Σε χθεσινή του τηλεσυνέντευξη ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, τόνισε ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, έχουν ήδη προς επεξεργασία τα νέα πρωτόκολλα μετακίνησης επιβατών στην ακτοπλοΐα και εντός της ημέρας αναμένεται να υπάρξει τηλεδιάσκεψη με στελέχη του ΕΟΔΥ, προκειμένου να διατυπωθούν όλες εκείνες οι λεπτομέρειες για την υλοποίηση του σχεδίου.
«Αυτό που έχω να πω είναι ότι το πρωτόκολλα μεταφοράς επιβατών για λόγους ασφάλειας δεν μπορεί να είναι όπως ήταν πριν. Έχουμε καταλήξει να είναι περίπου στο 50%, ενώ στις καμπίνες για παράδειγμα θα μπορεί να φιλοξενείται ένα μόνο άτομο εκτός αν πρόκειται για οικογένειες», είπε ο υπουργός. Πρόσθεσε παράλληλα ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, αλλά και οι επιβάτες θα πρέπει λαμβάνουν όλα εκείνα τα μέτρα ασφαλείας προστασίας και υγιεινή,ς ώστε να μπορούμε να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες ανάγκες για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού.
«Στο πρώτο στάδιο αντιμετωπίσαμε με επιτυχία το θέμα της πανδημίας και της διαφύλαξης της υγείας των πολιτών και πάμε στο δεύτερο στάδιο να ισορροπήσουμε αυτό μεταξύ της οικονομίας και της διασφάλισης της υγείας των πολιτών και πιστεύω ότι θα το καταφέρουμε», είπε ο κ. Πλακιωτάκης.
Αναφερόμενος στα μέτρα ενίσχυσης της ακτοπλοΐας, είπε ότι το υπουργείο προκειμένου να εξασφαλίσει τη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα θέσπισε τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας σε 34 γραμμές σε όλη την Ελλάδα και ήδη έχουν συναφθεί συμβάσεις με 32 πλοιοκτήτριες εταιρείες ύψους 2,5 εκατ. ευρώ.
Τόνισε ότι συνολικά για τη στήριξη της ακτοπλοΐας εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση 15 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ενώ δόθηκε η δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που εκτελούν συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας να λαμβάνουν προκαταβολή ίση με το 50% των μισθωμάτω,ν που αναλογούν σε δρομολόγια που εκτελέστηκαν για τους μήνες Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο.
Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι η οικονομική ενίσχυση των ακτοπλοϊκών εταιρειών δεν ήταν μία εύκολη οικονομική εξίσωση, καθώς χρειάστηκε η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με συγκεκριμένη κοστολογημένη πρόταση, προκειμένου να μην θεωρηθεί παράνομη κρατική ενίσχυση.
Ανέφερε εξάλλου ότι το υπουργείο Ναυτιλίας δεν περιορίζεται μόνο στην ενίσχυση μέσω εθνικών πόρων, αλλά επεξεργάζεται και κοστολογημένη πρόταση με το υπουργείο Οικονομικών με σχετικό αίτημα προς την ΕΕ μέσα στο Μάιο για τη διεκδίκηση ευρωπαϊκών πόρων για την ακτοπλοΐα με βάση το άρθρο 107 της συνθήκης της ΕΕ που αναφέρεται σε αποζημιώσεις εταιρειών.
Τόνισε ότι η ακτοπλοΐα είναι ένας κλάδος που επιτελεί εθνικό έργο, αφού διασφαλίζει τη συνέχεια της ηπειρωτικής Ελλάδας με τη νησιωτική Ελλάδα.
Αναφερόμενος στη λειτουργία των ταχυπλόων είπε ότι ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει τα δρομολόγιά τους και αν όλα κυλήσουν ομαλά με τον τουρισμό πιθανότητα μέσα στον Ιούλιο να μπουν σε κάποιες γραμμές.
Σε αυτό το σημείο ο υπουργός τόνισε ότι «στην περίπτωση που δρομολογηθούν όλα τα πλοία και συμβατικά και ταχύπλοα καταλαβαίνετε ότι η έννοια της επιδότησης παύει να ισχύει».
Συμπλήρωσε ότι η έννοια της επιδότησης και της ενίσχυσης ισχύει στη λογική να εξασφαλίσουμε τη μικρότερη δυνατή επικοινωνία με τη νησιωτική Ελλάδα.
«Αυτό που έχω να πω είναι ότι το πρωτόκολλα μεταφοράς επιβατών για λόγους ασφάλειας δεν μπορεί να είναι όπως ήταν πριν. Έχουμε καταλήξει να είναι περίπου στο 50%, ενώ στις καμπίνες για παράδειγμα θα μπορεί να φιλοξενείται ένα μόνο άτομο εκτός αν πρόκειται για οικογένειες», είπε ο υπουργός. Πρόσθεσε παράλληλα ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, αλλά και οι επιβάτες θα πρέπει λαμβάνουν όλα εκείνα τα μέτρα ασφαλείας προστασίας και υγιεινή,ς ώστε να μπορούμε να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες ανάγκες για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού.
«Στο πρώτο στάδιο αντιμετωπίσαμε με επιτυχία το θέμα της πανδημίας και της διαφύλαξης της υγείας των πολιτών και πάμε στο δεύτερο στάδιο να ισορροπήσουμε αυτό μεταξύ της οικονομίας και της διασφάλισης της υγείας των πολιτών και πιστεύω ότι θα το καταφέρουμε», είπε ο κ. Πλακιωτάκης.
Αναφερόμενος στα μέτρα ενίσχυσης της ακτοπλοΐας, είπε ότι το υπουργείο προκειμένου να εξασφαλίσει τη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα θέσπισε τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας σε 34 γραμμές σε όλη την Ελλάδα και ήδη έχουν συναφθεί συμβάσεις με 32 πλοιοκτήτριες εταιρείες ύψους 2,5 εκατ. ευρώ.
Τόνισε ότι συνολικά για τη στήριξη της ακτοπλοΐας εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση 15 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ενώ δόθηκε η δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που εκτελούν συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας να λαμβάνουν προκαταβολή ίση με το 50% των μισθωμάτω,ν που αναλογούν σε δρομολόγια που εκτελέστηκαν για τους μήνες Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο.
Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι η οικονομική ενίσχυση των ακτοπλοϊκών εταιρειών δεν ήταν μία εύκολη οικονομική εξίσωση, καθώς χρειάστηκε η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με συγκεκριμένη κοστολογημένη πρόταση, προκειμένου να μην θεωρηθεί παράνομη κρατική ενίσχυση.
Ανέφερε εξάλλου ότι το υπουργείο Ναυτιλίας δεν περιορίζεται μόνο στην ενίσχυση μέσω εθνικών πόρων, αλλά επεξεργάζεται και κοστολογημένη πρόταση με το υπουργείο Οικονομικών με σχετικό αίτημα προς την ΕΕ μέσα στο Μάιο για τη διεκδίκηση ευρωπαϊκών πόρων για την ακτοπλοΐα με βάση το άρθρο 107 της συνθήκης της ΕΕ που αναφέρεται σε αποζημιώσεις εταιρειών.
Τόνισε ότι η ακτοπλοΐα είναι ένας κλάδος που επιτελεί εθνικό έργο, αφού διασφαλίζει τη συνέχεια της ηπειρωτικής Ελλάδας με τη νησιωτική Ελλάδα.
Αναφερόμενος στη λειτουργία των ταχυπλόων είπε ότι ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει τα δρομολόγιά τους και αν όλα κυλήσουν ομαλά με τον τουρισμό πιθανότητα μέσα στον Ιούλιο να μπουν σε κάποιες γραμμές.
Σε αυτό το σημείο ο υπουργός τόνισε ότι «στην περίπτωση που δρομολογηθούν όλα τα πλοία και συμβατικά και ταχύπλοα καταλαβαίνετε ότι η έννοια της επιδότησης παύει να ισχύει».
Συμπλήρωσε ότι η έννοια της επιδότησης και της ενίσχυσης ισχύει στη λογική να εξασφαλίσουμε τη μικρότερη δυνατή επικοινωνία με τη νησιωτική Ελλάδα.