Στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού παρουσιάζεται η έκθεση του Μανώλη Χάρου, με τίτλο Το Νησί των Θησαυρών.
Είμαι καλός κολυμβητής, αν και δεν μπορώ να συγκριθώ με τον Byron και τον Edgar Poe, που ήταν δάσκαλοι στο κολύμπι. Δύο δυνατά χτυπήματα μ’ έφεραν στην επιφάνεια του νερού. – JulesVerne | Κεφ. 7, 20.000 Λεύγες
Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 50 δισδιάστατα εικαστικά έργα και μία κατασκευή, όπου κάνει σαφή αναφορά στον κινηματογράφο και στο θέατρο σκιών. Η έμπνευση αντλήθηκε από φράσεις σε κλασικά αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μύθους, αστυνομικές νουβέλες, ποιήματα, με παράλληλη αναφορά στην αλληγορία του Σπηλαίου, το γνωστό χωρίο από το έβδομο κεφάλαιο της Πολιτείας του Πλάτωνα, τον θεμέλιο λίθο της δυτικής φιλοσοφικής παράδοσης.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στο νέο έργο του Μανώλη Χάρου έχουν οι αρχετυπικές φιγούρες του πειρατή, του εύζωνα, του στρατιώτη και του cowboy αλλά και οι φράσεις – κλειδιά της κλασικής λογοτεχνίας που οδηγούν τον θεατή να ανακαλύψει την πορεία της σκέψης του δημιουργού και τα σημεία αναφοράς ενός έργου ζωής˙ μια βύθιση στις πηγές έμπνευσης του καλλιτέχνη, που δίνονται στον θεατή, σαν πρόσκληση μετάβασης στο προσωπικό νησί των θησαυρών του ζωγράφου.
Οι τίτλοι των έργων, είναι λέξεις ή φράσεις από διάφορα κείμενα που είναι για τον δημιουργό η υπόγεια αναφορά στο νησί των δικών του θησαυρών. Μέσα από τους ήρωες των λέξεων και των παραμυθιών μας συστήνει τον Νίκο Καρούζο, τον Robert Stevenson, τον Ezra Pound, τον Jules Verne, τον T.S. Eliot, την P.D. James, τον Andre Gide, τον Italo Calvino, τον Fyodor Dostoyevsky, τον Gabriel García Márquez, τον Κωνσταντίνο Θεοτόκη, τον Thomas Mann, τον Lawrence Durrell, τον Herman Melville, τον Friedrich Nietzsche, τον Aldous Huxley κ.ά., ενώ μέσα από τη μορφή των εικόνων του (ζωγραφική–χαρακτική–προβολή, κλπ.), προσκαλεί τον θεατή να μετέχει στην απεραντοσύνη της σκέψης του και τη φαντασιακή λειτουργία της έμπνευσης.
Παράλληλα, ο δημιουργός στον προθάλαμο της αίθουσας παρουσιάζει και μια σειρά μικρών έργων in situ, όπου με τη βοήθεια των υπότιτλων μεταμορφώνει τα έργα του σε οθόνες που παρεμβάλλονται ανάμεσα στο βλέμμα και στο πραγματικό. Σκοπός του είναι να ενεργοποιήσει τους συναισθηματικούς κάλυκες, τόσο του θεατή του κινηματογράφου, του αναγνώστη του βιβλίου, όσο και του επισκέπτη της έκθεσης, ώστε ο κοινωνός του εικαστικού γεγονότος να μην παραμένει μόνο θεατής ή μόνο αναγνώστης.
Η αφηγηματικά αφαιρετική του γλώσσα και η εξπρεσιονιστική του οξύτητα, διαπνέεται από πνεύμα αμφισβήτησης του κατεστημένου και ενσωματώνει την πείρα και το μόχθο που έχει δικαίως κατακτήσει τα 40 χρόνια που έχουν προηγηθεί. Βαθιά ριζοσπαστικός και έχοντας σαφή απέχθεια του περιττού, ο Μανώλης Χάρος φωτίζει τα έργα του με κρυφούς προβολείς καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από το άμεσα προσωπικό και ποιητικό ως το αλληγορικό, φιλοσοφικό και κοινωνικοπολιτικό. Χρησιμοποιεί τη ζωγραφική, τη χαρακτική, την κινούμενη εικόνα, το video, την σκιά, το εκτυφλωτικό φως και μεταμορφώνει κοινωνικοπολιτικά γεγονότα σε ισχυρές ποιητικές αλληγορίες.
Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου «(…) οι εικόνες του έχουν χαρακτήρα άμεσο, ευθύ και αντικειμενικό, ενίοτε με λεπτομερή επεξηγηματικά σχόλια, που αντανακλούν τη σκέψη του δημιουργού, τις προτιμήσεις, τις αναμνήσεις, και επομένως τις διαθέσεις του. Ο Μανώλης Χάρος στο Νησί των Θησαυρών με γλώσσα λιτή, συμπυκνωμένη, αποκαλυπτική του προσωπικού ζωγραφικού του ύφους, παρουσιάζει τον άνθρωπο της πλάνης, του περιορισμένου οπτικού πεδίου, της εξαναγκασμένης όρασης.(…) Η ολιστική αντίληψη της τέχνης που παρατηρείται στο σύνολο του έργου του -με τη χρήση των αποσπασμάτων-, από ποιητές και λογοτέχνες στους τίτλους των έργων του, διαδραματίζει ταυτόχρονα εικαστικό και φιλολογικό ρόλο. Δεν σχολιάζουν, δεν περιγράφουν την εικόνα αλλά υπογραμμίζουν το γεγονός και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι αυτής. Ο δημιουργός καλεί τον θεατή να διαφοροποιηθεί ως προς τον τρόπο θέασης του έργου, να σπάσει τα δεσμά του, και σαν ελεύθερος άνθρωπος να μπορέσει να αντιληφθεί την πραγματικότητα με τη βοήθεια της λογικής και υπό το φως του ορθού λόγου. (…)».
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις από τον ίδιο τον καλλιτέχνη στις ημερομηνίες: Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2019 στις 12.00 και το Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2020 στις 12.00.
Την έκθεση συνοδεύει η πλούσια εικονογραφημένη έκδοση Μανώλης Χάρος. Το Νησί των Θησαυρών, με κείμενο της Ελένης Αθανασίου.
Επιμέλεια έκθεσης: Ελένη Αθανασίου
Info
Ημερομηνία: Εως: 26/01/2020
Ωράριο: Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 10:00 - 18:00 | Πέμπτη: 10:00 - 00:00 | Κυριακή: 10:00 - 16:00 | Κλειστό Τρίτη
Τοποθεσία: Μουσείο Μπενάκη, Κουμπάρη 1, Αθήνα
Eισιτήρια: € 7 | € 5
Είμαι καλός κολυμβητής, αν και δεν μπορώ να συγκριθώ με τον Byron και τον Edgar Poe, που ήταν δάσκαλοι στο κολύμπι. Δύο δυνατά χτυπήματα μ’ έφεραν στην επιφάνεια του νερού. – JulesVerne | Κεφ. 7, 20.000 Λεύγες
Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 50 δισδιάστατα εικαστικά έργα και μία κατασκευή, όπου κάνει σαφή αναφορά στον κινηματογράφο και στο θέατρο σκιών. Η έμπνευση αντλήθηκε από φράσεις σε κλασικά αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μύθους, αστυνομικές νουβέλες, ποιήματα, με παράλληλη αναφορά στην αλληγορία του Σπηλαίου, το γνωστό χωρίο από το έβδομο κεφάλαιο της Πολιτείας του Πλάτωνα, τον θεμέλιο λίθο της δυτικής φιλοσοφικής παράδοσης.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στο νέο έργο του Μανώλη Χάρου έχουν οι αρχετυπικές φιγούρες του πειρατή, του εύζωνα, του στρατιώτη και του cowboy αλλά και οι φράσεις – κλειδιά της κλασικής λογοτεχνίας που οδηγούν τον θεατή να ανακαλύψει την πορεία της σκέψης του δημιουργού και τα σημεία αναφοράς ενός έργου ζωής˙ μια βύθιση στις πηγές έμπνευσης του καλλιτέχνη, που δίνονται στον θεατή, σαν πρόσκληση μετάβασης στο προσωπικό νησί των θησαυρών του ζωγράφου.
Οι τίτλοι των έργων, είναι λέξεις ή φράσεις από διάφορα κείμενα που είναι για τον δημιουργό η υπόγεια αναφορά στο νησί των δικών του θησαυρών. Μέσα από τους ήρωες των λέξεων και των παραμυθιών μας συστήνει τον Νίκο Καρούζο, τον Robert Stevenson, τον Ezra Pound, τον Jules Verne, τον T.S. Eliot, την P.D. James, τον Andre Gide, τον Italo Calvino, τον Fyodor Dostoyevsky, τον Gabriel García Márquez, τον Κωνσταντίνο Θεοτόκη, τον Thomas Mann, τον Lawrence Durrell, τον Herman Melville, τον Friedrich Nietzsche, τον Aldous Huxley κ.ά., ενώ μέσα από τη μορφή των εικόνων του (ζωγραφική–χαρακτική–προβολή, κλπ.), προσκαλεί τον θεατή να μετέχει στην απεραντοσύνη της σκέψης του και τη φαντασιακή λειτουργία της έμπνευσης.
Παράλληλα, ο δημιουργός στον προθάλαμο της αίθουσας παρουσιάζει και μια σειρά μικρών έργων in situ, όπου με τη βοήθεια των υπότιτλων μεταμορφώνει τα έργα του σε οθόνες που παρεμβάλλονται ανάμεσα στο βλέμμα και στο πραγματικό. Σκοπός του είναι να ενεργοποιήσει τους συναισθηματικούς κάλυκες, τόσο του θεατή του κινηματογράφου, του αναγνώστη του βιβλίου, όσο και του επισκέπτη της έκθεσης, ώστε ο κοινωνός του εικαστικού γεγονότος να μην παραμένει μόνο θεατής ή μόνο αναγνώστης.
Η αφηγηματικά αφαιρετική του γλώσσα και η εξπρεσιονιστική του οξύτητα, διαπνέεται από πνεύμα αμφισβήτησης του κατεστημένου και ενσωματώνει την πείρα και το μόχθο που έχει δικαίως κατακτήσει τα 40 χρόνια που έχουν προηγηθεί. Βαθιά ριζοσπαστικός και έχοντας σαφή απέχθεια του περιττού, ο Μανώλης Χάρος φωτίζει τα έργα του με κρυφούς προβολείς καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από το άμεσα προσωπικό και ποιητικό ως το αλληγορικό, φιλοσοφικό και κοινωνικοπολιτικό. Χρησιμοποιεί τη ζωγραφική, τη χαρακτική, την κινούμενη εικόνα, το video, την σκιά, το εκτυφλωτικό φως και μεταμορφώνει κοινωνικοπολιτικά γεγονότα σε ισχυρές ποιητικές αλληγορίες.
Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου «(…) οι εικόνες του έχουν χαρακτήρα άμεσο, ευθύ και αντικειμενικό, ενίοτε με λεπτομερή επεξηγηματικά σχόλια, που αντανακλούν τη σκέψη του δημιουργού, τις προτιμήσεις, τις αναμνήσεις, και επομένως τις διαθέσεις του. Ο Μανώλης Χάρος στο Νησί των Θησαυρών με γλώσσα λιτή, συμπυκνωμένη, αποκαλυπτική του προσωπικού ζωγραφικού του ύφους, παρουσιάζει τον άνθρωπο της πλάνης, του περιορισμένου οπτικού πεδίου, της εξαναγκασμένης όρασης.(…) Η ολιστική αντίληψη της τέχνης που παρατηρείται στο σύνολο του έργου του -με τη χρήση των αποσπασμάτων-, από ποιητές και λογοτέχνες στους τίτλους των έργων του, διαδραματίζει ταυτόχρονα εικαστικό και φιλολογικό ρόλο. Δεν σχολιάζουν, δεν περιγράφουν την εικόνα αλλά υπογραμμίζουν το γεγονός και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι αυτής. Ο δημιουργός καλεί τον θεατή να διαφοροποιηθεί ως προς τον τρόπο θέασης του έργου, να σπάσει τα δεσμά του, και σαν ελεύθερος άνθρωπος να μπορέσει να αντιληφθεί την πραγματικότητα με τη βοήθεια της λογικής και υπό το φως του ορθού λόγου. (…)».
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις από τον ίδιο τον καλλιτέχνη στις ημερομηνίες: Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2019 στις 12.00 και το Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2020 στις 12.00.
Την έκθεση συνοδεύει η πλούσια εικονογραφημένη έκδοση Μανώλης Χάρος. Το Νησί των Θησαυρών, με κείμενο της Ελένης Αθανασίου.
Επιμέλεια έκθεσης: Ελένη Αθανασίου
Info
Ημερομηνία: Εως: 26/01/2020
Ωράριο: Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 10:00 - 18:00 | Πέμπτη: 10:00 - 00:00 | Κυριακή: 10:00 - 16:00 | Κλειστό Τρίτη
Τοποθεσία: Μουσείο Μπενάκη, Κουμπάρη 1, Αθήνα
Eισιτήρια: € 7 | € 5