Η ταινία Γιάλντα, η νύχτα της συγχώρεσης είναι ένα συγκλονιστικό κοινωνικό – δικαστικό δράμα από το Ιράν, για την αγάπη, τη συχώρεση και τη δύναμη της τηλεόρασης, που απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας στο Φεστιβάλ Sundance ενώ προβλήθηκε και στο Φεστιβάλ Βερολίνου (Generation).
Ελάχιστοι άνθρωποι της Δύσης γνωρίζουν πως ο νόμος στο Ιράν δίνει τη δυνατότητα στους συγγενείς του θύματος να αποφασίσουν για τη ζωή ή το θάνατο του δολοφόνου αφενός, και αφετέρου πως υπάρχει ο θεσμός του προσωρινού γάμου, μέσω γαμήλιου συμβολαίου που καθορίζει αυστηρά τόσο την αμοιβή της νύφης, όσο και την ημερομηνία λήξεως της κοινής συμβίωσης…
Ο Ιρανός σκηνοθέτης Μασούντ Μπακσί αξιοποίησε με τον καλύτερο τρόπο αυτές τις ιδιαιτερότητες της ιρανικής κοινωνίας, συνδυάζοντάς τις με το επίσης ανήκουστο γεγονός της ύπαρξης ενός δημοφιλέστατου ριάλιτι σόου, όπου το «παιχνίδι» είναι η συγχώρεση του φονιά από τον συγγενή του δολοφονημένου – ή όχι…
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Η Μαριάμ είναι μια φτωχή εικοσάχρονη κοπέλα, που παντρεύτηκε τον μεγαλύτερό της ευκατάστατο ηλικιωμένο Νάσερ με προσωρινό γάμο. Όμως τα πάντα ανατρέπονται όταν η νεαρή σύζυγος σκοτώνει κατά λάθος, χωρίς δόλο, τον άντρα της. Η τύχη της καταδικασμένης σε θάνατο χήρας είναι πλέον στα χέρια της κόρης του μακαρίτη, της Μόνας. Ο τόπος όπου θα δοθεί, ή δεν θα δοθεί, αυτή η συγχώρεση για το φόνο, είναι το πλατό ενός τηλεοπτικού στούντιο, και ο χρόνος είναι η «νύχτα της συγχώρεσης», που στην ιρανική παράδοση ονομάζεται «Γιάλντα». Η Γιάλντα είναι ένα περσικό έθιμο που έχει τις ρίζες του στη Ζωροαστρική παράδοση, είναι μία γιορτή του χειμερινού ηλιοστασίου. Στην πιο μεγάλη και πιο σκοτεινή νύχτα του χρόνου, οι άνθρωποι μαζεύονται, πίνουν και τρώνε έως αργά για να υποδεχτούν ασφαλείς και ανανεωμένοι την νέα μέρα…
Η δύσκολη και επίπονη και για τις δυο γυναίκες αναψηλάφηση των γεγονότων του γάμου, όπως παρουσιάζονται από την χήρα κατά τη διάρκεια της τηλεοπτικής της απολογίας για το έγκλημά της, ώστε να πεισθεί η κόρη του νεκρού να παραχωρήσει τη συγνώμη της, θα αποκαλύψει πολλά, τόσο για την κοινή ζωή του ζευγαριού, όσο βέβαια και για την ίδια την ιρανική κοινωνία, τη θέση της γυναίκας εντός της, αλλά και τη δύναμη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Μασούντ Μπακσί
Ηθοποιοί: Σαντάφ Ασγκαρί, Μπενάκ Τζαφαρί, Μπαμπάκ Καριμί
Ελάχιστοι άνθρωποι της Δύσης γνωρίζουν πως ο νόμος στο Ιράν δίνει τη δυνατότητα στους συγγενείς του θύματος να αποφασίσουν για τη ζωή ή το θάνατο του δολοφόνου αφενός, και αφετέρου πως υπάρχει ο θεσμός του προσωρινού γάμου, μέσω γαμήλιου συμβολαίου που καθορίζει αυστηρά τόσο την αμοιβή της νύφης, όσο και την ημερομηνία λήξεως της κοινής συμβίωσης…
Ο Ιρανός σκηνοθέτης Μασούντ Μπακσί αξιοποίησε με τον καλύτερο τρόπο αυτές τις ιδιαιτερότητες της ιρανικής κοινωνίας, συνδυάζοντάς τις με το επίσης ανήκουστο γεγονός της ύπαρξης ενός δημοφιλέστατου ριάλιτι σόου, όπου το «παιχνίδι» είναι η συγχώρεση του φονιά από τον συγγενή του δολοφονημένου – ή όχι…
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Η Μαριάμ είναι μια φτωχή εικοσάχρονη κοπέλα, που παντρεύτηκε τον μεγαλύτερό της ευκατάστατο ηλικιωμένο Νάσερ με προσωρινό γάμο. Όμως τα πάντα ανατρέπονται όταν η νεαρή σύζυγος σκοτώνει κατά λάθος, χωρίς δόλο, τον άντρα της. Η τύχη της καταδικασμένης σε θάνατο χήρας είναι πλέον στα χέρια της κόρης του μακαρίτη, της Μόνας. Ο τόπος όπου θα δοθεί, ή δεν θα δοθεί, αυτή η συγχώρεση για το φόνο, είναι το πλατό ενός τηλεοπτικού στούντιο, και ο χρόνος είναι η «νύχτα της συγχώρεσης», που στην ιρανική παράδοση ονομάζεται «Γιάλντα». Η Γιάλντα είναι ένα περσικό έθιμο που έχει τις ρίζες του στη Ζωροαστρική παράδοση, είναι μία γιορτή του χειμερινού ηλιοστασίου. Στην πιο μεγάλη και πιο σκοτεινή νύχτα του χρόνου, οι άνθρωποι μαζεύονται, πίνουν και τρώνε έως αργά για να υποδεχτούν ασφαλείς και ανανεωμένοι την νέα μέρα…
Η δύσκολη και επίπονη και για τις δυο γυναίκες αναψηλάφηση των γεγονότων του γάμου, όπως παρουσιάζονται από την χήρα κατά τη διάρκεια της τηλεοπτικής της απολογίας για το έγκλημά της, ώστε να πεισθεί η κόρη του νεκρού να παραχωρήσει τη συγνώμη της, θα αποκαλύψει πολλά, τόσο για την κοινή ζωή του ζευγαριού, όσο βέβαια και για την ίδια την ιρανική κοινωνία, τη θέση της γυναίκας εντός της, αλλά και τη δύναμη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Μασούντ Μπακσί
Ηθοποιοί: Σαντάφ Ασγκαρί, Μπενάκ Τζαφαρί, Μπαμπάκ Καριμί