Στα πλαίσια του μαθήματος της καθηγήτριας Βαλίνας Γεροπάντα, «Εισαγωγή στην οργάνωση του χώρου της πόλης», το οποίο επιχειρεί τη δημιουργία και προώθηση καινοτόμων μεθόδων ανασυγκρότησης της πόλης, οι φοιτητές του δεύτερου έτους της σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης δημιούργησαν τρεις έξυπνες τουριστικές διαδρομές, που αναβιώνουν στοιχεία διαπολιτισμικού διαλόγου και πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης των Χανίων.
Μέσω της δημιουργίας ενός διαδραστικού «έξυπνου» χάρτη, οι μελλοντικοί αρχιτέκτονες έδωσαν τη δικής τους οπτική ως προς το ποια στοιχεία των Χανίων, άυλα ή υλικά θα πρέπει να διατηρηθούν στις επόμενες γενιές και να προβληθούν κατάλληλα, προσφέροντας έτσι μια ενίσχυση της τωρινής τουριστικής εμπειρίας με έμφαση στις βιώσιμες πτυχές του τοπικού πολιτισμού.
Οι φοιτητές ήρθαν αρχικά σε επαφή με τις βασικές αρχές και τα στοιχεία δόμησης του εδάφους της πόλης, τα μανιφέστα δημιουργίας της και τις στρατηγικές ανάπτυξής της στον 20ο και 21ο αιώνα.
Στην πρώτη φάση της εργασίας και χωρισμένοι σε ομάδες, επέλεξαν την περιοχή μελέτης τους, ανέλυσαν τις χρήσεις γης, το χαρακτήρα της, τους βασικούς αστικούς συντελεστές της, και ανέδειξαν μέσα από αυτή ένα αστικό στοιχείο, υλικό ή άυλο που πρέπει να σωθεί με οποιοδήποτε μέσο.
Η απεικόνισή του συμπληρώθηκε με σκίτσα και φωτογραφικό υλικό που εξηγούσε την αξία που του απέδιδε η κάθε ομάδα, μετατρέποντάς τα σαν τοπόσημα της περιοχής.
Τα νέα αυτά τοπόσημα, αποτυπώθηκαν στο χάρτη τον Χανίων, και συνδέθηκαν μεταξύ τους με μονοπάτια αναδεικνύοντας κρυμμένες ποιότητες της πόλης.
Στη συνέχεια, οι φοιτητές χώρισαν την πόλη σε τρεις πιλοτικές ζώνες μέσα στις οποίες υπήρχαν οι πορείες των τοπόσημων, και σχεδίασαν τρία μεγάλα μονοπάτια που περιγράφουν την κάθε πιλοτική ζώνη.
Όλα τα στοιχεία αυτά εισήχθησαν στο διαδίκτυο σε διαδραστικό δημόσιο χάρτη, και δόθηκαν στο κοινό με την δυνατότητα περαιτέρω επεξεργασίας, προάγοντας τη συμμετοχή και την συνέργεια μεταξύ τουριστών και ντόπιων.
Η εργασία αυτή προσφέρει ευκαιρίες σύνδεσης του Πανεπιστημίου με τις αγορές και την πόλη.
«Σαν πρώτο αποτέλεσμα, οι ταξιδιώτες θα μπορούσαν να εισάγονται στις ιδιαιτερότητες και τον πολιτιστικό πλούτο της πόλης, δηλαδή σε εικόνες και δεδομένα που είναι πέρα από τα συνήθη τουριστικά προϊόντα. Στο ίδιο επίπεδο πληροφορίας θα μπορούσαν να αποτυπωθούν και άλλα αστικά δεδομένα, όπως πληροφορίες για τοπικά καταστήματα, τουριστικές υπηρεσίες, παρουσία ή όχι ανθρώπων, κτλ. Αν προστεθεί σε όλα αυτά και η έννοια του real time, δηλαδή της χρήσης του χάρτη με δεδομένα που παρουσιάζονται σε πραγματικό χρόνο ίσως μιλάμε πλέον για μια καινοτόμα στρατηγική τουρισμού που προκύπτει από τη συνέργεια Πανεπιστημίου και πόλης», αναφέρει η υπεύθυνη καθηγήτρια Βαλίνα Γεροπάντα.
Σημαντική και η προσέγγιση κατά την οποία ένας τέτοιος χάρτης βοηθά την πόλη με το να διαχέει τις μάζες τουριστών σε όλη τη γεωγραφική της έκταση και όχι τμηματικά, γεγονός που έχει πολλαπλά αποτελέσματα για την πόλη: καλύτερη κατανομή πληθυσμών, ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης παντού, δημιουργία νέων ροών και δικτύων, αλλά και περισσότερη προστασία του χώρου αφού ελαττώνει τη συσσώρευση μαζών σε ένα σημείο μεγιστοποιώντας την ανθεκτικότητα του.
Μέσω της δημιουργίας ενός διαδραστικού «έξυπνου» χάρτη, οι μελλοντικοί αρχιτέκτονες έδωσαν τη δικής τους οπτική ως προς το ποια στοιχεία των Χανίων, άυλα ή υλικά θα πρέπει να διατηρηθούν στις επόμενες γενιές και να προβληθούν κατάλληλα, προσφέροντας έτσι μια ενίσχυση της τωρινής τουριστικής εμπειρίας με έμφαση στις βιώσιμες πτυχές του τοπικού πολιτισμού.
Οι φοιτητές ήρθαν αρχικά σε επαφή με τις βασικές αρχές και τα στοιχεία δόμησης του εδάφους της πόλης, τα μανιφέστα δημιουργίας της και τις στρατηγικές ανάπτυξής της στον 20ο και 21ο αιώνα.
Στην πρώτη φάση της εργασίας και χωρισμένοι σε ομάδες, επέλεξαν την περιοχή μελέτης τους, ανέλυσαν τις χρήσεις γης, το χαρακτήρα της, τους βασικούς αστικούς συντελεστές της, και ανέδειξαν μέσα από αυτή ένα αστικό στοιχείο, υλικό ή άυλο που πρέπει να σωθεί με οποιοδήποτε μέσο.
Η απεικόνισή του συμπληρώθηκε με σκίτσα και φωτογραφικό υλικό που εξηγούσε την αξία που του απέδιδε η κάθε ομάδα, μετατρέποντάς τα σαν τοπόσημα της περιοχής.
Τα νέα αυτά τοπόσημα, αποτυπώθηκαν στο χάρτη τον Χανίων, και συνδέθηκαν μεταξύ τους με μονοπάτια αναδεικνύοντας κρυμμένες ποιότητες της πόλης.
Στη συνέχεια, οι φοιτητές χώρισαν την πόλη σε τρεις πιλοτικές ζώνες μέσα στις οποίες υπήρχαν οι πορείες των τοπόσημων, και σχεδίασαν τρία μεγάλα μονοπάτια που περιγράφουν την κάθε πιλοτική ζώνη.
Όλα τα στοιχεία αυτά εισήχθησαν στο διαδίκτυο σε διαδραστικό δημόσιο χάρτη, και δόθηκαν στο κοινό με την δυνατότητα περαιτέρω επεξεργασίας, προάγοντας τη συμμετοχή και την συνέργεια μεταξύ τουριστών και ντόπιων.
Η εργασία αυτή προσφέρει ευκαιρίες σύνδεσης του Πανεπιστημίου με τις αγορές και την πόλη.
«Σαν πρώτο αποτέλεσμα, οι ταξιδιώτες θα μπορούσαν να εισάγονται στις ιδιαιτερότητες και τον πολιτιστικό πλούτο της πόλης, δηλαδή σε εικόνες και δεδομένα που είναι πέρα από τα συνήθη τουριστικά προϊόντα. Στο ίδιο επίπεδο πληροφορίας θα μπορούσαν να αποτυπωθούν και άλλα αστικά δεδομένα, όπως πληροφορίες για τοπικά καταστήματα, τουριστικές υπηρεσίες, παρουσία ή όχι ανθρώπων, κτλ. Αν προστεθεί σε όλα αυτά και η έννοια του real time, δηλαδή της χρήσης του χάρτη με δεδομένα που παρουσιάζονται σε πραγματικό χρόνο ίσως μιλάμε πλέον για μια καινοτόμα στρατηγική τουρισμού που προκύπτει από τη συνέργεια Πανεπιστημίου και πόλης», αναφέρει η υπεύθυνη καθηγήτρια Βαλίνα Γεροπάντα.
Σημαντική και η προσέγγιση κατά την οποία ένας τέτοιος χάρτης βοηθά την πόλη με το να διαχέει τις μάζες τουριστών σε όλη τη γεωγραφική της έκταση και όχι τμηματικά, γεγονός που έχει πολλαπλά αποτελέσματα για την πόλη: καλύτερη κατανομή πληθυσμών, ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης παντού, δημιουργία νέων ροών και δικτύων, αλλά και περισσότερη προστασία του χώρου αφού ελαττώνει τη συσσώρευση μαζών σε ένα σημείο μεγιστοποιώντας την ανθεκτικότητα του.