Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και η Microsoft Corp απέδωσαν σήμερα το έργο «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος», παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου. Το έργο εγκαινίασε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Το έργο, είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Microsoft Corp και αφορά στην ψηφιακή διατήρηση και αποκατάσταση της Αρχαίας Ολυμπίας, γενέτειρας των Ολυμπιακών Αγώνων, με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Αυτό το έργο ψηφιακής αναβίωσης επιτρέπει στους θεατές σε όλο τον κόσμο να εξερευνήσουν την Αρχαία Ολυμπία όπως ήταν πριν από περισσότερα από 2.000 χρόνια με μια συναρπαστική εμπειρία μέσω διαδραστικής εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα, μίας εμπειρίας μέσω υπολογιστή, καθώς και της έκθεσης του Microsoft HoloLens 2, που στεγάζεται στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθηνών.
Η ψηφιακή διατήρηση της Αρχαίας Ολυμπίας επιτρέπει στον επισκέπτη να περπατήσει στους δρόμους του αρχαιολογικού χώρου σε μια από τις πιο σημαντικές περιόδους της ιστορίας – που ζωντανεύει με έναν ρεαλιστικό, συναρπαστικό τρόπο που μέχρι σήμερα δεν ήταν δυνατός. Αυτή η νέα μορφή ψηφιακής αρχειοθέτησης θα συνεχίσει να προσφέρει μια «πύλη» σε μια άλλη εποχή, βοηθώντας μας να κατανοήσουμε τι έχει επιτύχει η ανθρωπότητα στο παρελθόν και υπενθυμίζοντάς μας τι μπορούμε να καταφέρουμε σήμερα.
«Το έργο «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος» είναι ένας μοναδικός τρόπος να γνωρίσεις την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας. Οι επισκέπτες από ολόκληρο τον κόσμο μπορούν να «επισκεφθούν» μέσα από τη ψηφιακή απεικόνιση το χώρο όπως ήταν στην αρχαιότητα και να βιώσουν την ιστορία και τις αξίες που πρεσβεύει χρησιμοποιώντας την τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, Πρωθυπουργός της Ελλάδας.
«Το έργο για την ψηφιακή διατήρηση της Αρχαίας Ολυμπίας αποτελεί ένα σημαντικό επίτευγμα στον τομέα της ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Φέρνει κοντά τον ανθρώπινο παράγοντα και την τεχνολογία αιχμής και προσκαλεί τις επόμενες γενιές να εξερευνήσουν το παρελθόν μας με νέους τρόπους», δήλωσε ο Brad Smith, Πρόεδρος της Microsoft.
«Με την ψηφιακή αναπαράσταση του πανελλήνιου ιερού της Αρχαίας Ολυμπίας, η πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και οι αξίες του Ολυμπισμού, της ειρήνης, της αρμονίας, της αριστείας, της ευγενούς άμιλλας, γίνονται προσβάσιμες σε όλο τον κόσμο, σε όλο τον πλανήτη, μέσω της χρήσης τεχνολογίας αιχμής. Το έργο Ψηφιακής Διατήρησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Αρχαίας Ολυμπίας μέσω της χρήσης τεχνολογιών Τεχνητής Νοημοσύνης και Μεικτής Πραγματικότητας, που υλοποιήθηκε μέσω πολιτιστικής χορηγίας της Microsoft, προβάλλει και αναδεικνύει τον μοναδικό και εμβληματικό αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας, συμβάλλει στην έρευνα και αποτύπωση των μνημείων, υποστηρίζει τον τουρισμό και την εξωστρέφεια της χώρας ως μιας σύγχρονης και ισχυρής δημοκρατίας με μεγάλο ιστορικό και πολιτισμικό παρελθόν και αναμφισβήτητη αναπτυξιακή δυναμική», δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.
«Ευχαριστούμε την ελληνική κυβέρνηση για την εμπιστοσύνη και τη συνεργασία που χρειάστηκε για να γίνει πραγματικότητα αυτό το έργο. Ανυπομονούμε να ανακαλύψουμε μαζί τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συνεργαστούμε για να αξιοποιήσουμε ακόμη περισσότερο το έργο αυτό για να ενισχύσουμε τον τουρισμό, την εκπαίδευση αλλά και το τι σημαίνει σήμερα η Ελλάδα για τον υπόλοιπο κόσμο», δήλωσε ο Θεοδόσης Μιχαλόπουλος, Γενικός Διευθυντής για τη Microsoft Ελλάδας Κύπρου και Μάλτας.
Λίνα Μενδώνη, Κυριάκος Μητσοτάκης, Φιλίπ Ρογκ
Συνολικά, το έργο αποκαθιστά ψηφιακά 27 μνημεία στο χώρο, μεταξύ αυτών, το Στάδιο, τους ναούς του Δία και της Ήρας, το εργαστήριο του Φειδία. Στην τρισδιάστατη εμπειρία, αυτά τα κτίρια ανασυντίθενται με ρεαλιστική λεπτομέρεια, με επίπονη έρευνα από διεπιστημονική ομάδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, για να είναι όσο το δυνατόν πιο πιστά στην αρχική τους μορφή. Αυτό περιλαμβάνει ιστορικά χρονοδιαγράμματα των αλλαγών του χώρου, με την πάροδο του χρόνου και απεικονίσεις τεχνουργημάτων από κάθε περίοδο.
Μέσω της πρωτοβουλίας της, AI for Cultural Heritage, η Microsoft συνεργάστηκε με την εταιρεία τεχνολογίας Iconem, η οποία ειδικεύεται στην ψηφιοποίηση ιστορικών τοποθεσιών σε 3D, για να δημιουργήσει το θεμελιώδες μοντέλο της Αρχαίας Ολυμπίας. Χρησιμοποιώντας επίγειες κάμερες και drones για τη λήψη εκατοντάδων χιλιάδων εικόνων του αρχαιολογικού χώρου, η Microsoft AI επεξεργάστηκε στη συνέχεια τις εικόνες για να δημιουργήσει μοντέλα τόσο ακριβή, που αποδίδονται ως φωτορεαλιστικά.
Η συνεργασία μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Microsoft έφερε κοντά ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα –θεωρητικά και τεχνικά, όπως αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες και προγραμματιστές– και από διάφορα μέρη του κόσμου για να εργαστούν, να βρουν νέους τρόπους για να ξεπεράσουν τις προκλήσεις και τελικά να βρουν ένα κοινό έδαφος για να ζωντανέψει αυτό το έργο – όχι μόνο για να διατηρήσει το παρελθόν με τη χρήση της τεχνολογίας AI, αλλά και για να οδηγήσει αυτές τις αρχές στο μέλλον.
Αυτά τα μνημεία επέζησαν χιλιάδων ετών από καιρικές συνθήκες, πολέμους, σεισμούς και αλλαγών που επέφερε διαδοχικά ο χρόνος, και χρειάζονται ψηφιακή συντήρηση για να διασφαλιστεί ότι όλα τα στοιχεία της πλούσιας ιστορίας και των κοινών αξιών, τις οποίες εκπέμπουν τα μνημεία, θα παραδοθούν στις μελλοντικές γενιές. Μπορείτε να δείτε την εμπειρία στο olympiacommongrounds.gr και να κατεβάσετε την Εφαρμογή στα καταστήματα εφαρμογών iOS και Android μέσω αυτού του συνδέσμου από το κινητό τηλέφωνο.
H έκθεση «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος», που περιλαμβάνει εικονική περιήγηση με το HoloLens 2, είναι ανοιχτή σε ειδικό χώρο τον οποίο το Ολυμπιακό Μουσείο της Αθήνας, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Lamda Development, και το οποίο στεγάζει ένα σημαντικό μέρος της ολυμπιακής κληρονομιάς της χώρας μας, παραχώρησε στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο Πολιτιστικής Χορηγίας, η οποία εκτός από τη διάθεση του χώρου, περιλαμβάνει και τη λειτουργία του. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν από σήμερα να επισκεφθούν την έκθεση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας, που βρίσκεται στη Λεωφόρο Κηφισίας 37Α στο Μαρούσι. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν ψηφιακά και χωρίς αντίτιμο εισιτηρίου τα εμβληματικά μνημεία της Αρχαίας Ολυμπίας και να ζήσουν μια συναρπαστική εμπειρία.
Χαιρετισμός της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κυρίας Λίνας Μενδώνη στην εκ-δήλωση απόδοσης του έργου της ψηφιακής αναβίωσης της Αρχαίας Ολυμπίας «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος», αποτέλεσμα της συνεργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Microsoft, με τη χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης και επαυ-ξημένης πραγματικότητας, Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας, 10 Νοεμβρίου 2021
[Εξοχοτάτη κυρία Πρόεδρε της Ελληνικής Δημοκρατίας, αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ, κύριοι Υ-πουργοί, κύριοι Βουλευτές, κύριοι εκπρόσωποι της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Σεβασμιώτατε, κύριοι Γενικοί Γραμματείς, κύριοι εκπρόσωποι της Ελληνικής Ολυμπιακής και Παραολυμπιακής Επιτροπής και της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας, αγαπητοί συνεργάτες και φίλοι της Microsoft από την Αμερική και την Ελλάδα, κυρίες και κύριοι]
Με ιδιαίτερα μεγάλη χαρά και ικανοποίηση σας υποδεχόμαστε όλους αυτό όμορφο φθινοπωρινό πρωινό στην Αρχαία Ολυμπία, έναν τόπο μαγευτικής φυσικής ομορφιάς, όσο και μοναδικής πα-γκόσμιας ιστορικής και πολιτισμικής σπουδαιότητας και συμβολικής αξίας. Στην καταπράσινη αυτή κοιλάδα, τον «κάλλιστον τόπον» της Ελλάδας κατά τον Λυσία, που σχηματίζεται από τον ποταμό Αλφειό και τον παραπόταμο Κλαδέο στους πρόποδες του Κρόνιου Λόφου, όπου βρίσκε-ται η Άλτις, το κατάφυτο με αγριελιές, πεύκα, πλατάνια, λεύκες και δρυς άλσος αφιερωμένο στη λατρεία του πατέρα των Θεών Δία, η απαρχή της οποίας χάνεται στα βάθη των αιώνων.
Η επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία συνιστά συμμετοχή σε μια ιδιαίτερη φυσική και πνευματική εμπειρία. Μια εμπειρία, που διεγείρεται και τροφοδοτείται τόσο από την υποβλητικότητα του φυσικού τοπίου, όσο και από τη διάχυτη ενεργειακή δυναμική του χώρου, που ξεκίνησε ως κοι-τίδα μύθων και πεδίο δράσης και αναμέτρησης θεών, ηρώων και ανθρώπων, για να εξελιχθεί σε μέγιστο κέντρο θρησκευτικής λατρείας και προσκυνήματος, σε στίβο αγώνων και άμιλλας σω-ματικής και πνευματικής, πρωτίστως όμως σε κατεξοχήν σημείο συνεύρεσης, συνύπαρξης, αλ-ληλεπίδρασης και ώσμωσης των απανταχού Ελλήνων. Σε κοινό τόπο βίωσης και έκφρασης, επι-βεβαίωσης και αναβάπτισης της ενιαίας πολιτισμικής τους συνείδησης και ταυτότητας, που υ-περέβαινε και υπερίσχυε κάθε άλλης πρόσκαιρης ή τοπικής διαφοράς, αντιδικίας και σύγκρου-σης, επιβάλλοντας εκεχειρία ενώπιον θεών, ηρώων προπατόρων και ανθρώπων.
Δεν ήταν, λοιπόν, τυχαία η ανάδειξη της Ολυμπίας σε ένα από τα μεγαλύτερα και πλέον εμβλη-ματικά ιερά του αρχαίου κόσμου, και των αγώνων που διεξάγονταν εκεί κάθε τέσσερα χρόνια σε πανελλήνιο γεγονός τέτοιας σημασίας, ώστε η διοργάνωσή τους να αποτελεί συλλογικό ση-μείο χρονικής αναφοράς. Όπως δεν ήταν τυχαία και η διατήρηση άσβεστης της μνήμης, της αί-γλης και της ακτινοβολίας τους διαμέσου των αιώνων έως σήμερα, που οδήγησε στη συνειδητή προσπάθεια εκ νέου διάδοσης και εμπέδωσης του ολυμπιακού πνεύματος και ιδεώδους στο σύγ-χρονο κόσμο μέσω της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων, με αφετηρία και εστία αφής, φυ-σικής και συμβολικής, της ιερής φλόγας που μεταδίδει το πανανθρώπινο μήνυμα στα πέρατα του κόσμου και πάλι την Αρχαία Ολυμπία. Εξ ου και η αναγνώριση της τελευταίας ως συμβόλου εξέχουσας πανανθρώπινης σημασίας και παγκόσμιου πολιτιστικού αγαθού, εγγεγραμμένου στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Αυτά ακριβώς τα παγκόσμιας και διαχρονικής αξίας στοιχεία, υλικά και άυλα, έχει ταχθεί να διατηρεί, να προστατεύει και να αναδεικνύει η Ελληνική Πολιτεία δια του Υπουργείου Πολιτι-σμού και Αθλητισμού, ώστε να παραμένουν η Ολυμπία και όσα αυτή πρεσβεύει στο διηνεκές, κυριολεκτικά και μεταφορικά, κοινός τόπος της ανθρωπότητας. Στην προσπάθεια αυτή, είχαμε την εξαιρετική χαρά και τιμή να μας συνδράμει με τεχνογνωσία και καινοτόμες ψηφιακές εφαρ-μογές αιχμής η εταιρεία Microsoft, ένας παγκόσμιος κολοσσός της υψηλής τεχνολογίας.
Με αφετηρία τη συνάντηση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο της Microsoft Brad Smith το 2020 στο Νταβός, η Microsoft εκδήλωσε την πρόθεσή της, στο πλαίσιο του παγκόσμιου Προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης “AI (Artificial Intelligence) for Good”, να ενισχύσει τις υλοποιούμενες από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού δράσεις στον τομέα της ψηφιακής διαχείρισης και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, με μια με-γάλη Πολιτιστική Χορηγία σε είδος, που θα στόχευε αφενός μεν στην ενίσχυση και υποστήριξη της τεκμηρίωσης και της διεθνούς προβολής του αρχαιολογικού χώρου και των μνημείων της Ολυμπίας, αφετέρου δε στην ανάδειξη και ενίσχυση των αρχών και των αξιών του Ολυμπισμού, με τη χρήση εξελιγμένων τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης και επαυξημένης πραγματικότη-τας.
Σχεδιάστηκε, λοιπόν, και υλοποιήθηκε υπό την επιστημονική εποπτεία του Υπουργείου Πολιτι-σμού και Αθλητισμού το εξαιρετικά σημαντικό έργο, που με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση αποδίδουμε σήμερα ολοκληρωμένο στο ελληνικό και διεθνές κοινό. Ένα έργο πολυεπίπεδο, που με αφετηρία την τρισδιάστατη φωτογραμμετρική αποτύπωση, τεκμηρίωση και μοντελοποίηση της υφιστάμενης κατάστασης του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας και των μνημείων της, ανέλαβε να τα αποκαταστήσει ψηφιακά στη μορφή που με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία της επι-στημονικής έρευνας υφίσταντο την εποχή της μεγάλης ακμής του ιερού. Τελικός στόχος η ανά-πτυξη ψηφιακών εφαρμογών για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, φορητές συσκευές (κινητά τηλέ-φωνα και tablets), αλλά και το σύστημα γυαλιών μεικτής και επαυξημένης πραγματικότητας Microsoft HoloLens, που θα παρέχουν τη δυνατότητα απομακρυσμένης εικονικής περιήγησης στο χώρο του ιερού, εντυπωσιακές αναπαραστάσεις των μνημείων σε πραγματικό χρόνο για τους επισκέπτες του χώρου, καθώς και ένα σύστημα άκρως εντυπωσιακής εμπειρίας εμβύθισης σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας με χρήση ολογραμμάτων.
Το σύνθετο αυτό έργο απαίτησε τη στενή συνεργασία ομάδων εξειδικευμένων στελεχών και από τις δύο πλευρές, τεχνικών φωτογραμμετρικής αποτύπωσης και πληροφορικής, μηχανικών λογι-σμικού, αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων, νομικών κ.ά., που πέραν των αναμενόμενων δυσκολιών συντονισμού της προσπάθειας ανθρώπων που προέρχονται από πολύ διαφορετικούς κλάδους και έπρεπε για μια ακόμη φορά να βρουν στην Ολυμπία έναν «κοινό τόπο», αναπτύσσοντας μια αμοιβαία κατανοητή τεχνική και επιστημονική γλώσσα, χρειάστηκε να υπερβούν και τις δυσχέ-ρειες που γέννησε η ανάγκη της εξ αποστάσεως επικοινωνίας και εργασίας λόγω της πανδη-μίας. Η μεγαλύτερη, ωστόσο, δυσκολία και πρόκληση του έργου υπήρξε η ανάγκη της επίτευξης σύνθεσης και συγκερασμού – σε κάποιες περιπτώσεις αναγκαστικά αυτοσυγκράτησης και συμ-βιβασμού – ως προς την έκταση της ψηφιακής αποκατάστασης και αναπαράστασης των μνη-μείων στην οποία θα προχωρούσαμε, ανάμεσα σε αυτό που ενδεχομένως θα επιθυμούσαμε να δείξουμε, σε εκείνο που ήταν τεχνικά εφικτό να δείξουμε χωρίς να περιορίσουμε την προσβασι-μότητα μόνο σε χρήστες που διαθέτουν συσκευές υψηλών δυνατοτήτων και τελευταίας τεχνο-λογίας, αλλά κυρίως σε αυτό που ήταν θεμιτό και δεοντολογικά ορθό να δείξουμε, ώστε το έργο αυτό να μην έχει απλά ψυχαγωγικό χαρακτήρα, αλλά έγκυρο επιστημονικό υπόβαθρο και πραγ-ματική ιστορική και παιδευτική αξία.
Θεωρώ ότι όλοι αυτοί οι στόχοι επιτεύχθηκαν στο μέγιστο δυνατό βαθμό, και για τον λόγο αυτόν εκφράζω τα θερμά συγχαρητήρια και τη βαθύτατη ευγνωμοσύνη μου προς όλους ανεξαιρέτως τους συντελεστές, από τη Microsoft Αμερικής και Ελλάδας και τις συνεργαζόμενες εταιρείες, την Επιστημονική Επιτροπή, τις Κεντρικές Υπηρεσίες του Υπουργείου και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας, καθώς και το Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας, το οποίο λόγω των εξειδικευμένων απαιτή-σεων σε τεχνικές υποδομές εγκατάστασης, ανέλαβε να προσφέρει δωρεάν στο Υπουργείο Πολι-τισμού και Αθλητισμού ειδικό ανεξάρτητο χώρο φιλοξενίας και λειτουργίας του συστήματος HoloLens.
Λίνα Μενδώνη,
Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού
Το έργο, είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Microsoft Corp και αφορά στην ψηφιακή διατήρηση και αποκατάσταση της Αρχαίας Ολυμπίας, γενέτειρας των Ολυμπιακών Αγώνων, με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Αυτό το έργο ψηφιακής αναβίωσης επιτρέπει στους θεατές σε όλο τον κόσμο να εξερευνήσουν την Αρχαία Ολυμπία όπως ήταν πριν από περισσότερα από 2.000 χρόνια με μια συναρπαστική εμπειρία μέσω διαδραστικής εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα, μίας εμπειρίας μέσω υπολογιστή, καθώς και της έκθεσης του Microsoft HoloLens 2, που στεγάζεται στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθηνών.
Η ψηφιακή διατήρηση της Αρχαίας Ολυμπίας επιτρέπει στον επισκέπτη να περπατήσει στους δρόμους του αρχαιολογικού χώρου σε μια από τις πιο σημαντικές περιόδους της ιστορίας – που ζωντανεύει με έναν ρεαλιστικό, συναρπαστικό τρόπο που μέχρι σήμερα δεν ήταν δυνατός. Αυτή η νέα μορφή ψηφιακής αρχειοθέτησης θα συνεχίσει να προσφέρει μια «πύλη» σε μια άλλη εποχή, βοηθώντας μας να κατανοήσουμε τι έχει επιτύχει η ανθρωπότητα στο παρελθόν και υπενθυμίζοντάς μας τι μπορούμε να καταφέρουμε σήμερα.
«Το έργο «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος» είναι ένας μοναδικός τρόπος να γνωρίσεις την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας. Οι επισκέπτες από ολόκληρο τον κόσμο μπορούν να «επισκεφθούν» μέσα από τη ψηφιακή απεικόνιση το χώρο όπως ήταν στην αρχαιότητα και να βιώσουν την ιστορία και τις αξίες που πρεσβεύει χρησιμοποιώντας την τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, Πρωθυπουργός της Ελλάδας.
«Το έργο για την ψηφιακή διατήρηση της Αρχαίας Ολυμπίας αποτελεί ένα σημαντικό επίτευγμα στον τομέα της ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Φέρνει κοντά τον ανθρώπινο παράγοντα και την τεχνολογία αιχμής και προσκαλεί τις επόμενες γενιές να εξερευνήσουν το παρελθόν μας με νέους τρόπους», δήλωσε ο Brad Smith, Πρόεδρος της Microsoft.
«Με την ψηφιακή αναπαράσταση του πανελλήνιου ιερού της Αρχαίας Ολυμπίας, η πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και οι αξίες του Ολυμπισμού, της ειρήνης, της αρμονίας, της αριστείας, της ευγενούς άμιλλας, γίνονται προσβάσιμες σε όλο τον κόσμο, σε όλο τον πλανήτη, μέσω της χρήσης τεχνολογίας αιχμής. Το έργο Ψηφιακής Διατήρησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Αρχαίας Ολυμπίας μέσω της χρήσης τεχνολογιών Τεχνητής Νοημοσύνης και Μεικτής Πραγματικότητας, που υλοποιήθηκε μέσω πολιτιστικής χορηγίας της Microsoft, προβάλλει και αναδεικνύει τον μοναδικό και εμβληματικό αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας, συμβάλλει στην έρευνα και αποτύπωση των μνημείων, υποστηρίζει τον τουρισμό και την εξωστρέφεια της χώρας ως μιας σύγχρονης και ισχυρής δημοκρατίας με μεγάλο ιστορικό και πολιτισμικό παρελθόν και αναμφισβήτητη αναπτυξιακή δυναμική», δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.
«Ευχαριστούμε την ελληνική κυβέρνηση για την εμπιστοσύνη και τη συνεργασία που χρειάστηκε για να γίνει πραγματικότητα αυτό το έργο. Ανυπομονούμε να ανακαλύψουμε μαζί τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συνεργαστούμε για να αξιοποιήσουμε ακόμη περισσότερο το έργο αυτό για να ενισχύσουμε τον τουρισμό, την εκπαίδευση αλλά και το τι σημαίνει σήμερα η Ελλάδα για τον υπόλοιπο κόσμο», δήλωσε ο Θεοδόσης Μιχαλόπουλος, Γενικός Διευθυντής για τη Microsoft Ελλάδας Κύπρου και Μάλτας.
Λίνα Μενδώνη, Κυριάκος Μητσοτάκης, Φιλίπ Ρογκ
Συνολικά, το έργο αποκαθιστά ψηφιακά 27 μνημεία στο χώρο, μεταξύ αυτών, το Στάδιο, τους ναούς του Δία και της Ήρας, το εργαστήριο του Φειδία. Στην τρισδιάστατη εμπειρία, αυτά τα κτίρια ανασυντίθενται με ρεαλιστική λεπτομέρεια, με επίπονη έρευνα από διεπιστημονική ομάδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, για να είναι όσο το δυνατόν πιο πιστά στην αρχική τους μορφή. Αυτό περιλαμβάνει ιστορικά χρονοδιαγράμματα των αλλαγών του χώρου, με την πάροδο του χρόνου και απεικονίσεις τεχνουργημάτων από κάθε περίοδο.
Μέσω της πρωτοβουλίας της, AI for Cultural Heritage, η Microsoft συνεργάστηκε με την εταιρεία τεχνολογίας Iconem, η οποία ειδικεύεται στην ψηφιοποίηση ιστορικών τοποθεσιών σε 3D, για να δημιουργήσει το θεμελιώδες μοντέλο της Αρχαίας Ολυμπίας. Χρησιμοποιώντας επίγειες κάμερες και drones για τη λήψη εκατοντάδων χιλιάδων εικόνων του αρχαιολογικού χώρου, η Microsoft AI επεξεργάστηκε στη συνέχεια τις εικόνες για να δημιουργήσει μοντέλα τόσο ακριβή, που αποδίδονται ως φωτορεαλιστικά.
Η συνεργασία μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Microsoft έφερε κοντά ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα –θεωρητικά και τεχνικά, όπως αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες και προγραμματιστές– και από διάφορα μέρη του κόσμου για να εργαστούν, να βρουν νέους τρόπους για να ξεπεράσουν τις προκλήσεις και τελικά να βρουν ένα κοινό έδαφος για να ζωντανέψει αυτό το έργο – όχι μόνο για να διατηρήσει το παρελθόν με τη χρήση της τεχνολογίας AI, αλλά και για να οδηγήσει αυτές τις αρχές στο μέλλον.
Αυτά τα μνημεία επέζησαν χιλιάδων ετών από καιρικές συνθήκες, πολέμους, σεισμούς και αλλαγών που επέφερε διαδοχικά ο χρόνος, και χρειάζονται ψηφιακή συντήρηση για να διασφαλιστεί ότι όλα τα στοιχεία της πλούσιας ιστορίας και των κοινών αξιών, τις οποίες εκπέμπουν τα μνημεία, θα παραδοθούν στις μελλοντικές γενιές. Μπορείτε να δείτε την εμπειρία στο olympiacommongrounds.gr και να κατεβάσετε την Εφαρμογή στα καταστήματα εφαρμογών iOS και Android μέσω αυτού του συνδέσμου από το κινητό τηλέφωνο.
H έκθεση «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος», που περιλαμβάνει εικονική περιήγηση με το HoloLens 2, είναι ανοιχτή σε ειδικό χώρο τον οποίο το Ολυμπιακό Μουσείο της Αθήνας, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Lamda Development, και το οποίο στεγάζει ένα σημαντικό μέρος της ολυμπιακής κληρονομιάς της χώρας μας, παραχώρησε στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο Πολιτιστικής Χορηγίας, η οποία εκτός από τη διάθεση του χώρου, περιλαμβάνει και τη λειτουργία του. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν από σήμερα να επισκεφθούν την έκθεση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας, που βρίσκεται στη Λεωφόρο Κηφισίας 37Α στο Μαρούσι. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν ψηφιακά και χωρίς αντίτιμο εισιτηρίου τα εμβληματικά μνημεία της Αρχαίας Ολυμπίας και να ζήσουν μια συναρπαστική εμπειρία.
Χαιρετισμός της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κυρίας Λίνας Μενδώνη στην εκ-δήλωση απόδοσης του έργου της ψηφιακής αναβίωσης της Αρχαίας Ολυμπίας «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος», αποτέλεσμα της συνεργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Microsoft, με τη χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης και επαυ-ξημένης πραγματικότητας, Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας, 10 Νοεμβρίου 2021
[Εξοχοτάτη κυρία Πρόεδρε της Ελληνικής Δημοκρατίας, αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ, κύριοι Υ-πουργοί, κύριοι Βουλευτές, κύριοι εκπρόσωποι της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Σεβασμιώτατε, κύριοι Γενικοί Γραμματείς, κύριοι εκπρόσωποι της Ελληνικής Ολυμπιακής και Παραολυμπιακής Επιτροπής και της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας, αγαπητοί συνεργάτες και φίλοι της Microsoft από την Αμερική και την Ελλάδα, κυρίες και κύριοι]
Με ιδιαίτερα μεγάλη χαρά και ικανοποίηση σας υποδεχόμαστε όλους αυτό όμορφο φθινοπωρινό πρωινό στην Αρχαία Ολυμπία, έναν τόπο μαγευτικής φυσικής ομορφιάς, όσο και μοναδικής πα-γκόσμιας ιστορικής και πολιτισμικής σπουδαιότητας και συμβολικής αξίας. Στην καταπράσινη αυτή κοιλάδα, τον «κάλλιστον τόπον» της Ελλάδας κατά τον Λυσία, που σχηματίζεται από τον ποταμό Αλφειό και τον παραπόταμο Κλαδέο στους πρόποδες του Κρόνιου Λόφου, όπου βρίσκε-ται η Άλτις, το κατάφυτο με αγριελιές, πεύκα, πλατάνια, λεύκες και δρυς άλσος αφιερωμένο στη λατρεία του πατέρα των Θεών Δία, η απαρχή της οποίας χάνεται στα βάθη των αιώνων.
Η επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία συνιστά συμμετοχή σε μια ιδιαίτερη φυσική και πνευματική εμπειρία. Μια εμπειρία, που διεγείρεται και τροφοδοτείται τόσο από την υποβλητικότητα του φυσικού τοπίου, όσο και από τη διάχυτη ενεργειακή δυναμική του χώρου, που ξεκίνησε ως κοι-τίδα μύθων και πεδίο δράσης και αναμέτρησης θεών, ηρώων και ανθρώπων, για να εξελιχθεί σε μέγιστο κέντρο θρησκευτικής λατρείας και προσκυνήματος, σε στίβο αγώνων και άμιλλας σω-ματικής και πνευματικής, πρωτίστως όμως σε κατεξοχήν σημείο συνεύρεσης, συνύπαρξης, αλ-ληλεπίδρασης και ώσμωσης των απανταχού Ελλήνων. Σε κοινό τόπο βίωσης και έκφρασης, επι-βεβαίωσης και αναβάπτισης της ενιαίας πολιτισμικής τους συνείδησης και ταυτότητας, που υ-περέβαινε και υπερίσχυε κάθε άλλης πρόσκαιρης ή τοπικής διαφοράς, αντιδικίας και σύγκρου-σης, επιβάλλοντας εκεχειρία ενώπιον θεών, ηρώων προπατόρων και ανθρώπων.
Δεν ήταν, λοιπόν, τυχαία η ανάδειξη της Ολυμπίας σε ένα από τα μεγαλύτερα και πλέον εμβλη-ματικά ιερά του αρχαίου κόσμου, και των αγώνων που διεξάγονταν εκεί κάθε τέσσερα χρόνια σε πανελλήνιο γεγονός τέτοιας σημασίας, ώστε η διοργάνωσή τους να αποτελεί συλλογικό ση-μείο χρονικής αναφοράς. Όπως δεν ήταν τυχαία και η διατήρηση άσβεστης της μνήμης, της αί-γλης και της ακτινοβολίας τους διαμέσου των αιώνων έως σήμερα, που οδήγησε στη συνειδητή προσπάθεια εκ νέου διάδοσης και εμπέδωσης του ολυμπιακού πνεύματος και ιδεώδους στο σύγ-χρονο κόσμο μέσω της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων, με αφετηρία και εστία αφής, φυ-σικής και συμβολικής, της ιερής φλόγας που μεταδίδει το πανανθρώπινο μήνυμα στα πέρατα του κόσμου και πάλι την Αρχαία Ολυμπία. Εξ ου και η αναγνώριση της τελευταίας ως συμβόλου εξέχουσας πανανθρώπινης σημασίας και παγκόσμιου πολιτιστικού αγαθού, εγγεγραμμένου στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Αυτά ακριβώς τα παγκόσμιας και διαχρονικής αξίας στοιχεία, υλικά και άυλα, έχει ταχθεί να διατηρεί, να προστατεύει και να αναδεικνύει η Ελληνική Πολιτεία δια του Υπουργείου Πολιτι-σμού και Αθλητισμού, ώστε να παραμένουν η Ολυμπία και όσα αυτή πρεσβεύει στο διηνεκές, κυριολεκτικά και μεταφορικά, κοινός τόπος της ανθρωπότητας. Στην προσπάθεια αυτή, είχαμε την εξαιρετική χαρά και τιμή να μας συνδράμει με τεχνογνωσία και καινοτόμες ψηφιακές εφαρ-μογές αιχμής η εταιρεία Microsoft, ένας παγκόσμιος κολοσσός της υψηλής τεχνολογίας.
Με αφετηρία τη συνάντηση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο της Microsoft Brad Smith το 2020 στο Νταβός, η Microsoft εκδήλωσε την πρόθεσή της, στο πλαίσιο του παγκόσμιου Προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης “AI (Artificial Intelligence) for Good”, να ενισχύσει τις υλοποιούμενες από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού δράσεις στον τομέα της ψηφιακής διαχείρισης και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, με μια με-γάλη Πολιτιστική Χορηγία σε είδος, που θα στόχευε αφενός μεν στην ενίσχυση και υποστήριξη της τεκμηρίωσης και της διεθνούς προβολής του αρχαιολογικού χώρου και των μνημείων της Ολυμπίας, αφετέρου δε στην ανάδειξη και ενίσχυση των αρχών και των αξιών του Ολυμπισμού, με τη χρήση εξελιγμένων τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης και επαυξημένης πραγματικότη-τας.
Σχεδιάστηκε, λοιπόν, και υλοποιήθηκε υπό την επιστημονική εποπτεία του Υπουργείου Πολιτι-σμού και Αθλητισμού το εξαιρετικά σημαντικό έργο, που με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση αποδίδουμε σήμερα ολοκληρωμένο στο ελληνικό και διεθνές κοινό. Ένα έργο πολυεπίπεδο, που με αφετηρία την τρισδιάστατη φωτογραμμετρική αποτύπωση, τεκμηρίωση και μοντελοποίηση της υφιστάμενης κατάστασης του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας και των μνημείων της, ανέλαβε να τα αποκαταστήσει ψηφιακά στη μορφή που με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία της επι-στημονικής έρευνας υφίσταντο την εποχή της μεγάλης ακμής του ιερού. Τελικός στόχος η ανά-πτυξη ψηφιακών εφαρμογών για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, φορητές συσκευές (κινητά τηλέ-φωνα και tablets), αλλά και το σύστημα γυαλιών μεικτής και επαυξημένης πραγματικότητας Microsoft HoloLens, που θα παρέχουν τη δυνατότητα απομακρυσμένης εικονικής περιήγησης στο χώρο του ιερού, εντυπωσιακές αναπαραστάσεις των μνημείων σε πραγματικό χρόνο για τους επισκέπτες του χώρου, καθώς και ένα σύστημα άκρως εντυπωσιακής εμπειρίας εμβύθισης σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας με χρήση ολογραμμάτων.
Το σύνθετο αυτό έργο απαίτησε τη στενή συνεργασία ομάδων εξειδικευμένων στελεχών και από τις δύο πλευρές, τεχνικών φωτογραμμετρικής αποτύπωσης και πληροφορικής, μηχανικών λογι-σμικού, αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων, νομικών κ.ά., που πέραν των αναμενόμενων δυσκολιών συντονισμού της προσπάθειας ανθρώπων που προέρχονται από πολύ διαφορετικούς κλάδους και έπρεπε για μια ακόμη φορά να βρουν στην Ολυμπία έναν «κοινό τόπο», αναπτύσσοντας μια αμοιβαία κατανοητή τεχνική και επιστημονική γλώσσα, χρειάστηκε να υπερβούν και τις δυσχέ-ρειες που γέννησε η ανάγκη της εξ αποστάσεως επικοινωνίας και εργασίας λόγω της πανδη-μίας. Η μεγαλύτερη, ωστόσο, δυσκολία και πρόκληση του έργου υπήρξε η ανάγκη της επίτευξης σύνθεσης και συγκερασμού – σε κάποιες περιπτώσεις αναγκαστικά αυτοσυγκράτησης και συμ-βιβασμού – ως προς την έκταση της ψηφιακής αποκατάστασης και αναπαράστασης των μνη-μείων στην οποία θα προχωρούσαμε, ανάμεσα σε αυτό που ενδεχομένως θα επιθυμούσαμε να δείξουμε, σε εκείνο που ήταν τεχνικά εφικτό να δείξουμε χωρίς να περιορίσουμε την προσβασι-μότητα μόνο σε χρήστες που διαθέτουν συσκευές υψηλών δυνατοτήτων και τελευταίας τεχνο-λογίας, αλλά κυρίως σε αυτό που ήταν θεμιτό και δεοντολογικά ορθό να δείξουμε, ώστε το έργο αυτό να μην έχει απλά ψυχαγωγικό χαρακτήρα, αλλά έγκυρο επιστημονικό υπόβαθρο και πραγ-ματική ιστορική και παιδευτική αξία.
Θεωρώ ότι όλοι αυτοί οι στόχοι επιτεύχθηκαν στο μέγιστο δυνατό βαθμό, και για τον λόγο αυτόν εκφράζω τα θερμά συγχαρητήρια και τη βαθύτατη ευγνωμοσύνη μου προς όλους ανεξαιρέτως τους συντελεστές, από τη Microsoft Αμερικής και Ελλάδας και τις συνεργαζόμενες εταιρείες, την Επιστημονική Επιτροπή, τις Κεντρικές Υπηρεσίες του Υπουργείου και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας, καθώς και το Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας, το οποίο λόγω των εξειδικευμένων απαιτή-σεων σε τεχνικές υποδομές εγκατάστασης, ανέλαβε να προσφέρει δωρεάν στο Υπουργείο Πολι-τισμού και Αθλητισμού ειδικό ανεξάρτητο χώρο φιλοξενίας και λειτουργίας του συστήματος HoloLens.
Λίνα Μενδώνη,
Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού