Την Πέμπτη 6 Ιουνίου 2019 και ώρα 19.30 εγκαινιάζεται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο η έκθεση ΕΡΓΑ 2017-2019 του Εργαστηρίου Νωπογραφίας και Τεχνικής των Φορητών Εικόνων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
Eβδομήντα έργα σε παραδοσιακές τεχνικές της βυζαντινής ζωγραφικής θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά από τους φοιτητές του Εργαστηρίου, στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου.
Η έκθεση εγκαινιάζει μια συνεργασία της ΑΣΚΤ με το ΒΧΜ, βάση της οποίας έργα φοιτητών του ΕργαστηρίουΝωπογραφίας θα εκτίθενται ανά διετία στον χώρο του Μουσείου.
Η διδασκαλία της Τοιχογραφίας, ως ειδικό αντικείμενο εφαρμογής της ζωγραφικής, προβλεπόταν στο πρόγραμμα σπουδών της Ανωτάτης Σχολής των Καλών Τεχνών ήδη από το 1930. Το 1961 ιδρύθηκε το Φροντιστήριο Νωπογραφίας και Τεχνικής των Φορητών Εικόνων.
Ο μαθητής και συνεργάτης του Φώτη Κόντογλου, Κωνσταντίνος Γεωργακόπουλος, ανέλαβε την οργάνωση και λειτουργία της νέας αυτής εργαστηριακής μονάδας ως πρώτος Έφορος Καθηγητής του εργαστηρίου από το 1962-1968. Κατά τον πενταετή χρόνο φοίτησης στην Α.Σ.Κ.Τ. η μαθητεία στη Νωπογραφία και Τεχνική των Φορητών Εικόνων διαρκούσε δύο έτη. Η διδασκαλία του Κ. Γεωργακόπουλου ήταναπόλυτα εναρμονισμένη με το πνεύμα που καθιέρωσε ο Κόντογλου, για «επιστροφή στην παράδοση» της βυζαντινής ζωγραφικής. Αυτό σηματοδότησε καθοριστικά ολόκληρη τη μετέπειτα ιστορική διαδρομή του Εργαστηρίου. Στο πρώτο έτος σπουδών το πρόγραμμα αναφερόταν κυρίως στην τεχνική της φορητής εικόνας, ενώ στο δεύτερο έτος επικεντρωνόταν στην τοιχογραφική τεχνική της νωπογραφίας, με παράλληλες θεωρητικές παραδόσεις μαθημάτων (Βυζαντινής Ιστορίας της Τέχνης, αγιοκατάταξης, τυπολογίας Αγίων κοκ).
Από το 1969 έως το 1996 τον Κ. Γεωργακόπουλο διαδέχθηκε ο καθηγητής Κωνσταντίνος Ξυνόπουλος. Απόφοιτος της Σχολής το 1952, μαθητής και αυτός του Κόντογλου, ο Ξυνόπουλος μελέτησε τη θεολογία της εικόνας κοντά στον LeonidOuspensky, και προσέθεσε στην ύλη του Εργαστηρίου την υαλοσυνθετική(vitrail).
Από το 2002 έως το 2015 Καθηγητής του Εργαστηρίου διατέλεσε ο Παύλος Σάμιος, ο οποίος αναδιοργάνωσε τις υποδομές του, εισάγοντας μεταξύ άλλων την τεχνική της εγκαυστικής στους νέους εργαστηριακούς χώρους της Σχολής στην οδό Πειραιώς.
Από το 2016 Καθηγητής του Εργαστηρίου είναι ο Δημοσθένης Αβραμίδης, ο οποίος αναμόρφωσε το πρόγραμμα σπουδών στο Εργαστήριο από δύο σε τρία έτη.
Από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα από το εργαστήριο έχουν αποφοιτήσει δύο γενιές καλλιτεχνών με λαμπρά επιτεύγματα στον χώρο της αγιογραφίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πλαισιώσει ο χορός ψαλτών «Οι Μαϊστόρες της Ψαλτικής Τέχνης» υπό τη χοραρχία του καθηγητή Αχιλλέα Γ. Χαλδαιάκη με χαρακτηριστικές βυζαντινές συνθέσεις.
Διάρκεια έκθεσης: 6 Ιουνίου-2 Σεπτεμβρίου 2019.
Eβδομήντα έργα σε παραδοσιακές τεχνικές της βυζαντινής ζωγραφικής θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά από τους φοιτητές του Εργαστηρίου, στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου.
Η έκθεση εγκαινιάζει μια συνεργασία της ΑΣΚΤ με το ΒΧΜ, βάση της οποίας έργα φοιτητών του ΕργαστηρίουΝωπογραφίας θα εκτίθενται ανά διετία στον χώρο του Μουσείου.
Η διδασκαλία της Τοιχογραφίας, ως ειδικό αντικείμενο εφαρμογής της ζωγραφικής, προβλεπόταν στο πρόγραμμα σπουδών της Ανωτάτης Σχολής των Καλών Τεχνών ήδη από το 1930. Το 1961 ιδρύθηκε το Φροντιστήριο Νωπογραφίας και Τεχνικής των Φορητών Εικόνων.
Ο μαθητής και συνεργάτης του Φώτη Κόντογλου, Κωνσταντίνος Γεωργακόπουλος, ανέλαβε την οργάνωση και λειτουργία της νέας αυτής εργαστηριακής μονάδας ως πρώτος Έφορος Καθηγητής του εργαστηρίου από το 1962-1968. Κατά τον πενταετή χρόνο φοίτησης στην Α.Σ.Κ.Τ. η μαθητεία στη Νωπογραφία και Τεχνική των Φορητών Εικόνων διαρκούσε δύο έτη. Η διδασκαλία του Κ. Γεωργακόπουλου ήταναπόλυτα εναρμονισμένη με το πνεύμα που καθιέρωσε ο Κόντογλου, για «επιστροφή στην παράδοση» της βυζαντινής ζωγραφικής. Αυτό σηματοδότησε καθοριστικά ολόκληρη τη μετέπειτα ιστορική διαδρομή του Εργαστηρίου. Στο πρώτο έτος σπουδών το πρόγραμμα αναφερόταν κυρίως στην τεχνική της φορητής εικόνας, ενώ στο δεύτερο έτος επικεντρωνόταν στην τοιχογραφική τεχνική της νωπογραφίας, με παράλληλες θεωρητικές παραδόσεις μαθημάτων (Βυζαντινής Ιστορίας της Τέχνης, αγιοκατάταξης, τυπολογίας Αγίων κοκ).
Από το 1969 έως το 1996 τον Κ. Γεωργακόπουλο διαδέχθηκε ο καθηγητής Κωνσταντίνος Ξυνόπουλος. Απόφοιτος της Σχολής το 1952, μαθητής και αυτός του Κόντογλου, ο Ξυνόπουλος μελέτησε τη θεολογία της εικόνας κοντά στον LeonidOuspensky, και προσέθεσε στην ύλη του Εργαστηρίου την υαλοσυνθετική(vitrail).
Από το 2002 έως το 2015 Καθηγητής του Εργαστηρίου διατέλεσε ο Παύλος Σάμιος, ο οποίος αναδιοργάνωσε τις υποδομές του, εισάγοντας μεταξύ άλλων την τεχνική της εγκαυστικής στους νέους εργαστηριακούς χώρους της Σχολής στην οδό Πειραιώς.
Από το 2016 Καθηγητής του Εργαστηρίου είναι ο Δημοσθένης Αβραμίδης, ο οποίος αναμόρφωσε το πρόγραμμα σπουδών στο Εργαστήριο από δύο σε τρία έτη.
Από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα από το εργαστήριο έχουν αποφοιτήσει δύο γενιές καλλιτεχνών με λαμπρά επιτεύγματα στον χώρο της αγιογραφίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πλαισιώσει ο χορός ψαλτών «Οι Μαϊστόρες της Ψαλτικής Τέχνης» υπό τη χοραρχία του καθηγητή Αχιλλέα Γ. Χαλδαιάκη με χαρακτηριστικές βυζαντινές συνθέσεις.
Διάρκεια έκθεσης: 6 Ιουνίου-2 Σεπτεμβρίου 2019.