Μπορεί οι επιδόσεις της Θεσσαλονίκης σε ό,τι αφορά την προσέλκυση της κρουαζιέρας να είναι σήμερα ιδιαίτερα χαμηλές, με αφίξεις μόλις πέντε κρουαζιερόπλοιων και 1.500 τουριστών το 2018 (33η θέση στα 43 λιμάνια της χώρας), ωστόσο της ανοίγονται σημαντικές ευκαιρίες σε αυτό το πεδίο εξ ανατολάς. Η Κωνσταντινούπολη, με δύο σημαντικά έργα υποδομών, το Galataport Project στην περιοχή του Καρακόι και του Τοπ Χανέ που ολοκληρώνεται εντός του 2020, και το νέο τέρμιναλ στο Γενικαπί που αναμένεται να «τρέξει» τους επόμενους μήνες, βάζει τις βάσεις ώστε μετά τη μείωση των τουριστικών αφίξεων των προηγουμένων ετών να πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια στην κρουαζιέρα της Μεσογείου.
Η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να διεκδικήσει ένα κομμάτι από την αγορά δισεκατομμυρίων που ανοίγεται στη γειτονική χώρα, μέσω συνεργειών με τους ισχυρούς παίκτες της κρουαζιέρας που ο ένας μετά τον άλλο εντάσσουν την Τουρκία στους προορισμούς τους. Άλλωστε, η πόλη έχει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα για να προσελκύσει high class τουρίστες της κρουαζιέρας, τα οποία μέχρι σήμερα παραμένουν ανεκμετάλλευτα: πρώτον, το γεγονός ότι είναι από τις ελάχιστες πόλεις στην Ευρώπη που το λιμάνι της βρίσκεται σε απόσταση λίγων μόλις λεπτών από το κέντρο. Μία είναι η Αλεξάνδρεια στη Μεσόγειο, ενώ περίπου αντίστοιχη είναι και η περίπτωση της Βαρκελώνης. Αυτό δίνει την ευκαιρία σε τουρίστες υψηλών βαλαντίων, που έκαστος καταναλώνει τουλάχιστον 1.500 ευρώ ανά ταξίδι, να κάνουν τα ψώνια τους και να τονώσουν την εμπορική κίνηση. Δεύτερον, το ότι σε κοντινή απόσταση υπάρχουν σημαντικά ιστορικά και θρησκευτικά μνημεία που είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στη συγκεκριμένη τουριστική ομάδα. Συγκεκριμένα, η Βεργίνα, η Πέλλα, η Αμφίπολη (όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες στον Τύμβο Καστά), ο Όλυμπος, βρίσκονται σε απόσταση 1-1,5 ώρας από τη Θεσσαλονίκη και ο τουρίστας της κρουαζιέρας, που μένει για 12 ώρες στην πόλη, μπορεί να κάνει μία μικρή εκδρομή.
Προκειμένου Θεσσαλονίκη και Κωνσταντινούπολη να «έρθουν κοντά» στο συγκεκριμένο πεδίο, το ελληνοτουρκικό επιμελητήριο αναλαμβάνει πρωτοβουλία για να φέρει τον Μάρτιο στη Θεσσαλονίκη εκπρόσωπο της κοινοπραξίας που εκπονεί το σχέδιο δημιουργίας νέου τέρμιναλ κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή του Καρακόι και Τοπ Χανέ, στο πλαίσιο του Galataport Project. Σε αυτή μετέχουν, μεταξύ άλλων, η Dogus, που χρηματοδοτεί το έργο με 1,5 δισ. ευρώ, η Bilgili Holding και ο όμιλος Peninsula Hotels.
«Το μέλλον της κρουαζιέρας της Θεσσαλονίκης περνάει από την Κωνσταντινούπολη. Παγκόσμιας εμβέλειας οίκοι κρουαζιέρας επανέρχονται στην Κωνσταντινούπολη, και εάν είμαστε κοντά θα επανέλθουν και σε εμάς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος του παραρτήματος Βόρειας Ελλάδας του ελληνοτουρκικού επιμελητηρίου, Στέφανος Χατζημανώλης.
Η νέα διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ, πάντως, εμφανίζεται θετική σε νέες συνέργειες στο συγκεκριμένο κομμάτι. Το χαμηλό επίπεδο των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων αποδίδεται περισσότερο σε ζητήματα προβολής και marketing της πόλης, καθώς οι υποδομές και η δυναμικότητα του λιμανιού μπορούν να ανταποκριθούν χωρίς πρόβλημα σε ενδεχόμενη σημαντική αύξηση της κίνησης.
Να σημειωθεί πως, εκτός από τον τερματικό σταθμό, μέσω του Galataport Project θα δημιουργηθεί και πολυτελές ξενοδοχείο κοντά στην ιστορική περιοχή του Γαλατά. Το έργο εκτιμάται ότι θα προσελκύσει 7 εκατ. ξένους τουρίστες, δημιουργώντας τουριστικά έσοδα της τάξεως των 5 δισ. δολαρίων όταν ολοκληρωθεί. Σε ό,τι αφορά τη δημιουργία νέου λιμανιού για κρουαζιερόπλοια στην περιοχή του Γενικαπί, πρόκειται για ένα έργο του οποίου ο διαγωνισμός θα «τρέξει» μέσα στους επόμενους μήνες. Ήδη, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν οι εταιρείες Carnival Cruise και Royal Caribbean, που αποτελούν ηγέτιδες σε παγκόσμιο επίπεδο. Μόλις ολοκληρωθεί το έργο εκτιμώνται περίπου 3 εκατ. τουρίστες στην Κωνσταντινούπολη, που θα αφήνουν ετησίως στην πόλη περίπου 2 δισ. ευρώ ετησίως.
Η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να διεκδικήσει ένα κομμάτι από την αγορά δισεκατομμυρίων που ανοίγεται στη γειτονική χώρα, μέσω συνεργειών με τους ισχυρούς παίκτες της κρουαζιέρας που ο ένας μετά τον άλλο εντάσσουν την Τουρκία στους προορισμούς τους. Άλλωστε, η πόλη έχει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα για να προσελκύσει high class τουρίστες της κρουαζιέρας, τα οποία μέχρι σήμερα παραμένουν ανεκμετάλλευτα: πρώτον, το γεγονός ότι είναι από τις ελάχιστες πόλεις στην Ευρώπη που το λιμάνι της βρίσκεται σε απόσταση λίγων μόλις λεπτών από το κέντρο. Μία είναι η Αλεξάνδρεια στη Μεσόγειο, ενώ περίπου αντίστοιχη είναι και η περίπτωση της Βαρκελώνης. Αυτό δίνει την ευκαιρία σε τουρίστες υψηλών βαλαντίων, που έκαστος καταναλώνει τουλάχιστον 1.500 ευρώ ανά ταξίδι, να κάνουν τα ψώνια τους και να τονώσουν την εμπορική κίνηση. Δεύτερον, το ότι σε κοντινή απόσταση υπάρχουν σημαντικά ιστορικά και θρησκευτικά μνημεία που είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στη συγκεκριμένη τουριστική ομάδα. Συγκεκριμένα, η Βεργίνα, η Πέλλα, η Αμφίπολη (όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες στον Τύμβο Καστά), ο Όλυμπος, βρίσκονται σε απόσταση 1-1,5 ώρας από τη Θεσσαλονίκη και ο τουρίστας της κρουαζιέρας, που μένει για 12 ώρες στην πόλη, μπορεί να κάνει μία μικρή εκδρομή.
Προκειμένου Θεσσαλονίκη και Κωνσταντινούπολη να «έρθουν κοντά» στο συγκεκριμένο πεδίο, το ελληνοτουρκικό επιμελητήριο αναλαμβάνει πρωτοβουλία για να φέρει τον Μάρτιο στη Θεσσαλονίκη εκπρόσωπο της κοινοπραξίας που εκπονεί το σχέδιο δημιουργίας νέου τέρμιναλ κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή του Καρακόι και Τοπ Χανέ, στο πλαίσιο του Galataport Project. Σε αυτή μετέχουν, μεταξύ άλλων, η Dogus, που χρηματοδοτεί το έργο με 1,5 δισ. ευρώ, η Bilgili Holding και ο όμιλος Peninsula Hotels.
«Το μέλλον της κρουαζιέρας της Θεσσαλονίκης περνάει από την Κωνσταντινούπολη. Παγκόσμιας εμβέλειας οίκοι κρουαζιέρας επανέρχονται στην Κωνσταντινούπολη, και εάν είμαστε κοντά θα επανέλθουν και σε εμάς», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος του παραρτήματος Βόρειας Ελλάδας του ελληνοτουρκικού επιμελητηρίου, Στέφανος Χατζημανώλης.
Η νέα διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ, πάντως, εμφανίζεται θετική σε νέες συνέργειες στο συγκεκριμένο κομμάτι. Το χαμηλό επίπεδο των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων αποδίδεται περισσότερο σε ζητήματα προβολής και marketing της πόλης, καθώς οι υποδομές και η δυναμικότητα του λιμανιού μπορούν να ανταποκριθούν χωρίς πρόβλημα σε ενδεχόμενη σημαντική αύξηση της κίνησης.
Να σημειωθεί πως, εκτός από τον τερματικό σταθμό, μέσω του Galataport Project θα δημιουργηθεί και πολυτελές ξενοδοχείο κοντά στην ιστορική περιοχή του Γαλατά. Το έργο εκτιμάται ότι θα προσελκύσει 7 εκατ. ξένους τουρίστες, δημιουργώντας τουριστικά έσοδα της τάξεως των 5 δισ. δολαρίων όταν ολοκληρωθεί. Σε ό,τι αφορά τη δημιουργία νέου λιμανιού για κρουαζιερόπλοια στην περιοχή του Γενικαπί, πρόκειται για ένα έργο του οποίου ο διαγωνισμός θα «τρέξει» μέσα στους επόμενους μήνες. Ήδη, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν οι εταιρείες Carnival Cruise και Royal Caribbean, που αποτελούν ηγέτιδες σε παγκόσμιο επίπεδο. Μόλις ολοκληρωθεί το έργο εκτιμώνται περίπου 3 εκατ. τουρίστες στην Κωνσταντινούπολη, που θα αφήνουν ετησίως στην πόλη περίπου 2 δισ. ευρώ ετησίως.