Στην αισθητική, αλλά και oικονομική, αναβάθμιση των συνοικιών γύρω από την Ομόνοια, αλλά και ευρύτερα του κέντρου της Αθήνας, αναμένεται να συμβάλλει η νέα ομώνυμη πλατεία που φέρει έντονο άρωμα της παλιάς με το εμβληματικό στρογγυλό σιντριβάνι.
Ας γνωρίσουμε όμως την πλούσια ιστορία της πλατείας αυτής.
Η πλατεία προβλεπόταν στο πρώτο πολεοδομικό σχέδιο της Αθήνας που έγινε κατόπιν παραγγελίας του Όθωνα το 1834. Τα σχέδια έγιναν από τους αρχιτέκτονες Σταμάτη Κλεάνθη και Έντουαρτ Σάουμπερτ. Αρχικά ονομάστηκε πλατεία Ανακτόρων, καθώς εκεί επρόκειτο να κτιστούν τα βασιλικά ανάκτορα, όταν όμως τα σχέδια άλλαξαν, η περιοχή καθιερώθηκε ως το τέρμα του εξοχικού περιπάτου των Αθηναίων. Στη συνέχεια, μετονομάστηκε σε πλατεία Όθωνα προς τιμήν του βασιλιά και τελικά το 1862 σε πλατεία Ομονοίας λόγω των Πεδινών και των Ορεινών των δύο αντιμαχόμενων πολιτικών παρατάξεων η συμφιλίωση των οποίων εορτάστηκε εκεί. Το 1900 η πλατεία Ομονοίας έχει ελλειπτικό σχήμα.
Το 1930 η πλατεία Ομονοίας γίνεται από ορθογώνια κυκλική και ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος εγκαινιάζει τον υπόγειο σταθμό του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου.
Ας γνωρίσουμε όμως την πλούσια ιστορία της πλατείας αυτής.
Η πλατεία προβλεπόταν στο πρώτο πολεοδομικό σχέδιο της Αθήνας που έγινε κατόπιν παραγγελίας του Όθωνα το 1834. Τα σχέδια έγιναν από τους αρχιτέκτονες Σταμάτη Κλεάνθη και Έντουαρτ Σάουμπερτ. Αρχικά ονομάστηκε πλατεία Ανακτόρων, καθώς εκεί επρόκειτο να κτιστούν τα βασιλικά ανάκτορα, όταν όμως τα σχέδια άλλαξαν, η περιοχή καθιερώθηκε ως το τέρμα του εξοχικού περιπάτου των Αθηναίων. Στη συνέχεια, μετονομάστηκε σε πλατεία Όθωνα προς τιμήν του βασιλιά και τελικά το 1862 σε πλατεία Ομονοίας λόγω των Πεδινών και των Ορεινών των δύο αντιμαχόμενων πολιτικών παρατάξεων η συμφιλίωση των οποίων εορτάστηκε εκεί. Το 1900 η πλατεία Ομονοίας έχει ελλειπτικό σχήμα.
Το 1930 η πλατεία Ομονοίας γίνεται από ορθογώνια κυκλική και ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος εγκαινιάζει τον υπόγειο σταθμό του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου.
Τότε κατασκευάζονται στο κέντρο της περίπτερα για τους ανθοπώλες και λειτουργεί ο νέος σταθμός του ηλεκτρικού τρένου.
Η μεγάλη αναδιάταξη της πλατείας γίνεται το 1960, όταν ξηλώνονται τα τραμ και αλλάζει η φυσιογνωμία της. Ενώ το 1988 ο Γυάλινος Δρομέας, ο οποίος πήρε τη θέση του σιντριβανιού, πρωταγωνιστεί στο κέντρο της πλατείας.
Σήμερα η πλατεία Ομονοίας, η οποία στα τέλη του 19ου αιώνα ήταν από τις πιο κεντρικές και όμορφες περιοχές της Αθήνας, με μεγάλα και καλά ξενοδοχεία, όπως το «Μπάγκειον» και το «Μέγας Αλέξανδρος», με πολλά καφενεία και κέντρα διασκέδασης, έχει μετατραπεί ουσιαστικά σε οδικό κόμβο, δεν λειτουργεί πλέον ως πλατεία και έχει αποκοπεί πλήρως από την ιστορία της.
Η τελευταία προσπάθεια ανακαίνισης, έγινε πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες, το 2004… και η πλατεία μετατράπηκε σε ένα απέραντο τσιμέντο, ενώ οι γύρω δρόμοι σε ένα γκέτο που κρύβεται το σκοτάδι που πλανάται πάνω από την περιοχή.
Ενάμιση αιώνα σχεδόν από την πρώτη της λειτουργία Η πολύπαθη πλατεία μεταμορφώνεται και πάλι με αέρα νοσταλγίας. Το σιντριβάνι της Πλατείας Ομονοίας αναβλύζει ξανά. Οι διαφορετικοί χρωματισμοί μάλιστα χαρίζουν ένα μοναδικό θέαμα.
Η μεγάλη αναδιάταξη της πλατείας γίνεται το 1960, όταν ξηλώνονται τα τραμ και αλλάζει η φυσιογνωμία της. Ενώ το 1988 ο Γυάλινος Δρομέας, ο οποίος πήρε τη θέση του σιντριβανιού, πρωταγωνιστεί στο κέντρο της πλατείας.
Σήμερα η πλατεία Ομονοίας, η οποία στα τέλη του 19ου αιώνα ήταν από τις πιο κεντρικές και όμορφες περιοχές της Αθήνας, με μεγάλα και καλά ξενοδοχεία, όπως το «Μπάγκειον» και το «Μέγας Αλέξανδρος», με πολλά καφενεία και κέντρα διασκέδασης, έχει μετατραπεί ουσιαστικά σε οδικό κόμβο, δεν λειτουργεί πλέον ως πλατεία και έχει αποκοπεί πλήρως από την ιστορία της.
Η τελευταία προσπάθεια ανακαίνισης, έγινε πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες, το 2004… και η πλατεία μετατράπηκε σε ένα απέραντο τσιμέντο, ενώ οι γύρω δρόμοι σε ένα γκέτο που κρύβεται το σκοτάδι που πλανάται πάνω από την περιοχή.
Ενάμιση αιώνα σχεδόν από την πρώτη της λειτουργία Η πολύπαθη πλατεία μεταμορφώνεται και πάλι με αέρα νοσταλγίας. Το σιντριβάνι της Πλατείας Ομονοίας αναβλύζει ξανά. Οι διαφορετικοί χρωματισμοί μάλιστα χαρίζουν ένα μοναδικό θέαμα.