Διαγωνισμό για την εκπόνηση της μελέτης με τίτλο «Στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας για την Παροικιά» εκτιμώμενης αξίας 72.870 ευρώ με ΦΠΑ προκήρυξε ο Δήμος Πάρου.
Ως ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους έχει οριστεί η Δευτέρα 20 Μάϊου και ώρα 11:00 π.μ..
Πρωταρχικός στόχος του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας των αστικών περιοχών και η παροχή υψηλής ποιότητας και βιώσιμης κινητικότητας και μεταφοράς προς, διαμέσου και εντός της αστικής περιοχής.
Η Παροικιά είναι η μεγαλύτερη αστική περιοχή της Πάρου, καθώς βρίσκεται ο βασικός και μοναδικός ακτοπλοϊκός λιμένας της Πάρου και εκεί υπάρχουν λιμενικά καταφύγια.
Μέσω της Επαρχιακής οδού Παροικίας - Αγκαιριάς συνδέεται με τον Κρατικό Αερολιμένα της Πάρου και την ανατολική πλευρά του νησιού. Αντίστοιχα, μέσω της Επαρχιακής Οδού Παροικίας - Νάουσας και Παροικίας - Μάρπησσας, συνδέεται με τη 2η μεγαλύτερη πόλη του νησιού (Νάουσα) και το υπόλοιπο νησί.
Το προσβάσιμο από οχήματα οδικό δίκτυο της Παροικίας είναι περιορισμένο, ενώ μεγάλο τμήμα της περιοχής καλύπτεται από την Παλαιά Πόλη και από περιβάλλουσες αδόμητες περιοχές. Η κυκλοφοριακή κίνηση αυξάνεται κατακόρυφα τη θερινή περίοδο, ενώ η κυκλοφοριακή συμφόρηση διαρκεί μεγάλα χρονικά διαστήματα, ιδιαίτερα πριν και μετά τον απόπλου των πλοίων.
Το οδικό δίκτυο του νησιού είναι από τα καλύτερα των Κυκλάδων. Την θερινή περίοδο υπάρχουν πολλά λεωφορεία πυκνής συγκοινωνίας, ταξί, καθώς και γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων και μοτοποδηλάτων.
Ως συνέπεια των παραπάνω και σε εναρμόνιση με τις νέες ανάγκες της πόλης και τις ευρωπαϊκές τάσεις, οι προτάσεις έργων θα πρέπει να έχουν τους εξής στόχους:
-Εφαρμογή μέτρων και παρεμβάσεων για την ενθάρρυνση της μετακίνησης με δημόσια συγκοινωνία, ποδήλατο ή πεζή και αποθάρρυνση της χρήσης ιδιωτικού αυτοκινήτου για τις καθημερινές μετακινήσεις κυρίως μέσω της πολιτικής στάθμευσης. Ταυτόχρονα αντιμετώπιση των προβλημάτων στάθμευσης στις κεντρικές περιοχές με στόχο η αναζήτηση θέσης στάθμευσης να γίνει λιγότερο χρονοβόρα.
-Άμεση υλοποίηση σημειακών παρεμβάσεων μικρής έκτασης σε επιλεγμένες θέσεις ιδιαίτερης βαρύτητας για την ορθή εφαρμογή των προβλέψεων της μελέτης.
-Στρατηγικός σχεδιασμός και προγραμματισμός των προτεινόμενων έργων και παρεμβάσεων βιώσιμης κινητικότητας, με τρόπο ώστε να διασφαλιστεί μια ομαλή διαδικασία υλοποίησής τους στα επόμενα χρόνια.
Στα ζητήματα των μεταφορών και κυκλοφορίας ο Δήμος Πάρου εμφανίζει τις χαρακτηριστικές αδυναμίες των νέων ελληνικών πόλεων. Ενδεικτικά αναφέρονται η έλλειψη επαρκών θέσεων στάθμευσης των οχημάτων, ειδικά στα κεντρικά – εμπορικά μέρη της πόλης, γεγονός που επιτείνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, η ελλιπής εξυπηρέτηση από τα Δημόσια Μέσα Μετακίνησης, η έλλειψη επαρκών πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων.
Αυτές οι ελλείψεις, σε συνδυασμό με τη μεγάλη κυκλοφορία επισκεπτών του νησιού, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, με ιδιόκτητα ή ενοικιαζόμενα οχήματα, μηχανές και «γουρούνες», δημιουργούν μεγάλα προβλήματα. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση συνιστά την κύρια αιτία υποβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος λόγω πρόκλησης ατμοσφαιρικής, ηχητικής και αισθητικής ρύπανσης.
Ως ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους έχει οριστεί η Δευτέρα 20 Μάϊου και ώρα 11:00 π.μ..
Πρωταρχικός στόχος του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας των αστικών περιοχών και η παροχή υψηλής ποιότητας και βιώσιμης κινητικότητας και μεταφοράς προς, διαμέσου και εντός της αστικής περιοχής.
Η Παροικιά είναι η μεγαλύτερη αστική περιοχή της Πάρου, καθώς βρίσκεται ο βασικός και μοναδικός ακτοπλοϊκός λιμένας της Πάρου και εκεί υπάρχουν λιμενικά καταφύγια.
Μέσω της Επαρχιακής οδού Παροικίας - Αγκαιριάς συνδέεται με τον Κρατικό Αερολιμένα της Πάρου και την ανατολική πλευρά του νησιού. Αντίστοιχα, μέσω της Επαρχιακής Οδού Παροικίας - Νάουσας και Παροικίας - Μάρπησσας, συνδέεται με τη 2η μεγαλύτερη πόλη του νησιού (Νάουσα) και το υπόλοιπο νησί.
Το προσβάσιμο από οχήματα οδικό δίκτυο της Παροικίας είναι περιορισμένο, ενώ μεγάλο τμήμα της περιοχής καλύπτεται από την Παλαιά Πόλη και από περιβάλλουσες αδόμητες περιοχές. Η κυκλοφοριακή κίνηση αυξάνεται κατακόρυφα τη θερινή περίοδο, ενώ η κυκλοφοριακή συμφόρηση διαρκεί μεγάλα χρονικά διαστήματα, ιδιαίτερα πριν και μετά τον απόπλου των πλοίων.
Το οδικό δίκτυο του νησιού είναι από τα καλύτερα των Κυκλάδων. Την θερινή περίοδο υπάρχουν πολλά λεωφορεία πυκνής συγκοινωνίας, ταξί, καθώς και γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων και μοτοποδηλάτων.
Ως συνέπεια των παραπάνω και σε εναρμόνιση με τις νέες ανάγκες της πόλης και τις ευρωπαϊκές τάσεις, οι προτάσεις έργων θα πρέπει να έχουν τους εξής στόχους:
-Εφαρμογή μέτρων και παρεμβάσεων για την ενθάρρυνση της μετακίνησης με δημόσια συγκοινωνία, ποδήλατο ή πεζή και αποθάρρυνση της χρήσης ιδιωτικού αυτοκινήτου για τις καθημερινές μετακινήσεις κυρίως μέσω της πολιτικής στάθμευσης. Ταυτόχρονα αντιμετώπιση των προβλημάτων στάθμευσης στις κεντρικές περιοχές με στόχο η αναζήτηση θέσης στάθμευσης να γίνει λιγότερο χρονοβόρα.
-Άμεση υλοποίηση σημειακών παρεμβάσεων μικρής έκτασης σε επιλεγμένες θέσεις ιδιαίτερης βαρύτητας για την ορθή εφαρμογή των προβλέψεων της μελέτης.
-Στρατηγικός σχεδιασμός και προγραμματισμός των προτεινόμενων έργων και παρεμβάσεων βιώσιμης κινητικότητας, με τρόπο ώστε να διασφαλιστεί μια ομαλή διαδικασία υλοποίησής τους στα επόμενα χρόνια.
Στα ζητήματα των μεταφορών και κυκλοφορίας ο Δήμος Πάρου εμφανίζει τις χαρακτηριστικές αδυναμίες των νέων ελληνικών πόλεων. Ενδεικτικά αναφέρονται η έλλειψη επαρκών θέσεων στάθμευσης των οχημάτων, ειδικά στα κεντρικά – εμπορικά μέρη της πόλης, γεγονός που επιτείνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, η ελλιπής εξυπηρέτηση από τα Δημόσια Μέσα Μετακίνησης, η έλλειψη επαρκών πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων.
Αυτές οι ελλείψεις, σε συνδυασμό με τη μεγάλη κυκλοφορία επισκεπτών του νησιού, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, με ιδιόκτητα ή ενοικιαζόμενα οχήματα, μηχανές και «γουρούνες», δημιουργούν μεγάλα προβλήματα. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση συνιστά την κύρια αιτία υποβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος λόγω πρόκλησης ατμοσφαιρικής, ηχητικής και αισθητικής ρύπανσης.