Το Βυζαντινό Μουσείο Μάνης στεγάζεται στον Πύργο Πικουλάκη στην Αρεόπολη, δίπλα στον ναό του Αγίου Ιωάννη, και αποτελεί έναν από τους σταθμούς του "Δικτύου Μουσείων Μάνης". Το συγκρότημα είναι μια οχυρή μανιάτικη κατοικία, με πύργο και πυργόσπιτο, των προεπαναστατικών χρόνων δωρεά του Ιωάννη Πικουλάκη στο Δημόσιο. Στον Πύργο Πικουλάκη η μόνιμη έκθεση έχει θέμα τις "Ιστορίες θρησκευτικής πίστης της Μάνης" και αναπτύσσεται σε δύο θεματικές ενότητες :
Α) «Εμφάνιση και εδραίωση του Χριστιανισμού» στο ισόγειο
Η πρώτη ενότητα αναφέρεται στην εμφάνιση και τη σταδιακή διάδοση και εδραίωση του χριστιανισμού στη Μάνη την βυζαντινή περίοδο (330-1453 μ.Χ.). Η εμφάνιση του Χριστιανισμού αντιπροσωπεύεται με ανασκαφικά ευρήματα από ερειπωμένες παλαιοχριστιανικές βασιλικές (5ου-6ου αιώνα) που έχουν εντοπιστεί στα παράλια της Μάνης (Γύθειο, Τηγάνι, Κυπάρισσο).
Η εδραίωση του Χριστιανισμού αντιπροσωπεύται από μαρμάρινα γλυπτά από ναούς της μεσοβυζαντινής περιόδου (843-1204 μ.Χ.). Στη Μάνη σώζονται τα περισσότερα μεσοβυζαντινά γλυπτά (55 μαρμάρινα τέμπλα) από κάθε άλλη περιοχή της Ελλάδας. Σημαντικοί γλύπτες της εποχής είναι ο Νικήτας (1075: επιγραφή στον Άγιο Θεόδωρο Μπάμπακα) και ο Γεώργιος (1079: επιγραφή στη μονή Φανερωμένης στα Φραγκουλιάνικα Δρυάλου) (Δρανδάκης,2002).
Α) «Εμφάνιση και εδραίωση του Χριστιανισμού» στο ισόγειο
Η πρώτη ενότητα αναφέρεται στην εμφάνιση και τη σταδιακή διάδοση και εδραίωση του χριστιανισμού στη Μάνη την βυζαντινή περίοδο (330-1453 μ.Χ.). Η εμφάνιση του Χριστιανισμού αντιπροσωπεύεται με ανασκαφικά ευρήματα από ερειπωμένες παλαιοχριστιανικές βασιλικές (5ου-6ου αιώνα) που έχουν εντοπιστεί στα παράλια της Μάνης (Γύθειο, Τηγάνι, Κυπάρισσο).
Η εδραίωση του Χριστιανισμού αντιπροσωπεύται από μαρμάρινα γλυπτά από ναούς της μεσοβυζαντινής περιόδου (843-1204 μ.Χ.). Στη Μάνη σώζονται τα περισσότερα μεσοβυζαντινά γλυπτά (55 μαρμάρινα τέμπλα) από κάθε άλλη περιοχή της Ελλάδας. Σημαντικοί γλύπτες της εποχής είναι ο Νικήτας (1075: επιγραφή στον Άγιο Θεόδωρο Μπάμπακα) και ο Γεώργιος (1079: επιγραφή στη μονή Φανερωμένης στα Φραγκουλιάνικα Δρυάλου) (Δρανδάκης,2002).
Β) «Η Εκκλησία: τόπος λατρείας - χώρος επικοινωνίας» στον όροφο
Η δεύτερη ενότητα επιχειρεί να προβάλλει τα βασικά χαρακτηριστικά του χριστιανικού ναού, που ως δημιούργημα - με την αρχιτεκτονική του μορφή και τη ζωγραφική του διακόσμηση - συνοψίζει το δόγμα της πίστης και παράλληλα αποτελεί χώρο επικοινωνίας για την κοινότητα των πιστών, που συγκεντρώνονται εντός του για την άσκηση της λατρείας.
Ο εκπληκτικός πλούτος σε τοιχογραφίες των εκκλησιών της Μάνης αντιπροσωπεύεται με δύο αποτοιχισμένες βυζαντινές τοιχογραφίες του 13ου αιώνα με τον Ιωάννη τον Πρόδρομο από τον ναό του Αγίου Παντελεήμονα στους άνω Μπουλαριούς και τα Εισόδια της θεοτόκου από τον ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου «στου Κοράκη» της Μίνας.
Πληροφορίες
Διεύθυνση: Καπετάν Ματαπά, Αρεόπολη 230 62
Ώρες Λειτουργίας : 08:30-15:30, Τρίτη κλειστά
Τηλέφωνο: +302733029531
Η δεύτερη ενότητα επιχειρεί να προβάλλει τα βασικά χαρακτηριστικά του χριστιανικού ναού, που ως δημιούργημα - με την αρχιτεκτονική του μορφή και τη ζωγραφική του διακόσμηση - συνοψίζει το δόγμα της πίστης και παράλληλα αποτελεί χώρο επικοινωνίας για την κοινότητα των πιστών, που συγκεντρώνονται εντός του για την άσκηση της λατρείας.
Ο εκπληκτικός πλούτος σε τοιχογραφίες των εκκλησιών της Μάνης αντιπροσωπεύεται με δύο αποτοιχισμένες βυζαντινές τοιχογραφίες του 13ου αιώνα με τον Ιωάννη τον Πρόδρομο από τον ναό του Αγίου Παντελεήμονα στους άνω Μπουλαριούς και τα Εισόδια της θεοτόκου από τον ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου «στου Κοράκη» της Μίνας.
Πληροφορίες
Διεύθυνση: Καπετάν Ματαπά, Αρεόπολη 230 62
Ώρες Λειτουργίας : 08:30-15:30, Τρίτη κλειστά
Τηλέφωνο: +302733029531