Συνέντευξη Υπουργού Τουρισμού στην εφημερίδα «Παρασκήνιο» και στον δημοσιογράφο Γιώργο Ευγενίδη
Είμαστε αισιόδοξοι ότι το 2022 ο τουρισμός θα πρωταγωνιστήσει
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θεωρείτε ότι είμαστε πλέον σε μια τροχιά αποκλιμάκωσης των μέτρων μετά και την παραδοχή αποκλιμάκωσης της μετάλλαξης Όμικρον; Είναι τα πιο δύσκολα πίσω μας;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Κάθε μέρα είναι μια δύσκολη μέρα για τους υγειονομικούς μας, που δίνουν εδώ και δύο χρόνια μια τεράστια μάχη για την προστασία της Δημόσιας Υγείας. Αν περιμένετε να ακούσετε από εμένα το αν θα είναι σε μια εβδομάδα ή σε έναν μήνα, δεν θα το κάνω. Δεν το έκανα ποτέ καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας μου στο Υπουργείο Υγείας τα τελευταία δύο χρόνια. Ακούγοντας τους ειδικούς, που έχουν την ευθύνη και δίνουν σωστές επιστημονικές οδηγίες στην κοινωνία, βρισκόμαστε όλο και πιο κοντά προς το τέλος αυτής της τεράστιας περιπέτειας. Ανεξαρτήτως όμως αν οδεύουμε στο τέλος της πανδημίας, σημασία έχει να τηρούμε με ευλάβεια τα μέτρα υγιεινής και προστασίας και να αξιοποιήσουμε το δώρο της Επιστήμης, που είναι το εμβόλιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσο αισιόδοξος είστε για τη νέα τουριστική σεζόν που ξεκινά σε λίγους μήνες; Μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να είναι και χρονιά «έκρηξης» για τον ελληνικό τουρισμό;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Είμαστε αισιόδοξοι ότι το 2022 θα είναι μια χρονιά που ο τουρισμός θα πρωταγωνιστήσει. Αυτό δείχνουν και τα στοιχεία των προκρατήσεων που έχουμε μέχρι τώρα, από αεροπορικές εταιρείες, ξενοδοχεία και tour operators. Ενδεικτικά, σας αναφέρω ότι τον Οκτώβριο του 2021 είχαμε 30% παραπάνω προκρατήσεις για το καλοκαίρι του 2022 από ό,τι είχαμε τον Οκτώβριο του 2018 για το καλοκαίρι του 2019, προ Covid.
Επικεντρωνόμαστε στην ενδυνάμωση των παραδοσιακών αγορών, οι οποίες έχουν ανταποκριθεί στο μήνυμα υγειονομικής ασφάλειας που εξέπεμψε η Ελλάδα τα τελευταία δύο χρόνια.
Δουλεύουμε σκληρά, έχοντας ως πυξίδα μας ότι η τουριστική ανάπτυξη είναι μια εθνική υπόθεση. Την έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία και η ελληνική κοινωνία, καθώς οδηγεί στην ευημερία της μέσης ελληνικής οικογένειας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε θέσει κάποιον ποσοτικό στόχο για τα έσοδα του 2022; Και τι αλλάζει για το τουριστικό μοντέλο; Θέλουμε ίσως αριθμητικά μικρότερο, αλλά ποιοτικά καλύτερο όγκο τουριστών;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Σωστά αναφέρετε, κ. Ευγενίδη, ότι η στρατηγική μας στόχευση αφορά την προσέλκυση υψηλότερης ποιότητας τουριστών. Ο ποιοτικός στόχος στον οποίο δίνουμε μεγαλύτερη έμφαση αποτυπώνεται στην κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών, παρά στον αριθμό τους. Οι προσπάθειες που κάνουμε για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου ευελπιστούμε να συντελέσουν στην αύξηση τόσο των εσόδων όσο και του αριθμού των επισκεπτών, καταμερισμένων ευρύτερα στις περιοχές της χώρας και τις εποχές.
Στρεφόμαστε σε ένα πιο βιώσιμο τουριστικό μοντέλο, το οποίο λαμβάνει υπόψη του σειρά συντελεστών που έχουν να κάνουν με την προστασία του περιβάλλοντος, την ανάδειξη της αυθεντικότητας, τη σύνδεση με τον πρωτογενή τομέα, την ενίσχυση της εμπειρίας του επισκέπτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς πηγαίνει το project να είναι το ελληνικό τουριστικό προϊόν δωδεκάμηνης διάρκειας και να μην εξαντλείται στη σεζόν του καλοκαιριού;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Όλες μας οι δυνάμεις στις συζητήσεις, τις επαφές, τις συμφωνίες που υλοποιούμε όλο αυτό το διάστημα έχουν ως κοινή συνισταμένη την προσπάθεια επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Πριν από λίγες ημέρες παρουσιάστηκαν στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη από τον ΣΕΤΕ, τα εθνικά σχέδια δράσης για 33 προορισμούς. Η προώθηση θεματικών προϊόντων τουρισμού είναι ο οδηγός μας προς αυτή την κατεύθυνση. Αναφέρομαι στον αθλητικό τουρισμό, τον οινοτουρισμό, τον ορεινό τουρισμό και, βέβαια, σε αυτό που λέγεται «τουρισμός περιπέτειας» (adventure tourism).
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένας σημαντικός στόχος που έχετε θέσει είναι να αναβαθμιστούν οι μαρίνες της χώρας. Τι πρέπει να περιμένουμε το επόμενο διάστημα;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Μια χώρα σαν την Ελλάδα δεν μπορεί παρά να έχει στον πυρήνα της τουριστικής της ανάπτυξης τον θαλάσσιο τουρισμό. Όμως, είναι ενδεικτικό ότι, από τους 168 τουριστικούς λιμένες που έχουν χωροθετηθεί με τον νόμο 2160/1993 στην Ελλάδα, μόνο οι 37 λειτουργούν. Κάτι που έχει ως συνέπεια να χάνουμε κάθε χρόνο σημαντικά έσοδα από ανταγωνιστικές χώρες, όπως η Κροατία, η Τουρκία και η Ιταλία.
Είναι επίσης γεγονός ότι η γραφειοκρατία για τη δημιουργία τους είναι βαριά. Ωστόσο κάνουμε σταθερά βήματα για την αντιστροφή αυτής της κατάστασης. Η μαρίνα στη Σύμη, η άρση της υπερδεκαετούς καθυστέρησης για τη μαρίνα στο Ναύπλιο δείχνουν το δρόμο. Έχουμε όμως πλέον και ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στα χέρια μας. Στο RRF, ένα πολύ σημαντικό μέρος των πόρων προβλέπεται να αξιοποιηθεί για τη δημιουργία νέων και την αναβάθμιση υφισταμένων μαρινών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε αναφερθεί, από τη πρώτη στιγμή, στο στοίχημα του βιώσιμου τουρισμού. Πού βρισκόμαστε προς αυτήν την κατεύθυνση
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Όπως έχει αναφέρει και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θέλουμε να στρέψουμε το βλέμμα μας στο μέλλον και επιμένουμε σταθερά ότι το νέο μας τουριστικό μοντέλο πρέπει να είναι βιώσιμο. Έχουν ξεκινήσει ήδη οι δράσεις από τα μικρά νησιά, τη Χάλκη και την Αστυπάλαια, περνώντας σταδιακά σε εμβληματικούς προορισμούς, όπως η Ρόδος. Την Τετάρτη ανακοινώθηκε, παρουσία του Πρωθυπουργού, η συμφωνία με τον όμιλο TUI για τη σύσταση του Co-Lab του ομίλου στη Ρόδο, του πρώτου εργαστηρίου συνεργασίας για τον επωφελή πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό ολόκληρης της αλυσίδας υπηρεσιών που συνδέονται με τον τουρισμό. Στις δράσεις του RRF προβλέπονται 320.000.000 ευρώ, που θα αποτελέσουν μεγάλο μας όχημα στο νέο αυτό τουριστικό μοντέλο.
Είμαστε αισιόδοξοι ότι το 2022 ο τουρισμός θα πρωταγωνιστήσει
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θεωρείτε ότι είμαστε πλέον σε μια τροχιά αποκλιμάκωσης των μέτρων μετά και την παραδοχή αποκλιμάκωσης της μετάλλαξης Όμικρον; Είναι τα πιο δύσκολα πίσω μας;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Κάθε μέρα είναι μια δύσκολη μέρα για τους υγειονομικούς μας, που δίνουν εδώ και δύο χρόνια μια τεράστια μάχη για την προστασία της Δημόσιας Υγείας. Αν περιμένετε να ακούσετε από εμένα το αν θα είναι σε μια εβδομάδα ή σε έναν μήνα, δεν θα το κάνω. Δεν το έκανα ποτέ καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας μου στο Υπουργείο Υγείας τα τελευταία δύο χρόνια. Ακούγοντας τους ειδικούς, που έχουν την ευθύνη και δίνουν σωστές επιστημονικές οδηγίες στην κοινωνία, βρισκόμαστε όλο και πιο κοντά προς το τέλος αυτής της τεράστιας περιπέτειας. Ανεξαρτήτως όμως αν οδεύουμε στο τέλος της πανδημίας, σημασία έχει να τηρούμε με ευλάβεια τα μέτρα υγιεινής και προστασίας και να αξιοποιήσουμε το δώρο της Επιστήμης, που είναι το εμβόλιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσο αισιόδοξος είστε για τη νέα τουριστική σεζόν που ξεκινά σε λίγους μήνες; Μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να είναι και χρονιά «έκρηξης» για τον ελληνικό τουρισμό;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Είμαστε αισιόδοξοι ότι το 2022 θα είναι μια χρονιά που ο τουρισμός θα πρωταγωνιστήσει. Αυτό δείχνουν και τα στοιχεία των προκρατήσεων που έχουμε μέχρι τώρα, από αεροπορικές εταιρείες, ξενοδοχεία και tour operators. Ενδεικτικά, σας αναφέρω ότι τον Οκτώβριο του 2021 είχαμε 30% παραπάνω προκρατήσεις για το καλοκαίρι του 2022 από ό,τι είχαμε τον Οκτώβριο του 2018 για το καλοκαίρι του 2019, προ Covid.
Επικεντρωνόμαστε στην ενδυνάμωση των παραδοσιακών αγορών, οι οποίες έχουν ανταποκριθεί στο μήνυμα υγειονομικής ασφάλειας που εξέπεμψε η Ελλάδα τα τελευταία δύο χρόνια.
Δουλεύουμε σκληρά, έχοντας ως πυξίδα μας ότι η τουριστική ανάπτυξη είναι μια εθνική υπόθεση. Την έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία και η ελληνική κοινωνία, καθώς οδηγεί στην ευημερία της μέσης ελληνικής οικογένειας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε θέσει κάποιον ποσοτικό στόχο για τα έσοδα του 2022; Και τι αλλάζει για το τουριστικό μοντέλο; Θέλουμε ίσως αριθμητικά μικρότερο, αλλά ποιοτικά καλύτερο όγκο τουριστών;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Σωστά αναφέρετε, κ. Ευγενίδη, ότι η στρατηγική μας στόχευση αφορά την προσέλκυση υψηλότερης ποιότητας τουριστών. Ο ποιοτικός στόχος στον οποίο δίνουμε μεγαλύτερη έμφαση αποτυπώνεται στην κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών, παρά στον αριθμό τους. Οι προσπάθειες που κάνουμε για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου ευελπιστούμε να συντελέσουν στην αύξηση τόσο των εσόδων όσο και του αριθμού των επισκεπτών, καταμερισμένων ευρύτερα στις περιοχές της χώρας και τις εποχές.
Στρεφόμαστε σε ένα πιο βιώσιμο τουριστικό μοντέλο, το οποίο λαμβάνει υπόψη του σειρά συντελεστών που έχουν να κάνουν με την προστασία του περιβάλλοντος, την ανάδειξη της αυθεντικότητας, τη σύνδεση με τον πρωτογενή τομέα, την ενίσχυση της εμπειρίας του επισκέπτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς πηγαίνει το project να είναι το ελληνικό τουριστικό προϊόν δωδεκάμηνης διάρκειας και να μην εξαντλείται στη σεζόν του καλοκαιριού;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Όλες μας οι δυνάμεις στις συζητήσεις, τις επαφές, τις συμφωνίες που υλοποιούμε όλο αυτό το διάστημα έχουν ως κοινή συνισταμένη την προσπάθεια επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Πριν από λίγες ημέρες παρουσιάστηκαν στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη από τον ΣΕΤΕ, τα εθνικά σχέδια δράσης για 33 προορισμούς. Η προώθηση θεματικών προϊόντων τουρισμού είναι ο οδηγός μας προς αυτή την κατεύθυνση. Αναφέρομαι στον αθλητικό τουρισμό, τον οινοτουρισμό, τον ορεινό τουρισμό και, βέβαια, σε αυτό που λέγεται «τουρισμός περιπέτειας» (adventure tourism).
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένας σημαντικός στόχος που έχετε θέσει είναι να αναβαθμιστούν οι μαρίνες της χώρας. Τι πρέπει να περιμένουμε το επόμενο διάστημα;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Μια χώρα σαν την Ελλάδα δεν μπορεί παρά να έχει στον πυρήνα της τουριστικής της ανάπτυξης τον θαλάσσιο τουρισμό. Όμως, είναι ενδεικτικό ότι, από τους 168 τουριστικούς λιμένες που έχουν χωροθετηθεί με τον νόμο 2160/1993 στην Ελλάδα, μόνο οι 37 λειτουργούν. Κάτι που έχει ως συνέπεια να χάνουμε κάθε χρόνο σημαντικά έσοδα από ανταγωνιστικές χώρες, όπως η Κροατία, η Τουρκία και η Ιταλία.
Είναι επίσης γεγονός ότι η γραφειοκρατία για τη δημιουργία τους είναι βαριά. Ωστόσο κάνουμε σταθερά βήματα για την αντιστροφή αυτής της κατάστασης. Η μαρίνα στη Σύμη, η άρση της υπερδεκαετούς καθυστέρησης για τη μαρίνα στο Ναύπλιο δείχνουν το δρόμο. Έχουμε όμως πλέον και ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στα χέρια μας. Στο RRF, ένα πολύ σημαντικό μέρος των πόρων προβλέπεται να αξιοποιηθεί για τη δημιουργία νέων και την αναβάθμιση υφισταμένων μαρινών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε αναφερθεί, από τη πρώτη στιγμή, στο στοίχημα του βιώσιμου τουρισμού. Πού βρισκόμαστε προς αυτήν την κατεύθυνση
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Όπως έχει αναφέρει και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θέλουμε να στρέψουμε το βλέμμα μας στο μέλλον και επιμένουμε σταθερά ότι το νέο μας τουριστικό μοντέλο πρέπει να είναι βιώσιμο. Έχουν ξεκινήσει ήδη οι δράσεις από τα μικρά νησιά, τη Χάλκη και την Αστυπάλαια, περνώντας σταδιακά σε εμβληματικούς προορισμούς, όπως η Ρόδος. Την Τετάρτη ανακοινώθηκε, παρουσία του Πρωθυπουργού, η συμφωνία με τον όμιλο TUI για τη σύσταση του Co-Lab του ομίλου στη Ρόδο, του πρώτου εργαστηρίου συνεργασίας για τον επωφελή πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό ολόκληρης της αλυσίδας υπηρεσιών που συνδέονται με τον τουρισμό. Στις δράσεις του RRF προβλέπονται 320.000.000 ευρώ, που θα αποτελέσουν μεγάλο μας όχημα στο νέο αυτό τουριστικό μοντέλο.