Συνέντευξη Γ.Γ. Τουριστικής Πολιτικής & Ανάπτυξης
Ολυμπίας Αναστασοπούλου
στην εφημερίδα Δημοκρατική της Ρόδου
και στον δημοσιογράφο
Δημήτρη Γκαρτζώνη
Κυρία Αναστασοπούλου η νέα τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει στη Ρόδο και σε πολλούς άλλους προορισμούς της χώρας. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για την πορεία της; Πιστεύετε ότι θα επιστρέψουμε στα μεγέθη του 2019;
Ύστερα από την τεράστια κρίση της παγκόσμιας δημόσιας υγείας, ο κόσμος επιθυμεί να ταξιδέψει, να απολαύσει τις διακοπές του και πιστεύουμε ότι η Ελλάδα είναι σε ευνοϊκή θέση εκκίνησης
Άλλωστε, 140 εκατομμύρια ευρώ μπήκαν ήδη στο τουριστικό καλάθι, τα πρώτα χρήματα για φέτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το ισοζύγιο πληρωμών του Ιανουαρίου, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών και οι σχετικές εισπράξεις σημείωσαν τριψήφιο ποσοστό ανόδου, 256,7% και 309,8% αντίστοιχα.
Παράλληλα, η χώρα μας βρίσκεται μέσα τους τρεις πρώτους προορισμούς παγκοσμίως για τους βορειοευρωπαίους από την Accor, ένα από τα μεγαλύτερα τουριστικά και ξενοδοχειακά brands στον κόσμο, ενώ η Κρήτη και η Ρόδος είναι ανάμεσα στους 5 κορυφαίους προορισμούς στον κόσμο για το 2022, με βάση το booking.
Επιπροσθέτως, η ζήτηση είναι ανθεκτική στη M. Βρετανία και τη Γερμανία, τις μεγαλύτερες τουριστικές αγορές για την Ελλάδα, ενώ οι σκανδιναβικές χώρες θα παράγουν σημαντική ταξιδιωτική κίνηση. Η British Airways, η Ryanair, η EasyJet και η Jet2 αναζητούν περισσότερες πτήσεις από ό,τι το 2019 και οι Air France και Transavia επιδεικνύουν ισχυρή παρουσία αντιστοίχως.
Επίσης, υπάρχει εισροή ταξιδιωτών μεγάλων αποστάσεων με τις τρεις μεγάλες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες – United, Delta και American – να μεταφέρουν περίπου 3.000 ταξιδιώτες την εβδομάδα, με απευθείας πτήσεις από την Ατλάντα, το Σικάγο, τη Βοστώνη, τη Νέα Υόρκη, τη Φιλαδέλφεια και την Ουάσιγκτον.
Επιπλέον, οι απευθείας πτήσεις από τον Καναδά ξεκίνησαν ήδη, ο αριθμός των επισκεπτών από την Αυστραλία φαίνεται να φτάνει φέτος σε αριθμό ρεκόρ και η Qatar Airways αναζητά πτήσεις σε νησιά, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη. Την ίδια ώρα, οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις από τη Γαλλία προς τη χώρα μας ξεπερνούν τα 3 εκατομμύρια, ενώ ενδεχομένως η Κίνα να χαλαρώσει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς για τους πολίτες της το δεύτερο εξάμηνο του 2022.
Τέλος, τρία εκατομμύρια τουρίστες από ευρωπαϊκές χώρες εκτιμά ο επικεφαλής της TUI Fly Όλιβερ Λάκμαν, ότι θα έρθουν μέσω της αεροπορικής εταιρείας στην Ελλάδα φέτος, προσθέτοντας ήδη 60 πτήσεις τον Απρίλιο.
Δυστυχώς, ένας άλλοτε αδιανόητος πόλεμος στην Ευρώπη ρίχνει τη γκρίζα σκιά του και στον τουρισμό, αν και είναι ακόμα πολύ νωρίς για να αναζητήσουμε τις μακροπρόθεσμες συνέπειες αυτού.
Ωστόσο οφείλω να επισημάνω ότι η ρωσική αγορά εκπροσωπεί ένα μικρό μέρος του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Μέσα στην κρίση της πανδημίας είχαμε 50.000 επισκέπτες από τη Ρωσία το 2020 και 120.000 επισκέπτες το 2021, που απέφεραν περίπου στα 300 εκατ. ευρώ από τα 10,6 δισ. έσοδα που είχαμε το 2021 από τον τουρισμό.
Εντούτοις, η ελληνική κυβέρνηση μελετά τρόπους για τη στήριξη των τουριστικών γραφείων και των ξενοδοχείων που έχουν ως κύρια ενασχόληση τη ρωσική και ουκρανική τουριστική αγορά.
Θα ανακάμψει φέτος ο εσωτερικός Τουρισμός; Υπάρχει συγκεκριμένη στρατηγική για την τόνωση του συγκεκριμένου κλάδου;
Μας δόθηκε φέτος η δυνατότητα μετά την άδεια της υγειονομικής Επιτροπής, να έχουμε ανοιχτό τον χειμερινό τουρισμό μας. Κατά κύριο λόγο, στο 90%, κινήθηκε από εσωτερικούς επισκέπτες. Ήταν γεμάτοι όλοι οι δημοφιλείς τουριστικοί χειμερινοί προορισμοί.
Παράλληλα υπάρχουν και φέτος προγράμματα κοινωνικού Τουρισμού, που δεν είναι της αρμοδιότητας μας υπόψιν, από τον ΟΑΕΔ. Συγκεκριμένα, έως και τις 31 Ιουλίου, συνεχίζονται οι διακοπές με το ενισχυμένο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού 2021-2022 σε περισσότερα από 1.800 τουριστικά καταλύματα του Μητρώου Παρόχων του ΟΑΕΔ, ενώ φέτος επιδοτούνται και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Σε κάθε περίπτωση, ευελπιστούμε ότι με τη συμβολή και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο εσωτερικός τουρισμός θα ανακάμψει.
Από το Υπουργείο Τουρισμού, έχει ξεκινήσει μία μεγάλη προσπάθεια για την ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Ποιοι οι επόμενοι στόχοι προς αυτή την κατεύθυνση;
Δίνουμε μεγάλη έμφαση στην διαφοροποίηση του τουριστικού μας προϊόντος με την υπέρβαση του κλασικού μοντέλου «θάλασσα και ήλιος». Συγκεκριμένα στοχεύουμε στην επέκταση της τουριστικής περιόδου τόσο χωρικά όσο και χρονικά, καθώς και στην προώθηση του θεματικού τουρισμού όπως o συνεδριακός (MICE), o θαλάσσιος, o ορεινός και o καταδυτικός τουρισμός μεταξύ άλλων.
Φυσικά η ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού αποτελεί στρατηγική επιλογή μας, όπως ανέδειξε άλλωστε και η πρόσφατη δυναμική καμπάνια του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, η οποία προέβαλε τη μοναδική ομορφιά των ελληνικών ηπειρωτικών προορισμών και τις πλούσιες εμπειρίες που μπορούν να απολαύσουν οι επισκέπτες μας στην ενδοχώρα, με κεντρικό μήνυμα «Greece does have a winter» και υπογραφή το motto της επιτυχημένης κεντρικής καμπάνιας, «All you want is Greece».
Για πρώτη φορά, η ελληνική κυβέρνηση, διακρίνοντας την τεράστια αναπτυξιακή δυναμική του χώρου, υιοθέτησε έναν ολοκληρωμένο οδικό χάρτη με σκοπό την επωφελή ανάδειξη ορεινών προορισμών και αδιαπραγμάτευτη προσήλωση στην αρχή της βιωσιμότητας.
Επίσης, ο θαλάσσιος τουρισμός που αποτελεί προτεραιότητα μας. Η χώρα μας διαθέτει άλλωστε τα χαρακτηριστικά εκείνα που την καθιστούν έναν από τους ελκυστικότερους προορισμούς για τουρισμό με σκάφη αναψυχής στην Ευρώπη.
Το yachting για παράδειγμα μπορεί να μετατραπεί σε σημαντική κινητήρια δύναμη για περαιτέρω οικονομική ευρωστία των τοπικών κοινωνιών.
Πόσο σημαντική είναι πλέον η διάσταση της βιωσιμότητας σε σχέση με τον Τουρισμό και ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου; Το παράδειγμα της Ρόδου και ειδικότερα το Colab Project της TUI σε συνεργασία με την ΠΝΑΙ και τους τοπικούς φορείς, για τη μετατροπή του νησιού στον πρώτο βιώσιμο τουριστικό προορισμό παγκοσμίως μπορεί να ανοίξει το δρόμο προς την αειφορία για τον Ελληνικό Τουρισμό εν γένει;
Η ενσωμάτωση των αρχών και των πρακτικών της βιωσιμότητας είναι ζήτημα δημιουργίας ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και ανάπτυξης του τουρισμού στη χώρα μας και ως εκ τούτου αποτελεί βασική προτεραιότητά μας.
Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα εννοούμε για εκείνα τα στοιχεία που έχουν να κάνουν με την αρμονική συνύπαρξη των τουριστικών υποδομών με το οικοσύστημα μέσα στο οποίο αναπτύσσονται, όπως και με την ποιοτική διατροφή, την αξιοποίηση τοπικών προϊόντων, την ανάδειξη και αξιοποίηση του τοπικού πολιτισμού, αλλά και με ένα ρόλο που μπορεί να παίζει ο τουρισμός για την ευαισθητοποίηση των επισκεπτών σε σχέση με τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές αξίες του τόπου στον οποίο υλοποιείται.
Η Ρόδος είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα προς μίμηση καθώς είναι ο πιο βιώσιμος τουριστικός προορισμός στον κόσμο, σύμφωνα με έρευνα της DiscoverCars.com, με τη Σαντορίνη να έρχεται τέταρτη υπόψιν.
Με βάση την παγκόσμια ατζέντα για την επίτευξη των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο στο πλαίσιο εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και του προγράμματος “Build Back Better” για την Ευρώπη, η Ρόδος επελέγη από την TUI για να πρωταγωνιστήσει ως τουριστικός προορισμός στη δίκαιη, χωρίς αποκλεισμούς, πράσινη ψηφιακή και βιώσιμη ανάπτυξη.
Ένας δε από τους στόχους της εν λόγω πρωτοβουλίας, του Colab Project της TUI,είναι η δημιουργία ενός μοντέλου βιώσιμου τουρισμού του μέλλοντος, η οποία θα μπορεί ως εμπειρία να μεταφερθεί και σε άλλους προορισμούς στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.
Ο Υπουργός, κ. Κικίλιας ανέφερε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας σηματοδοτεί έναν νέο κύκλο ανάπτυξης του Τουρισμού. Ποια είναι τα έργα που αφορούν στον Τουρισμό και εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης;
Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με ένα σύνολο €320 εκατομμυρίων, επικεντρώνεται στα ακόλουθα πεδία όπου αναφέρονται οι δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες βέβαια θα συμπληρωθούν υπόψιν και από ιδιωτική συμμετοχή:
Μεγάλο μέρος από το συνολικό διαθέσιμο κονδύλι των 320€ θα επενδυθεί στην αναβάθμιση των τουριστικών λιμένων, όπως και στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων και την επανακατάρτιση των απασχολούμενων στον τομέα του τουρισμού.
Επιπλέον ένα άλλο τμήμα θα επενδυθεί στην ανάπτυξη ψηφιακού μητρώου τουριστικών επιχειρήσεων (Ε-ΜΗΤΕ) και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΕΟΤ, καθώς και στους Οργανισμούς Διαχείρισης και Προώθησης προορισμών.
Επιπροσθέτως, σημαντικό μέρος από το συνολικό αναφερθέν κονδύλι θα επενδυθεί στον θεματικό τουρισμό, όπως: ορεινός τουρισμός, τουρισμός υγείας και ευεξίας, καταδυτικός και υποβρύχιος τουρισμός, αγροτουρισμός και γαστρονομία. Τἐλος, ένα τμήμα θα επενδυθεί και στην προσβασιμότητα ατόμων με ειδικές ανάγκες στις παραλίες.
Διαθέτετε ένα πλούσιο βιογραφικό και μεγάλη εμπειρία στη δημόσια διοίκηση. Αναλάβατε Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του Υπουργείου Τουρισμού σε μια ομολογουμένως δύσκολη εποχή. Τι είναι αυτό που επιθυμείτε να επιτύχετε στο υπουργείο Τουρισμού; Ποιοι είναι οι προσωπικοί σας στόχοι.
Σας ευχαριστώ για τα θετικά σας λόγια. Με τιμάτε ιδιαίτερα.
Παραμονή των Φώτων, όταν ανέλαβα και επισήμως τα καθήκοντα της Γενικής Γραμματέως Τουριστικής Πολιτικής & Ανάπτυξης, δεσμεύτηκα για σκληρή δουλειά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Είναι πεποίθησή μου άλλωστε ότι ο τουρισμός συμβάλλει στην περιφερειακή ανάπτυξη, στην κοινωνική συνοχή, στην αποφυγή της ερημοποίησης, ενώ ταυτόχρονα στηρίζει τις επενδύσεις και το εμπορικό μας ισοζύγιο.
Στη Γενική Γραμματεία λοιπόν, εργάζομαι συστηματικά και μεθοδικά για τη δημιουργία της εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό που θα ενισχύσει τα ήδη υπάρχοντα συγκριτικά πλεονεκτήματά μας, ενώ ταυτόχρονα θα μας επιτρέψει να γίνουμε πιο ανθεκτικοί σε περιόδους κρίσεων, να βελτιώσουμε αδυναμίες και να επωφεληθούμε από τις ευκαιρίες που ανοίγονται μπροστά μας.
Στόχος είναι να προχωρήσουμε στην εφαρμογή μιας νέας φιλοσοφίας, με άξονα τη διπλή προσαρμογή (twin transition) σε μια πιο πράσινη και βιώσιμη ανάπτυξη, στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στην ενίσχυση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, που καλείται να στελεχώσει στο παρόν και στο μέλλον ένα περισσότερο ανθεκτικό, βιώσιμο, προσβάσιμο και καινοτόμο τουριστικό οικοσύστημα στη χώρα μας.
Ολυμπίας Αναστασοπούλου
στην εφημερίδα Δημοκρατική της Ρόδου
και στον δημοσιογράφο
Δημήτρη Γκαρτζώνη
Κυρία Αναστασοπούλου η νέα τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει στη Ρόδο και σε πολλούς άλλους προορισμούς της χώρας. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για την πορεία της; Πιστεύετε ότι θα επιστρέψουμε στα μεγέθη του 2019;
Ύστερα από την τεράστια κρίση της παγκόσμιας δημόσιας υγείας, ο κόσμος επιθυμεί να ταξιδέψει, να απολαύσει τις διακοπές του και πιστεύουμε ότι η Ελλάδα είναι σε ευνοϊκή θέση εκκίνησης
Άλλωστε, 140 εκατομμύρια ευρώ μπήκαν ήδη στο τουριστικό καλάθι, τα πρώτα χρήματα για φέτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το ισοζύγιο πληρωμών του Ιανουαρίου, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών και οι σχετικές εισπράξεις σημείωσαν τριψήφιο ποσοστό ανόδου, 256,7% και 309,8% αντίστοιχα.
Παράλληλα, η χώρα μας βρίσκεται μέσα τους τρεις πρώτους προορισμούς παγκοσμίως για τους βορειοευρωπαίους από την Accor, ένα από τα μεγαλύτερα τουριστικά και ξενοδοχειακά brands στον κόσμο, ενώ η Κρήτη και η Ρόδος είναι ανάμεσα στους 5 κορυφαίους προορισμούς στον κόσμο για το 2022, με βάση το booking.
Επιπροσθέτως, η ζήτηση είναι ανθεκτική στη M. Βρετανία και τη Γερμανία, τις μεγαλύτερες τουριστικές αγορές για την Ελλάδα, ενώ οι σκανδιναβικές χώρες θα παράγουν σημαντική ταξιδιωτική κίνηση. Η British Airways, η Ryanair, η EasyJet και η Jet2 αναζητούν περισσότερες πτήσεις από ό,τι το 2019 και οι Air France και Transavia επιδεικνύουν ισχυρή παρουσία αντιστοίχως.
Επίσης, υπάρχει εισροή ταξιδιωτών μεγάλων αποστάσεων με τις τρεις μεγάλες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες – United, Delta και American – να μεταφέρουν περίπου 3.000 ταξιδιώτες την εβδομάδα, με απευθείας πτήσεις από την Ατλάντα, το Σικάγο, τη Βοστώνη, τη Νέα Υόρκη, τη Φιλαδέλφεια και την Ουάσιγκτον.
Επιπλέον, οι απευθείας πτήσεις από τον Καναδά ξεκίνησαν ήδη, ο αριθμός των επισκεπτών από την Αυστραλία φαίνεται να φτάνει φέτος σε αριθμό ρεκόρ και η Qatar Airways αναζητά πτήσεις σε νησιά, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη. Την ίδια ώρα, οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις από τη Γαλλία προς τη χώρα μας ξεπερνούν τα 3 εκατομμύρια, ενώ ενδεχομένως η Κίνα να χαλαρώσει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς για τους πολίτες της το δεύτερο εξάμηνο του 2022.
Τέλος, τρία εκατομμύρια τουρίστες από ευρωπαϊκές χώρες εκτιμά ο επικεφαλής της TUI Fly Όλιβερ Λάκμαν, ότι θα έρθουν μέσω της αεροπορικής εταιρείας στην Ελλάδα φέτος, προσθέτοντας ήδη 60 πτήσεις τον Απρίλιο.
Δυστυχώς, ένας άλλοτε αδιανόητος πόλεμος στην Ευρώπη ρίχνει τη γκρίζα σκιά του και στον τουρισμό, αν και είναι ακόμα πολύ νωρίς για να αναζητήσουμε τις μακροπρόθεσμες συνέπειες αυτού.
Ωστόσο οφείλω να επισημάνω ότι η ρωσική αγορά εκπροσωπεί ένα μικρό μέρος του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Μέσα στην κρίση της πανδημίας είχαμε 50.000 επισκέπτες από τη Ρωσία το 2020 και 120.000 επισκέπτες το 2021, που απέφεραν περίπου στα 300 εκατ. ευρώ από τα 10,6 δισ. έσοδα που είχαμε το 2021 από τον τουρισμό.
Εντούτοις, η ελληνική κυβέρνηση μελετά τρόπους για τη στήριξη των τουριστικών γραφείων και των ξενοδοχείων που έχουν ως κύρια ενασχόληση τη ρωσική και ουκρανική τουριστική αγορά.
Θα ανακάμψει φέτος ο εσωτερικός Τουρισμός; Υπάρχει συγκεκριμένη στρατηγική για την τόνωση του συγκεκριμένου κλάδου;
Μας δόθηκε φέτος η δυνατότητα μετά την άδεια της υγειονομικής Επιτροπής, να έχουμε ανοιχτό τον χειμερινό τουρισμό μας. Κατά κύριο λόγο, στο 90%, κινήθηκε από εσωτερικούς επισκέπτες. Ήταν γεμάτοι όλοι οι δημοφιλείς τουριστικοί χειμερινοί προορισμοί.
Παράλληλα υπάρχουν και φέτος προγράμματα κοινωνικού Τουρισμού, που δεν είναι της αρμοδιότητας μας υπόψιν, από τον ΟΑΕΔ. Συγκεκριμένα, έως και τις 31 Ιουλίου, συνεχίζονται οι διακοπές με το ενισχυμένο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού 2021-2022 σε περισσότερα από 1.800 τουριστικά καταλύματα του Μητρώου Παρόχων του ΟΑΕΔ, ενώ φέτος επιδοτούνται και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Σε κάθε περίπτωση, ευελπιστούμε ότι με τη συμβολή και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο εσωτερικός τουρισμός θα ανακάμψει.
Από το Υπουργείο Τουρισμού, έχει ξεκινήσει μία μεγάλη προσπάθεια για την ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Ποιοι οι επόμενοι στόχοι προς αυτή την κατεύθυνση;
Δίνουμε μεγάλη έμφαση στην διαφοροποίηση του τουριστικού μας προϊόντος με την υπέρβαση του κλασικού μοντέλου «θάλασσα και ήλιος». Συγκεκριμένα στοχεύουμε στην επέκταση της τουριστικής περιόδου τόσο χωρικά όσο και χρονικά, καθώς και στην προώθηση του θεματικού τουρισμού όπως o συνεδριακός (MICE), o θαλάσσιος, o ορεινός και o καταδυτικός τουρισμός μεταξύ άλλων.
Φυσικά η ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού αποτελεί στρατηγική επιλογή μας, όπως ανέδειξε άλλωστε και η πρόσφατη δυναμική καμπάνια του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, η οποία προέβαλε τη μοναδική ομορφιά των ελληνικών ηπειρωτικών προορισμών και τις πλούσιες εμπειρίες που μπορούν να απολαύσουν οι επισκέπτες μας στην ενδοχώρα, με κεντρικό μήνυμα «Greece does have a winter» και υπογραφή το motto της επιτυχημένης κεντρικής καμπάνιας, «All you want is Greece».
Για πρώτη φορά, η ελληνική κυβέρνηση, διακρίνοντας την τεράστια αναπτυξιακή δυναμική του χώρου, υιοθέτησε έναν ολοκληρωμένο οδικό χάρτη με σκοπό την επωφελή ανάδειξη ορεινών προορισμών και αδιαπραγμάτευτη προσήλωση στην αρχή της βιωσιμότητας.
Επίσης, ο θαλάσσιος τουρισμός που αποτελεί προτεραιότητα μας. Η χώρα μας διαθέτει άλλωστε τα χαρακτηριστικά εκείνα που την καθιστούν έναν από τους ελκυστικότερους προορισμούς για τουρισμό με σκάφη αναψυχής στην Ευρώπη.
Το yachting για παράδειγμα μπορεί να μετατραπεί σε σημαντική κινητήρια δύναμη για περαιτέρω οικονομική ευρωστία των τοπικών κοινωνιών.
Πόσο σημαντική είναι πλέον η διάσταση της βιωσιμότητας σε σχέση με τον Τουρισμό και ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου; Το παράδειγμα της Ρόδου και ειδικότερα το Colab Project της TUI σε συνεργασία με την ΠΝΑΙ και τους τοπικούς φορείς, για τη μετατροπή του νησιού στον πρώτο βιώσιμο τουριστικό προορισμό παγκοσμίως μπορεί να ανοίξει το δρόμο προς την αειφορία για τον Ελληνικό Τουρισμό εν γένει;
Η ενσωμάτωση των αρχών και των πρακτικών της βιωσιμότητας είναι ζήτημα δημιουργίας ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και ανάπτυξης του τουρισμού στη χώρα μας και ως εκ τούτου αποτελεί βασική προτεραιότητά μας.
Όταν μιλάμε για βιωσιμότητα εννοούμε για εκείνα τα στοιχεία που έχουν να κάνουν με την αρμονική συνύπαρξη των τουριστικών υποδομών με το οικοσύστημα μέσα στο οποίο αναπτύσσονται, όπως και με την ποιοτική διατροφή, την αξιοποίηση τοπικών προϊόντων, την ανάδειξη και αξιοποίηση του τοπικού πολιτισμού, αλλά και με ένα ρόλο που μπορεί να παίζει ο τουρισμός για την ευαισθητοποίηση των επισκεπτών σε σχέση με τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές αξίες του τόπου στον οποίο υλοποιείται.
Η Ρόδος είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα προς μίμηση καθώς είναι ο πιο βιώσιμος τουριστικός προορισμός στον κόσμο, σύμφωνα με έρευνα της DiscoverCars.com, με τη Σαντορίνη να έρχεται τέταρτη υπόψιν.
Με βάση την παγκόσμια ατζέντα για την επίτευξη των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο στο πλαίσιο εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και του προγράμματος “Build Back Better” για την Ευρώπη, η Ρόδος επελέγη από την TUI για να πρωταγωνιστήσει ως τουριστικός προορισμός στη δίκαιη, χωρίς αποκλεισμούς, πράσινη ψηφιακή και βιώσιμη ανάπτυξη.
Ένας δε από τους στόχους της εν λόγω πρωτοβουλίας, του Colab Project της TUI,είναι η δημιουργία ενός μοντέλου βιώσιμου τουρισμού του μέλλοντος, η οποία θα μπορεί ως εμπειρία να μεταφερθεί και σε άλλους προορισμούς στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.
Ο Υπουργός, κ. Κικίλιας ανέφερε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας σηματοδοτεί έναν νέο κύκλο ανάπτυξης του Τουρισμού. Ποια είναι τα έργα που αφορούν στον Τουρισμό και εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης;
Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με ένα σύνολο €320 εκατομμυρίων, επικεντρώνεται στα ακόλουθα πεδία όπου αναφέρονται οι δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες βέβαια θα συμπληρωθούν υπόψιν και από ιδιωτική συμμετοχή:
Μεγάλο μέρος από το συνολικό διαθέσιμο κονδύλι των 320€ θα επενδυθεί στην αναβάθμιση των τουριστικών λιμένων, όπως και στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων και την επανακατάρτιση των απασχολούμενων στον τομέα του τουρισμού.
Επιπλέον ένα άλλο τμήμα θα επενδυθεί στην ανάπτυξη ψηφιακού μητρώου τουριστικών επιχειρήσεων (Ε-ΜΗΤΕ) και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΕΟΤ, καθώς και στους Οργανισμούς Διαχείρισης και Προώθησης προορισμών.
Επιπροσθέτως, σημαντικό μέρος από το συνολικό αναφερθέν κονδύλι θα επενδυθεί στον θεματικό τουρισμό, όπως: ορεινός τουρισμός, τουρισμός υγείας και ευεξίας, καταδυτικός και υποβρύχιος τουρισμός, αγροτουρισμός και γαστρονομία. Τἐλος, ένα τμήμα θα επενδυθεί και στην προσβασιμότητα ατόμων με ειδικές ανάγκες στις παραλίες.
Διαθέτετε ένα πλούσιο βιογραφικό και μεγάλη εμπειρία στη δημόσια διοίκηση. Αναλάβατε Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης του Υπουργείου Τουρισμού σε μια ομολογουμένως δύσκολη εποχή. Τι είναι αυτό που επιθυμείτε να επιτύχετε στο υπουργείο Τουρισμού; Ποιοι είναι οι προσωπικοί σας στόχοι.
Σας ευχαριστώ για τα θετικά σας λόγια. Με τιμάτε ιδιαίτερα.
Παραμονή των Φώτων, όταν ανέλαβα και επισήμως τα καθήκοντα της Γενικής Γραμματέως Τουριστικής Πολιτικής & Ανάπτυξης, δεσμεύτηκα για σκληρή δουλειά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Είναι πεποίθησή μου άλλωστε ότι ο τουρισμός συμβάλλει στην περιφερειακή ανάπτυξη, στην κοινωνική συνοχή, στην αποφυγή της ερημοποίησης, ενώ ταυτόχρονα στηρίζει τις επενδύσεις και το εμπορικό μας ισοζύγιο.
Στη Γενική Γραμματεία λοιπόν, εργάζομαι συστηματικά και μεθοδικά για τη δημιουργία της εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό που θα ενισχύσει τα ήδη υπάρχοντα συγκριτικά πλεονεκτήματά μας, ενώ ταυτόχρονα θα μας επιτρέψει να γίνουμε πιο ανθεκτικοί σε περιόδους κρίσεων, να βελτιώσουμε αδυναμίες και να επωφεληθούμε από τις ευκαιρίες που ανοίγονται μπροστά μας.
Στόχος είναι να προχωρήσουμε στην εφαρμογή μιας νέας φιλοσοφίας, με άξονα τη διπλή προσαρμογή (twin transition) σε μια πιο πράσινη και βιώσιμη ανάπτυξη, στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στην ενίσχυση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, που καλείται να στελεχώσει στο παρόν και στο μέλλον ένα περισσότερο ανθεκτικό, βιώσιμο, προσβάσιμο και καινοτόμο τουριστικό οικοσύστημα στη χώρα μας.