπάρχουν χρήματα, αλλά πρέπει οι ιδέες να ενταχθούν στα ευρωπαϊκά προγράμματα. «Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση», συμπλήρωσε.
Ο γ.γ. του Hydrogen Europe, Γ. Χατζημαρκάκης, ανέφερε ότι βρισκόμαστε σε μια ιστορική στιγμή γιατί αύριο η Κομισιόν θα παρουσιάσει το πρόγραμμα πράσινης ανάκαμψης και μιλάμε για πάνω από ένα τρις. ευρώ. «Η κα Λάινεν αναφέρθηκε στο υδρογόνο ως βασική καθαρή τεχνολογία. Χρησιμοποιείται στις μεταφορές και στη θέρμανση. Στη Δ. Μακεδονία θα βάλουμε ΑΠΕ, ιδίως φωτοβολταϊκα. Αυτός ο ηλεκτρισμός μπορεί να παράγει υδρογόνο σε μεγάλη κλίμακα και να μεταφέρεται με αγωγούς. Προβλέπουμε ότι θα γίνει μεγαλύτερη παραγωγή από ότι χρειάζεται η περιοχή και συνεπώς μπορεί να μεταφέρεται υδρογόνο και στην Ιταλία μέσω του αγωγού ΤΑΡ. Αν γίνει ένα τέτοιο κέντρο στη Δυτική Μακεδονία, τότε θα έρθουν και άλλες τεχνολογίες που σχετίζονται με το υδρογόνο», υπογράμμισε.
«Μιλάμε για την τεχνολογία power to gas, υπάρχουν πάνω από 50 τέτοια έργα σε Ολλανδία-Γερμανία, άρα είναι ώριμη η τεχνολογία. Πρέπει να πάμε σε ένα μεγαλύτερο επίπεδο πλέον. Παρουσιάσαμε επίσης ένα σχέδιο για 40 γιγαβάτ υδρογόνου στην Ευρώπη και 40 γιγαβάτ στη Β. Αφρική, από όπου το υδρογόνο θα περάσει μέσω της Ελλάδας προς την Ευρώπη. Είναι δύσκολο να μιλήσουμε για το ύψος των επενδύσεων στην Ελλάδα, αλλά μιλάμε κοντά στα 5 δις. ευρώ στη Δ. Μακεδονία για το υδρογόνο», πρόσθεσε.
Αναφορικά με το ενεργειακό κόστος της εν λόγω τεχνολογίας, ο κ. Χατζημαρκάκης είπε ότι στο υδρογόνο το 60-80% είναι το κόστος ρεύματος. Αν πέσει η τιμή αυτή ιδίως από φ/β τότε και το κόστος υδρογόνου χαμηλώνει. Έφερε ως παράδειγμα αυτό της Shell στην Ολλανδία η οποία ανακοίνωσε επένδυση 15 δις. στη Β. Θάλασσα για 10 γιγαβάτ υδρογόνου. «Εμείς θεωρούμε ότι η επένδυση στην Ευρώπη θα πρέπει να είναι ως το 2030 συνολικά 140 δις. ευρώ. Από αυτά, το μεγαλύτερο μέρος θα είναι επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα. Βλέπουμε ενδιαφέρον από τις μεγάλες εταιρείες για ανάπτυξη του υδρογόνου. Αν ανοιχτούν τα ευρωπαϊκά ταμεία για τέτοιες επενδύσεις, τότε θα γίνουν», επισήμανε.
Από την πλευρά του, ο κ. Κασαπίδης, Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, είπε ότι «η στρατηγική μας είναι να διαφοροποιήσουμε τη νέα οικονομία της περιοχής με βάση τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, όπως το ανθρώπινο δυναμικό στα ηλεκτρομηχανολογικά. Αυτό το προσωπικό μπορεί να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε τεχνολογική πρόκληση».
Ο κ. Κασαπίδης πρόσθεσε ότι «τον περσινό Οκτώβριο παρουσιάσαμε μαζί με τον κ. Χατζημαρκάκη στην Κομισιόν την πρότασή μας για ένα σχέδιο πάνω από 1 δις. ευρώ ώστε να φιλοξενήσει η Δ. Μακεδονία ένα μεγάλο φ/β πάνω από 1 γιγαβάτ το ρεύμα από το οποίο θα αξιοποιείται για την παραγωγή υδρογόνου. Το παραγόμενο υδρογόνο θα αξιοποιείται πρώτον ως καύσιμο τηλεθέρμανσης, δεύτερον ως εξαγόμενο καύσιμο μέσω του ΤΑΡ προς τα Δυτικά αλλά και προς τα Ανατολικά και τρίτον ως καύσιμο για μεταφορές, ειδικά για μεγάλα οχήματα, φορτηγά, απορριμματοφόρα, λεωφορεία κ.λπ.».
Σημείωσε επίσης ότι το σχετικό πρόγραμμα IPCΕI της Ε.Ε. θα επιλέξει 3-4 περιοχές στην Ευρώπη για εμβληματικές τεχνολογικές επενδύσεις αυτού του είδους. «Είναι ένα εθνικό εγχείρημα και σήμερα βρισκόμαστε στη συγκρότηση του φακέλου υποστήριξης μαζί με ελληνικές εταιρείες, όπως ο ΔΕΣΦΑ και τα ΕΛΠΕ. Έχουμε έρθει σε επαφές και με μεγάλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Στη Δυτική Μακεδονία έχουμε το πλεονέκτημα της ισχυρής ηλιοφάνειας και της μεγάλης απόδοσης για τα φωτοβολταϊκά. Βάσει μελέτης, είναι τετραπλάσια η παραγωγή των φ/β σε σύγκριση με τη Β. Ευρώπη, άρα η παραγωγή υδρογόνου θα έχει μικρότερο κόστος», υπογράμμισε.
Ο περιφερειάρχης ανέφερε, τέλος, ότι είναι εφικτή και η παραγωγή υδρογόνου με ρεύμα παραγόμενο από τη βιομάζα και έχει βρεθεί σε σχετικές επαφές με ευρωπαϊκές εταιρείες. Σύμφωνα με τον ίδιο, μέσα στο καλοκαίρι θα έχουν ολοκληρωθεί οι πρώτες συζητήσεις και μάλιστα, σε επίπεδο πρωθυπουργού διεξάγονται αυτή την περίοδο επαφές για μια συμφωνία αξιοποίησης της εν λόγω τεχνολογίας για τα μέσα μεταφοράς των μεγάλων πόλεων Αθήνας και Θεσσαλονίκης.