Σύνοψη
Μετά από 150 sold out παραστάσεις στο «Από Μηχανής Θέατρο», στην Αθήνα, το βραβευμένο έργο «Προσωπική συμφωνία» (Taking sides) του Ρόναλντ Χάργουντ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά έρχεται στη Θεσσαλονίκη.
Η παράσταση που ενθουσίασε κοινό και κριτικούς «ανεβαίνει» στο θέατρο Κολοσσαίον από 25 Σεπτεμβρίου έως 6 Οκτωβρίου.
Στους κεντρικούς ρόλους οι Νικήτας Τσακίρογλου, Χρήστος Βαλαβανίδης και Αλέξανδρος Μπουρδούμης.
Έγραψαν για την παράσταση
Κώστας Γεωργουσόπουλος/ ΤΑ ΝΕΑ/ 21 Ιανουαρίου 2019: «….. Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μυλωνάς δίδαξε ρόλους, φώτισε αντιδράσεις, προσέγγισε συνειδήσεις και πέτυχε να μας συγκλονίσει με τα διλήμματα της ύπαρξης. Σκηνικά – κοστούμια (Αθανασιάδου – Σπερελάκη), μουσική (Κατσιβέλης), φωτισμοί (Αγιαννίτης) άψογα. Έξοχη η κίνηση που δίδαξε η Λιατσεβίρη. Ο Νικήτας Τσακίρογλου μάθημα λιτότητας, ουσίας μιμήσεως και άψογου ρυθμού του λόγου. Μεγάλη υποκριτική. Ο Χρ. Βαλαβανίδης άψογος, απλός και ουσιαστικά ανθρώπινος. Ο Μπουρδούμης συνεχίζει να μας εκπλήσσει. Ηθοποιός κύρους με έξοχους ρυθμούς και αξιόλογη κίνηση. Η Αννα Ελεφάντη: αποκάλυψη. Δείτε πώς μια ηθοποιός μπορεί να φτάσει να υποδυθεί την ψυχική στέρνα… με θέρμη. Ισόρροπα μιμήθηκαν χαρακτήρες Μαρούσκα, Παναγιωτοπούλου και Γουρζουλίδης…...»
Μαρία Κρύου/ Αθηνόραμα/ 07 Φεβρουαρίου 2019: «…. Ανθρώπινος, γλυκόπικρος και συγκινητικός ο Νικήτας Τσακίρογλου, με φοβερή απλότητα και ειλικρίνεια, «υπερασπίζεται» τα ιδανικά του χαρακτήρα που ερμηνεύει, μας πείθει για την οπτική με την οποία ο Βίλχελμ Φούρτβενγκλερ βλέπει τα πράγματα: ότι η τέχνη μπορεί, ακόμη και στην πλέον μισαλλόδοξη καθημερινότητα, να προσφέρει ομορφιά, ευτυχία και προσωπικούς καλλιτεχνικούς θριάμβους. Ο Δημήτρης Μυλωνάς, διατηρώντας την αφήγηση σε υψηλούς ρυθμούς, υπερασπίζεται την αγωνία και τις συναισθηματικές εντάσεις του έργου, μετατρέπει τη σκηνή σε πεδίο εκδήλωσης και κατάδειξης ατομικών και συλλογικών αντιφάσεων, ενεργοποιώντας εν τέλει το μηχανισμό σκέψης του θεατή…..»
Νεφέλη Παπαθανασίου/ kallitexnes.gr: «…. Από την πρώτη στιγμή μέχρι την τελευταία, η παράσταση αυτή υπήρξε αριστουργηματική…..»
Υπόθεση
Στη Ναζιστική Γερμανία, ο Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ θεωρείται ο σημαντικότερος Διευθυντής Ορχήστρας γι’ αυτό και χαίρει της εύνοιας του Αδόλφου Χίτλερ. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, στο κατεχόμενο Βερολίνο, ο Φουρτβένγκλερ θα κατηγορηθεί για τη σχέση του με το Ναζιστικό καθεστώς και θα υποβληθεί σε ανάκριση από τους Αμερικανούς. Την ανάκριση του μαέστρου αναλαμβάνει ο ταγματάρχης Άρνολντ ο οποίος δείχνει αποφασισμένος να αποδείξει πως ο μουσικός υπήρξε στέλεχος των Ναζί κι εκμεταλλεύτηκε τα προνόμια που του προσέφερε το Κόμμα. Τα αποδεικτικά στοιχεία είναι μηδαμινά μόλο ταύτα, τα επιχειρήματα του Φουρτβένγκλερ σχετικά με τη «διατήρηση της Γερμανικής μουσικής παράδοσης και των υψηλών αξιών», συγκρούονται με τις ανεξίτηλες μνήμες του Ταγματάρχη από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και τους αμέτρητους νεκρούς. O μάρτυρας που θα αλλάξει την τροπή της ανάκρισης είναι ο Ρόντε, δεύτερο βιολί της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, ο οποίος με αντάλλαγμα την προσωπική του απαλλαγή, προδίδει κρυφές πτυχές του μαέστρου.
Στην Προσωπική συμφωνία η δράση συμβαίνει σε ένα τοπίο από ερείπια. Διόλου τυχαία. Γιατί εκτός από τα ορατά ερείπια του πολέμου, των βομβαρδισμών, υπάρχουν κι εκείνα τα βαθιά ριζωμένα στις ψυχές των ανθρώπων, αποτέλεσμα ενός άλλου «πολέμου» εσωτερικού, υπαρξιακού. Τα πρόσωπα στέκονται στα ορατά ερείπια για να μιλήσουν τη δική τους ιστορία, ιστορία-ψηφιδωτό της «μεγάλης» Ιστορίας, σε μια προσπάθεια να διαχειριστούν και να επουλώσουν τις ψυχικές τους πληγές. Αυτές οι «μικρές» ιστορίες είναι που θα φωτίσουν στα μάτια μας τη «μεγάλη» Ιστορία για να μας επιτρέψουν τελικά και τη δική μας προσωπική εμπλοκή σε γεγονότα του παρελθόντος τα οποία αν και με διαφορετικά χαρακτηριστικά, φωτίζουν πρακτικές του μέλλοντος.
Το έργο Προσωπική συμφωνία (Taking sides) του Ρόναλντ Χάργουντ (συγγραφέα του επίσης βραβευμένου έργου The dresser), γράφτηκε το 1995 και βασίζεται σε πραγματικά ημερολόγια του σπουδαίου μαέστρου Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ τα οποία κρατούσε κατά τη διάρκεια της ανάκρισής του. Η πρεμιέρα του έργου έγινε στην Αγγλία, στο Minerva Theatre του Τσίτσεστερ σε σκηνοθεσία Χάρολντ Πίντερ. Για την ερμηνεία του μαέστρου ο Ντάνιελ Μάσεϊ απέσπασε το βραβείο Laurence Olivier Award for Best Actor ενώ το έργο τιμήθηκε με το βραβείο Laurence Olivier Award for Best New Play. Το 2001 μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη σε διασκευή του ίδιου του συγγραφέα, σκηνοθεσία του Ούγγρου Ίστβαν Σάμπο και με τον Χάρβευ Καϊτέλ στο ρόλο του ανακριτή Άρνολντ.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Αθανασία Α. Καραγιαννοπούλου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυλωνάς
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκυ Παναγιωτοπούλου
Παίζουν:
Νικήτας Τσακίρογλου: Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ
Χρήστος Βαλαβανίδης: Χέλμουτ Ρόντε
Αλέξανδρος Μπουρδούμης: Ταγματάρχης Άρνολντ
Άννα Ελεφάντη: Έμμυ Στράουμπε
Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου: Ταμάρα Ζαχς
Παναγιώτης Γουρζουλίδης: Υπολοχαγός Ντέιβιντ Γουίλς
Πληροφορίες
Πρεμιέρα: Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου, 19.00
Παραστάσεις: Τετάρτη: 19.00, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 21.00, Κυριακή: 20.00
Κολοσσαίον: Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας 150, τηλ.: 2310- 834996
Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος Α ζώνη: 25€. Γενική είσοδος Β ζώνη: 20€. Φοιτητικό- ανέργων, ΑμεΑ, άνω των 65 ετών: 18€. Εξώστης: 16€.
Προσφορά προπώλησης έως 01/09/2019: Γενική είσοδος Α ζώνη: 20€. Γενική είσοδος Β ζώνη: 15€. Φοιτητικό- ανέργων, ΑμεΑ, άνω των 65 ετών: 14€. Εξώστης: 13€.
Προπώληση εισιτηρίων: www.viva.gr/ θέατρο Κολοσσαίον (Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας 150, τηλ.: 2310- 834996), θέατρο Αυλαία (Πλ. Χ.Α.Ν.Θ. τηλ.: 231- 023 0013)
Εκτέλεση Παραγωγής: εταιρεία «Γίνονται Έργα»
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Υπεύθυνοι Επικοινωνίας
Έφη Τσαμπάζη, 6945908567
Γιάννης Δαλάκας: 6978703621
Μετά από 150 sold out παραστάσεις στο «Από Μηχανής Θέατρο», στην Αθήνα, το βραβευμένο έργο «Προσωπική συμφωνία» (Taking sides) του Ρόναλντ Χάργουντ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά έρχεται στη Θεσσαλονίκη.
Η παράσταση που ενθουσίασε κοινό και κριτικούς «ανεβαίνει» στο θέατρο Κολοσσαίον από 25 Σεπτεμβρίου έως 6 Οκτωβρίου.
Στους κεντρικούς ρόλους οι Νικήτας Τσακίρογλου, Χρήστος Βαλαβανίδης και Αλέξανδρος Μπουρδούμης.
Έγραψαν για την παράσταση
Κώστας Γεωργουσόπουλος/ ΤΑ ΝΕΑ/ 21 Ιανουαρίου 2019: «….. Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μυλωνάς δίδαξε ρόλους, φώτισε αντιδράσεις, προσέγγισε συνειδήσεις και πέτυχε να μας συγκλονίσει με τα διλήμματα της ύπαρξης. Σκηνικά – κοστούμια (Αθανασιάδου – Σπερελάκη), μουσική (Κατσιβέλης), φωτισμοί (Αγιαννίτης) άψογα. Έξοχη η κίνηση που δίδαξε η Λιατσεβίρη. Ο Νικήτας Τσακίρογλου μάθημα λιτότητας, ουσίας μιμήσεως και άψογου ρυθμού του λόγου. Μεγάλη υποκριτική. Ο Χρ. Βαλαβανίδης άψογος, απλός και ουσιαστικά ανθρώπινος. Ο Μπουρδούμης συνεχίζει να μας εκπλήσσει. Ηθοποιός κύρους με έξοχους ρυθμούς και αξιόλογη κίνηση. Η Αννα Ελεφάντη: αποκάλυψη. Δείτε πώς μια ηθοποιός μπορεί να φτάσει να υποδυθεί την ψυχική στέρνα… με θέρμη. Ισόρροπα μιμήθηκαν χαρακτήρες Μαρούσκα, Παναγιωτοπούλου και Γουρζουλίδης…...»
Μαρία Κρύου/ Αθηνόραμα/ 07 Φεβρουαρίου 2019: «…. Ανθρώπινος, γλυκόπικρος και συγκινητικός ο Νικήτας Τσακίρογλου, με φοβερή απλότητα και ειλικρίνεια, «υπερασπίζεται» τα ιδανικά του χαρακτήρα που ερμηνεύει, μας πείθει για την οπτική με την οποία ο Βίλχελμ Φούρτβενγκλερ βλέπει τα πράγματα: ότι η τέχνη μπορεί, ακόμη και στην πλέον μισαλλόδοξη καθημερινότητα, να προσφέρει ομορφιά, ευτυχία και προσωπικούς καλλιτεχνικούς θριάμβους. Ο Δημήτρης Μυλωνάς, διατηρώντας την αφήγηση σε υψηλούς ρυθμούς, υπερασπίζεται την αγωνία και τις συναισθηματικές εντάσεις του έργου, μετατρέπει τη σκηνή σε πεδίο εκδήλωσης και κατάδειξης ατομικών και συλλογικών αντιφάσεων, ενεργοποιώντας εν τέλει το μηχανισμό σκέψης του θεατή…..»
Νεφέλη Παπαθανασίου/ kallitexnes.gr: «…. Από την πρώτη στιγμή μέχρι την τελευταία, η παράσταση αυτή υπήρξε αριστουργηματική…..»
Υπόθεση
Στη Ναζιστική Γερμανία, ο Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ θεωρείται ο σημαντικότερος Διευθυντής Ορχήστρας γι’ αυτό και χαίρει της εύνοιας του Αδόλφου Χίτλερ. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, στο κατεχόμενο Βερολίνο, ο Φουρτβένγκλερ θα κατηγορηθεί για τη σχέση του με το Ναζιστικό καθεστώς και θα υποβληθεί σε ανάκριση από τους Αμερικανούς. Την ανάκριση του μαέστρου αναλαμβάνει ο ταγματάρχης Άρνολντ ο οποίος δείχνει αποφασισμένος να αποδείξει πως ο μουσικός υπήρξε στέλεχος των Ναζί κι εκμεταλλεύτηκε τα προνόμια που του προσέφερε το Κόμμα. Τα αποδεικτικά στοιχεία είναι μηδαμινά μόλο ταύτα, τα επιχειρήματα του Φουρτβένγκλερ σχετικά με τη «διατήρηση της Γερμανικής μουσικής παράδοσης και των υψηλών αξιών», συγκρούονται με τις ανεξίτηλες μνήμες του Ταγματάρχη από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και τους αμέτρητους νεκρούς. O μάρτυρας που θα αλλάξει την τροπή της ανάκρισης είναι ο Ρόντε, δεύτερο βιολί της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, ο οποίος με αντάλλαγμα την προσωπική του απαλλαγή, προδίδει κρυφές πτυχές του μαέστρου.
Στην Προσωπική συμφωνία η δράση συμβαίνει σε ένα τοπίο από ερείπια. Διόλου τυχαία. Γιατί εκτός από τα ορατά ερείπια του πολέμου, των βομβαρδισμών, υπάρχουν κι εκείνα τα βαθιά ριζωμένα στις ψυχές των ανθρώπων, αποτέλεσμα ενός άλλου «πολέμου» εσωτερικού, υπαρξιακού. Τα πρόσωπα στέκονται στα ορατά ερείπια για να μιλήσουν τη δική τους ιστορία, ιστορία-ψηφιδωτό της «μεγάλης» Ιστορίας, σε μια προσπάθεια να διαχειριστούν και να επουλώσουν τις ψυχικές τους πληγές. Αυτές οι «μικρές» ιστορίες είναι που θα φωτίσουν στα μάτια μας τη «μεγάλη» Ιστορία για να μας επιτρέψουν τελικά και τη δική μας προσωπική εμπλοκή σε γεγονότα του παρελθόντος τα οποία αν και με διαφορετικά χαρακτηριστικά, φωτίζουν πρακτικές του μέλλοντος.
Το έργο Προσωπική συμφωνία (Taking sides) του Ρόναλντ Χάργουντ (συγγραφέα του επίσης βραβευμένου έργου The dresser), γράφτηκε το 1995 και βασίζεται σε πραγματικά ημερολόγια του σπουδαίου μαέστρου Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ τα οποία κρατούσε κατά τη διάρκεια της ανάκρισής του. Η πρεμιέρα του έργου έγινε στην Αγγλία, στο Minerva Theatre του Τσίτσεστερ σε σκηνοθεσία Χάρολντ Πίντερ. Για την ερμηνεία του μαέστρου ο Ντάνιελ Μάσεϊ απέσπασε το βραβείο Laurence Olivier Award for Best Actor ενώ το έργο τιμήθηκε με το βραβείο Laurence Olivier Award for Best New Play. Το 2001 μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη σε διασκευή του ίδιου του συγγραφέα, σκηνοθεσία του Ούγγρου Ίστβαν Σάμπο και με τον Χάρβευ Καϊτέλ στο ρόλο του ανακριτή Άρνολντ.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Αθανασία Α. Καραγιαννοπούλου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυλωνάς
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκυ Παναγιωτοπούλου
Παίζουν:
Νικήτας Τσακίρογλου: Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ
Χρήστος Βαλαβανίδης: Χέλμουτ Ρόντε
Αλέξανδρος Μπουρδούμης: Ταγματάρχης Άρνολντ
Άννα Ελεφάντη: Έμμυ Στράουμπε
Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου: Ταμάρα Ζαχς
Παναγιώτης Γουρζουλίδης: Υπολοχαγός Ντέιβιντ Γουίλς
Πληροφορίες
Πρεμιέρα: Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου, 19.00
Παραστάσεις: Τετάρτη: 19.00, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 21.00, Κυριακή: 20.00
Κολοσσαίον: Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας 150, τηλ.: 2310- 834996
Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος Α ζώνη: 25€. Γενική είσοδος Β ζώνη: 20€. Φοιτητικό- ανέργων, ΑμεΑ, άνω των 65 ετών: 18€. Εξώστης: 16€.
Προσφορά προπώλησης έως 01/09/2019: Γενική είσοδος Α ζώνη: 20€. Γενική είσοδος Β ζώνη: 15€. Φοιτητικό- ανέργων, ΑμεΑ, άνω των 65 ετών: 14€. Εξώστης: 13€.
Προπώληση εισιτηρίων: www.viva.gr/ θέατρο Κολοσσαίον (Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας 150, τηλ.: 2310- 834996), θέατρο Αυλαία (Πλ. Χ.Α.Ν.Θ. τηλ.: 231- 023 0013)
Εκτέλεση Παραγωγής: εταιρεία «Γίνονται Έργα»
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Υπεύθυνοι Επικοινωνίας
Έφη Τσαμπάζη, 6945908567
Γιάννης Δαλάκας: 6978703621