Το Υφυπουργείο Τουρισμού της Κύπρου σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, παρουσίασε τους τρεις στόχους του για το 2020:
1. Μετάβαση από τον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού στο Υφυπουργείο Τουρισμού
• Σχέδιο Εθελούσιας Αποχώρησης (συνολικά 38 άτομα). Μεγάλη είναι η πρόκληση, από τη στιγμή που το υφυπουργείο ανέλαβε πολύ περισσότερες αρμοδιότητες, συγκριτικά με τον ΚΟΤ (μαρίνες, γήπεδα γκολφ, Καζίνο, Χώροι Ελλιμενισμού, Εθνική Στρατηγική Τουρισμού)
• Νέα δομή (συγχώνευση Διεύθυνσης Στρατηγικής και Μάρκετινγκ, Διεύθυνση Οικονομικού Σχεδιασμού και Συντονισμού, Διεύθυνση Διαχείρισης Έργων Ανάπτυξης και Προσέλκυσης Επενδύσεων)
• Δημιουργία Υποστηρικτικών Επιτροπών Τουρισμού, Μάρκετινγκ και Φιλοξενίας, για συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα
• Μελέτη στελέχωσης του υφυπουργείου
2. Διαχείριση μιας δύσκολης τουριστικής χρονιάς (2019) και εκτενής προετοιμασία για ανάπτυξη νέων αγορών τα επόμενα χρόνια.
«Τα τουριστικά αποτελέσματα του 2019 μας ικανοποιούν. Παρά τις δυσκολίες και τις προκλήσεις, κυμάνθηκαν περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2018», αναφέρθηκε στη συνέντευξη Τύπου.
Α) Δυσκολίες
- Αβεβαιότητα Brexit
- Ισοτιμία ρουβλιού
- Ανασύνταξη των ανταγωνιστικών προορισμών (Τούρκια, Αίγυπτος) και συνεχιζόμενη ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα
- Thomas Cook
- Germania
- Παλαιότερα Cobalt, Air Berlin κ.λπ.
- Καθήλωση αεροσκαφών τύπου Boeing 737 ΜΑΧ, κάτι το οποίο δυσκόλεψε (και δυσκολεύει ακόμη) την ανάπτυξη νέων δρομολογίων
- Κίνημα για την κλιματική αλλαγή, το οποίο επηρεάζει ταξιδιώτες από δυνατές τουριστικές αγορές της Ευρώπης π.χ. Σουηδία.
Β) Προετοιμασία για ανάπτυξη νέων αγορών
- Στόχευση σε νέες αγορές – Δημογραφικές Ομάδες – Ειδικές Μορφές Τουρισμού
- Επαφές με TOs και αεροπορικές εταιρείες (400 TOs, 30 αεροπορικές εταιρείες)
- Συμφωνίες για Κοινά Τουριστικά Πακέτα
- Στήριξη ή διοργάνωση εκδηλώσεων προβολής της Κύπρου στο εξωτερικό (συνολικά 270)
- Τουριστικές εκθέσεις
Το Υφυπουργείο Τουρισμού συμμετείχε, κατά το 2019, σε 74 συνολικά τουριστικές εκθέσεις, 56 εκθέσεις γενικού ενδιαφέροντος και 18 εκθέσεις ειδικών ενδιαφερόντων. Το Υφυπουργείο Τουρισμού, το 2020, πρόκειται να λάβει μέρος σε 92 συνολικά τουριστικές εκθέσεις, 60 εκθέσεις γενικού ενδιαφέροντος και 32 εκθέσεις ειδικών ενδιαφερόντων.
• Φιλοξενία
Το Υφυπουργείο Τουρισμού έχει προσφέρει διαφόρων μορφών φιλοξενίας σε περίπου 8.000 άτομα ως ακολούθως:
- 400 δημοσιογράφους (σε αυτήν την κατηγορία εμπίπτουν και τα τηλεοπτικά συνεργεία, bloggers και influencers)
- 2.600 ταξιδιωτικούς πράκτορες
- 5.000 άλλους καλεσμένους (σε αυτήν την κατηγορία εμπίπτουν μαθητές, εκπαιδευτικοί, δήμαρχοι, αρχαιολόγοι, σύνεδροι διαφόρων επαγγελμάτων και άλλοι)
• Διαγωνισμοί για το Νέο Brand, νέα εικόνα τουριστικών περιπτέρων
• Ειδικά προϊόντα (οινογαστρονομικός τουρισμός, συνεδριακός τουρισμός, αθλητικός τουρισμός κ.λπ.) – Στηρίχθηκαν συνολικά γύρω στις 420 εκδηλώσεις / διοργανώσεις / συνέδρια
Στηρίχθηκαν 37 τοπικά φεστιβάλ τα οποία προωθούσαν την οινογαστρονομία και τα τοπικά προϊόντα, 51 πολιτιστικές/καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που παρουσίαζαν τουριστικό ενδιαφέρον, 50 αθλητικές εκδηλώσεις, 220 ομάδες που προπονήθηκαν στην Κύπρο, 61 συνέδρια/ταξίδια κινήτρων, ως επίσης και εκδηλώσεις/διοργανώσεις οι οποίες πληρούσαν τα κριτήρια των δημοσιευμένων Σχεδίων Κινήτρων που λειτουργεί το Υφυπουργείο Τουρισμού, στα πλαίσια των κανονισμών ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis).
3. Προετοιμασία της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού – Οι πέντε βασικοί πυλώνες και οι αριθμικοί στόχοι μέχρι το 2030:
• Εποχικότητα - Ολόχρονος τουριστικός προορισμός
• Οφέλη από τον τουρισμό σε ολόκληρο το νησί (ορεινά, ακριτικές περιοχές, ύπαιθρος)
• Ανταγωνιστικότητα – Στόχος η Κύπρος να συμπεριληφθεί στις 30 πιο ανταγωνιστικές χώρες παγκοσμίως, όσον αφορά στον τουριστικό τομέα. Σήμερα βρίσκεται στην 44η θέση.
• Χρήση Ψηφιακής Τεχνολογίας
• Αειφορία – Περιβάλλον
• Αριθμητικοί στόχοι επόμενης δεκαετίας: Αύξηση 32% στις διανυκτερεύσεις (48 εκατομμύρια), 5 εκατ. αφίξεις, 1,5 δισ. ευρώ επιπρόσθετα έσοδα, 40% των διανυκτερεύσεων την περίοδο Νοεμβρίου – Απριλίου (από 22% το 2018), 400.000 διανυκτερεύσεις στην ύπαιθρο και τα ορεινά (από 100.000 το 2018)
1. Μετάβαση από τον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού στο Υφυπουργείο Τουρισμού
• Σχέδιο Εθελούσιας Αποχώρησης (συνολικά 38 άτομα). Μεγάλη είναι η πρόκληση, από τη στιγμή που το υφυπουργείο ανέλαβε πολύ περισσότερες αρμοδιότητες, συγκριτικά με τον ΚΟΤ (μαρίνες, γήπεδα γκολφ, Καζίνο, Χώροι Ελλιμενισμού, Εθνική Στρατηγική Τουρισμού)
• Νέα δομή (συγχώνευση Διεύθυνσης Στρατηγικής και Μάρκετινγκ, Διεύθυνση Οικονομικού Σχεδιασμού και Συντονισμού, Διεύθυνση Διαχείρισης Έργων Ανάπτυξης και Προσέλκυσης Επενδύσεων)
• Δημιουργία Υποστηρικτικών Επιτροπών Τουρισμού, Μάρκετινγκ και Φιλοξενίας, για συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα
• Μελέτη στελέχωσης του υφυπουργείου
2. Διαχείριση μιας δύσκολης τουριστικής χρονιάς (2019) και εκτενής προετοιμασία για ανάπτυξη νέων αγορών τα επόμενα χρόνια.
«Τα τουριστικά αποτελέσματα του 2019 μας ικανοποιούν. Παρά τις δυσκολίες και τις προκλήσεις, κυμάνθηκαν περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2018», αναφέρθηκε στη συνέντευξη Τύπου.
Α) Δυσκολίες
- Αβεβαιότητα Brexit
- Ισοτιμία ρουβλιού
- Ανασύνταξη των ανταγωνιστικών προορισμών (Τούρκια, Αίγυπτος) και συνεχιζόμενη ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα
- Thomas Cook
- Germania
- Παλαιότερα Cobalt, Air Berlin κ.λπ.
- Καθήλωση αεροσκαφών τύπου Boeing 737 ΜΑΧ, κάτι το οποίο δυσκόλεψε (και δυσκολεύει ακόμη) την ανάπτυξη νέων δρομολογίων
- Κίνημα για την κλιματική αλλαγή, το οποίο επηρεάζει ταξιδιώτες από δυνατές τουριστικές αγορές της Ευρώπης π.χ. Σουηδία.
Β) Προετοιμασία για ανάπτυξη νέων αγορών
- Στόχευση σε νέες αγορές – Δημογραφικές Ομάδες – Ειδικές Μορφές Τουρισμού
- Επαφές με TOs και αεροπορικές εταιρείες (400 TOs, 30 αεροπορικές εταιρείες)
- Συμφωνίες για Κοινά Τουριστικά Πακέτα
- Στήριξη ή διοργάνωση εκδηλώσεων προβολής της Κύπρου στο εξωτερικό (συνολικά 270)
- Τουριστικές εκθέσεις
Το Υφυπουργείο Τουρισμού συμμετείχε, κατά το 2019, σε 74 συνολικά τουριστικές εκθέσεις, 56 εκθέσεις γενικού ενδιαφέροντος και 18 εκθέσεις ειδικών ενδιαφερόντων. Το Υφυπουργείο Τουρισμού, το 2020, πρόκειται να λάβει μέρος σε 92 συνολικά τουριστικές εκθέσεις, 60 εκθέσεις γενικού ενδιαφέροντος και 32 εκθέσεις ειδικών ενδιαφερόντων.
• Φιλοξενία
Το Υφυπουργείο Τουρισμού έχει προσφέρει διαφόρων μορφών φιλοξενίας σε περίπου 8.000 άτομα ως ακολούθως:
- 400 δημοσιογράφους (σε αυτήν την κατηγορία εμπίπτουν και τα τηλεοπτικά συνεργεία, bloggers και influencers)
- 2.600 ταξιδιωτικούς πράκτορες
- 5.000 άλλους καλεσμένους (σε αυτήν την κατηγορία εμπίπτουν μαθητές, εκπαιδευτικοί, δήμαρχοι, αρχαιολόγοι, σύνεδροι διαφόρων επαγγελμάτων και άλλοι)
• Διαγωνισμοί για το Νέο Brand, νέα εικόνα τουριστικών περιπτέρων
• Ειδικά προϊόντα (οινογαστρονομικός τουρισμός, συνεδριακός τουρισμός, αθλητικός τουρισμός κ.λπ.) – Στηρίχθηκαν συνολικά γύρω στις 420 εκδηλώσεις / διοργανώσεις / συνέδρια
Στηρίχθηκαν 37 τοπικά φεστιβάλ τα οποία προωθούσαν την οινογαστρονομία και τα τοπικά προϊόντα, 51 πολιτιστικές/καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που παρουσίαζαν τουριστικό ενδιαφέρον, 50 αθλητικές εκδηλώσεις, 220 ομάδες που προπονήθηκαν στην Κύπρο, 61 συνέδρια/ταξίδια κινήτρων, ως επίσης και εκδηλώσεις/διοργανώσεις οι οποίες πληρούσαν τα κριτήρια των δημοσιευμένων Σχεδίων Κινήτρων που λειτουργεί το Υφυπουργείο Τουρισμού, στα πλαίσια των κανονισμών ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis).
3. Προετοιμασία της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού – Οι πέντε βασικοί πυλώνες και οι αριθμικοί στόχοι μέχρι το 2030:
• Εποχικότητα - Ολόχρονος τουριστικός προορισμός
• Οφέλη από τον τουρισμό σε ολόκληρο το νησί (ορεινά, ακριτικές περιοχές, ύπαιθρος)
• Ανταγωνιστικότητα – Στόχος η Κύπρος να συμπεριληφθεί στις 30 πιο ανταγωνιστικές χώρες παγκοσμίως, όσον αφορά στον τουριστικό τομέα. Σήμερα βρίσκεται στην 44η θέση.
• Χρήση Ψηφιακής Τεχνολογίας
• Αειφορία – Περιβάλλον
• Αριθμητικοί στόχοι επόμενης δεκαετίας: Αύξηση 32% στις διανυκτερεύσεις (48 εκατομμύρια), 5 εκατ. αφίξεις, 1,5 δισ. ευρώ επιπρόσθετα έσοδα, 40% των διανυκτερεύσεων την περίοδο Νοεμβρίου – Απριλίου (από 22% το 2018), 400.000 διανυκτερεύσεις στην ύπαιθρο και τα ορεινά (από 100.000 το 2018)